Φάμελλος: Επικίνδυνο μπάχαλο και αδιέξοδο αντί για ορθολογική ανάπτυξη των ΑΠΕ
«Για άλλη μία φορά η κυβέρνηση μάς καλεί να ψηφίσουμε ένα νομοσχέδιο γιατί έχει ωραίο τίτλο που όμως δεν ανταποκρίνεται με το περιεχόμενο. Παρότι είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε η επιτάχυνση των ΑΠΕ, η προώθηση της αποθήκευσης ενέργειας και άλλα ζητήματα που πραγματεύεται το νομοσχέδιο, μέσα στα άρθρα του δεν βρίσκουμε λύσεις αλλά νέα προβλήματα που προστίθενται στο φαινόμενο της υπερθέρμανσης των αδειών στην αγορά των ΑΠΕ που έφερε η πρώτη φάση «απλοποίησης» της αδειοδότησης αλά ΝΔ με το νόμο 4685/2020 του κ. Χατζηδάκη», δήλωσε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου επί του νομοσχεδίου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
Σημείωσε τη μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ του ηλεκτρικού χώρου σε σχέση με τις αιτήσεις για νέα έργα αλλά και τους εθνικούς στόχους για τις ΑΠΕ , τον ανεπαρκή ενεργειακό σχεδιασμό, το μεγάλο πρόβλημα νέας καθυστέρησης του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, καθώς και την απουσία οποιασδήποτε πρόβλεψης για την προστασία της βιοποικιλότητας.
«Πρόκειται για ένα επικίνδυνο μπάχαλο που, αντί να την προωθεί, δυσφημεί και αναστέλλει την πράσινη μετάβαση» είπε χαρακτηριστικά ο Σ.Φάμελλος και επικεντρώθηκε στο ότι το νομοσχέδιο:
-Είναι εις βάρος του περιβάλλοντος
Αγνοεί την περιβαλλοντική νομοθεσία, τις προβλέψεις του Συντάγματος και των Ευρωπαϊκών Οδηγιών ως να μην αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Παρακάμπτει τις υποχρεωτικές αδειοδοτήσεις και απαλλάσσει έργα από τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Στο άρθρο 4 για την αναγκαία απαλλοτρίωση δεν υπάρχει καμία εξαίρεση ούτε για την προστασία της βιοποικιλότητας ούτε για τις περιοχές Natura 2000, ενώ στο άρθρο 49 καταργείται η δασική νομοθεσία όχι μόνο για τις ΑΠΕ και για άλλες δραστηριότητες και εισάγεται φωτογραφική ρύθμιση για την οδοποιία σε δάση. Το ΥΠΕΝ υποτιμά και καταπατά την περιβαλλοντική νομοθεσία και με τις προβλέψεις για τα πιλοτικά πλωτά φωτοβολταϊκά, αλλά και με τη χορήγηση παράτασης της ισχύος Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Σοβαρές ενστάσεις υπάρχουν και για την εγκατάσταση ΑΠΕ στις λίμνες υδροδότησης της Αττικής.
-Υποτιμά τα μικρά έργα ΑΠΕ, τις Ενεργειακές Κοινότητες και την αυτοπαραγωγή.
Το ύψος της εγγυητικής επιστολής που προβλέπεται με την κατάθεση αιτήματος χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης του άρθρου 6 είναι μεγαλύτερο για τους πιο μικρούς παραγωγούς ενώ θα έπρεπε να εξαιρείται η αυτοκατανάλωση. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν επιθυμεί τον πλουραλισμό στην παραγωγή καθαρής ενέργειας και την ενεργειακή δημοκρατία, έχει παγώσει εδώ και τρία (3) χρόνια τις ενεργειακές κοινότητες και, όπως είπε και ο κος Μητσοτάκης, έχει ως μοναδική προτεραιότητα είναι να χωροθετήσει τα μεγάλα έργα ΑΠΕ, των μεγάλων εταιρειών με την ταυτόχρονη καθυστέρηση αναθεώρησης του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ για άλλο ένα έτος και την απουσία των Προεδρικών Διαταγμάτων για τις περιοχές Natura 2000.
