Δημ. Δελεβέγκος: Κύμα πράσινων επενδύσεων από τις ελληνικές επιχειρήσεις
Παρότι η πράσινη μετάβαση αποτελεί στρατηγικό στόχο της χώρας εδώ και πολλά χρόνια, το επενδυτικό κενό του green deal παραμένει ιδιαίτερα υψηλό. Είναι ενδεικτικό ότι το 44,3% του προϋπολογισμού, ύψους 30 δισ. ευρώ, των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης σχετίζεται με την πράσινη μετάβαση, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι επενδύσεις με τη μορφή των δημόσιων έργων, των συμπράξεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και των συμβάσεων παραχώρησης. Την ίδια στιγμή, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν πρόσθετες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις 520 δισ. ευρώ, ετησίως, έως το 2030. Με τα δεδομένα αυτά, οι επιχειρήσεις εντείνουν τις επενδύσεις τους σε τεχνολογίες και ενεργειακές υποδομές που εξασφαλίζουν περιορισμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Μία από τις τελευταίες επενδύσεις αυτού του είδους περιλαμβάνει την εξαγορά από τον ενεργειακό πάροχο Nrg του ομίλου Motor Oil του 60% της Automotive Solutions, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ηλεκτροκίνησης από το 2002. Το συγκεκριμένο deal εξυπηρετεί τον στόχο της Nrg για τη δημιουργία του πρατηρίου του μέλλοντος, όπου, μεταξύ άλλων, θα καθίσταται εφικτή η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και θα εξυπηρετείται ο στρατηγικός στόχος της Nrg να δημιουργήσει το μεγαλύτερο στην Ελλάδα δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, καλύπτοντας όλους τους εθνικούς οδικούς άξονες.
Αλλά και η ΔΕΗ, που διαθέτει σήμερα το μεγαλύτερο δίκτυο σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα (ΔΕΗ Blue), προχώρησε πριν από περίπου ένα μήνα στην εξαγορά της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης Carge. Πρόκειται για startup που έχει αναπτύξει λογισμικό για εφαρμογές οι οποίες, μεταξύ άλλων, δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να πλοηγηθεί μέσα από έναν ψηφιακό χάρτη φθάνοντας στον σταθμό φόρτισης από την καλύτερη και ταχύτερη διαδρομή.
Στο υδρογόνο, ο όμιλος Motor Oil, που αποτελεί ήδη παραγωγό μέσω του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων, εντείνει τις επενδύσεις του. Ως εκ τούτου, από κοινού με τη ΔΕΗ προχώρησε πρόσφατα στη σύσταση της εταιρείας Hellenic Hydrogen με σκοπό την ανάπτυξη έργων παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα. Επενδύσεις της τάξεως των 2 δισ. ευρώ στην παραγωγή και αποθήκευση καθαρής ενέργειας υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με το πράσινο χαρτοφυλάκιο του ομίλου να περιλαμβάνει την ανάπτυξη νέων αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος περίπου 4 GW, υδροηλεκτρικά πάρκα και έργα αντλησιοταμίευσης 1,25 GW, καθώς και έργα αποθήκευσης και άλλων τεχνολογιών (βιοαέριο, βιομάζα κ.ά.) συνολικής ισχύος περίπου 0,25 GW. Δραστηριοποιείται και στην αγορά των θαλάσσιων αιολικών πάρκων.
Επίσης, με τα θαλάσσια αιολικά πάρκα να αποτελούν ανερχόμενη κατηγορία παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, οι κατασκευαστικοί όμιλοι προχωρούν σε στρατηγικές συμμαχίες με ξένους ομίλους για την υλοποίηση τέτοιου είδους έργων. Προς την κατεύθυνση αυτή, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή έχει συνάψει στρατηγική συμμαχία με την Ocean Winds, ενώ ο όμιλος Μυτιληναίου έχει συστήσει κοινό σχήμα με την Copenhagen Infrastructure Partners (CIP). Αλλά και η Intrakat έχει στρατηγική συνεργασία με τη βελγική Parkwind.
Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), που παράγονται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες και υποκαθιστούν το συμβατικό αεροπορικό ντίζελ, παρότι κοστίζουν τέσσερις φορές περισσότερο, αποτελούν μονόδρομο για τις αερομεταφορές. Ως εκ τούτου, η Aegean προχώρησε πρόσφατα σε συμφωνία με την «Ελληνικά Πετρέλαια» που, μέσω της θυγατρικής της, ΕΚΟ, θα προμηθεύει τα αεροσκάφη της αεροπορικής που αναχωρούν από τη βάση της στη Θεσσαλονίκη. Σε δεύτερη φάση η συνεργασία των δύο εταιρειών θα επεκταθεί και για τις πτήσεις από την Αθήνα.
(kathimerini.gr)