Μπίσκας: Απαραίτητη η επιδότηση των μπαταριών για να είναι βιώσιμες - Τι δείχνει νέα μελέτη
Μια ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική μελέτη για τα ενεργειακα και οικονομικά αποτελέσματα ενός σταθμού αποθήκευσης στο ελληνικό σύστημα παρουσίασε στο Renewable & Storage Forum ο Πανελής Μπίσκας, καθηγητής ΑΠΘ.
Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε για διάφορες μορφές μπαταριών με μονόωρη ή δίωρη διάρκεια. Στόχος της μελέτης είναι η εκτίμηση της λειτουργίας και τι έσοδα προκύπτουν, ο υπολογισμός της απόδοσης επένδυσης, ποια είναι η επίδραση της υπέρμετρης διείσδυσης στο σύστημα και ποιο αποτέλεσμα θα έχει ο αριθμός κύκλων στα αποτελέσματα.
Παράλληλα, λαμβάνεται υπόψη το ότι υπάρχει κορύφωση στην τιμή χονδρικής του ρεύματος το πρωί, μετά πέφτει το μεσημέρι προτού ξανανέβει το βράδυ, άρα υπάρχει ένας κύκλος τιμών ημερησίως. Αυτή η λειτουργία έχει σχέση με την υψηλή παραγωγή φ/β το μεσημέρι.
Όπως τονίστηκε, μια μπαταρία συμμετέχει σε διάφορα προϊόντα της αγοράς: Προημερήσια-ενδοημερήσια, στην παροχή εφεδρείας με έξι προϊόντα και στην εξισορρόπηση με τέσσερα προϊόντα.
Ως προς τις παραδοχές της μελέτης ελήφθηκαν υπόψη οι υποθέσεις του ΕΣΕΚ ως το 2030 και οι στόχοι απολιγνιτοποίησης, διείσδυσης ΑΠΕ στο 70% το 2030 και μείωσης φυσικού αερίου. Επίσης, κρίσιμη παράμετρος είναι το ποιος ανταγωνισμός θα υπάρχει από μπαταρίες στο μέλλον και υιοθετήθηκαν δύο σενάρια: Ένα με ήπια αύξηση μπαταριών στα 3 γιγαβάτ ως το 2030 και 12 γιγαβάτ σε βάθος 30ετίας, καθώς και ένα υψηλό σενάριο.
Ως εκ τούτου, εξετάστηκαν τρία σενάρια της μελέτης που αφορούν τη διείσδυση των μπαταριών και την επίδραση της διασύνδεσης με την Αίγυπτο, η οποία οδηγεί χαμηλότερα την τιμή της αγοράς.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι υπάρχει WACC κάτω από 4,9% σε πέντε σενάρια και πάνω από αυτό το όριο σε 7 σενάρια. Επίσης, σημαντική κρίνεται η διαφορά ανάμεσα σε μονόωρες και δίωρες μπαταρίες.
Συμπαρασματικά, η μελέτη κρίνει ότι η επίδραση του "κανιβαλισμού" είναι σημαντική, ενώ η διασύνδεση με την Αίγυπτο έχει θετική σημασία για τις μπαταρίες. Πάντως, το πιο σημαντικό πόρισμα είναι ότι χωρίς επιδότηση δεν είναι εφικτή η οικονομική απόδοση των μπαταριών.