-Κάνει για άλλη μία φορά εκ των υστέρων παρεμβάσεις στα έργα ΑΠΕ με αναδρομική ισχύ
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις των άρθρων 10 και 97 που θυμίζουν το χαράτσι 6% στα έργα ΑΠΕ του κ. Χατζηδάκη για να κλείσει την «τρύπα» που ο ίδιος δημιούργησε στον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) το 2020, αποτελούν επιβάρυνση των επενδύσεων ΑΠΕ γιατί δεν υπάρχει επάρκεια δικτύων.
-Επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές
Δεν είναι σαφές κατά πόσο δικαιολογείται το κόστος της πλωτής δεξαμενής, του πλοίου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα που θα μισθωθεί για δώδεκα (12) μήνες, με δυνατότητα παράτασης, λαμβάνοντας υπόψη και τις ενστάσεις που έχει εκφράσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Τίθεται ακόμη το ερώτημα του τι χρηματοδοτεί το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης του οποίου οι εισροές προέρχονται φυσικά από χρήματα των καταναλωτών.
Ο Σ.Φάμελλος έκανε ειδική αναφορά έκανε στην αποκάλυψη των άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ υπερκερδών στην προμήθεια φυσικού αερίου κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στις επιτροπές αλλά και στο άρθρο 120 όπου προβλέπει αναδρομικό αντάλλαγμα, αποζημίωση από το 2004 (!!) για τη ΔΕΗ για το κόστος λειτουργίας των θερμικών μονάδων της ΔΕΗ στα πλέον διασυνδεδεμένα νησιά που είναι πλέον σε ψυχρή εφεδρεία που, σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ και θα επιβαρύνει και πάλι τους καταναλωτές.
«Αποκαλύψαμε τον δεκαπλασιασμό των κερδών προ φόρων της ΔΕΠΑ Εμπορίας εξαιτίας του χαρατσώματος των καταναλωτών εν μέσω ακραίας ακρίβειας στην ενέργεια. Μας απαντήσατε ότι θα τα φορολογήσετε ενώ όμως θα έπρεπε να μην τα είχατε επιτρέψει γιατί εσείς επιβλέπετε τη διοίκηση που αδειάζει τις τσέπες των καταναλωτών» είπε στη συνέχεια.
Εξέφρασε ακόμη την ανησυχία του για την ιδιωτικοποίηση λειτουργιών του δημοσίου, όπως με τους ιδιώτες αξιολογητές χωρικών μελετών, για το νέο μεγάλο κύμα αυθαιρέτων που ξεκινάει με το άρθρο 150 για την κατάργηση της προέγκρισης των οικοδομικών αδειών από τις πολεοδομίες, για την απροθυμία της κυβέρνησης να στελεχώσει τις Υπηρεσίες Δόμησης, καθώς και για το ΣΔΙΤ που προωθείται στην αποχέτευση με το άρθρο 159.
Αναφέρθηκε τέλος στο άρθρο 122 που ενώ προβλέπει μηχανισμό παρέμβασης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δεν καθορίζεται το πώς θα λειτουργήσει αυτός, ούτε ποιες θα είναι οι ανώτατες τιμές αποζημίωσης ανά τεχνολογία που παραπέμπονται σε Υπουργική Απόφαση. «Δεν μπορεί να μας ζητάτε να σας εξουσιοδοτήσουμε, να ψηφίσουμε δηλαδή τη διάταξη και να καθορίσετε εσείς με Υπουργική Απόφαση τα ποσά αποζημίωσης των μονάδων, ειδικά όταν υπάρχουν δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για 110 ευρώ ανά μεγαβατώρα αποζημίωσης για τα υδροηλεκτρικά, 240 ευρώ για το φυσικό αέριο και 200 ευρώ για το λιγνίτη, τιμές που κρύβουν νέα υπερκέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων με υπουργική υπογραφή αυτή τη φορά. Και ενώ ακόμα δεν μας έχετε πει πόσα τελικά είναι τα υπερκέρδη που θα φορολογηθούν για τον ένα χρόνο ακραίας ακρίβειας της κυβέρνησης Μητσοτάκη».