Πιέσεις προς την ναυτιλία για δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
Θέση μάχης παίρνει η παγκόσμια ναυτιλία με σκοπό να αντιμετωπίσει από την πλευρά της την κλιματική αλλαγή.
Σε συνάντηση του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας την επόμενη εβδομάδα, στο Λονδίνο, θα συζητηθούν μέτρα που θα οδηγήσουν σε δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο κλάδο της ναυτιλίας.
Είναι γνωστό πως αν η ναυτιλία δεν 'καθαριστεί' εγκαίρως, το μερίδιο της υπολογίζεται στο 1/5 των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2050.
Ταυτόχρονα μια ομάδα χωρών με πρωτεργάτες τις Βραζιλία, Σαουδική Αραβία, Ινδία, Παναμά και Αργεντινή εναντιώνονται στους στόχους για μείωση μείωση εκπομπών CO2 στη ναυτιλία. Υποστηρίζουν ότι μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμό του διεθνούς εμπορίου και να ωθήσει σε λιγότερο αποδοτικές μορφές μεταφοράς των προϊόντων.
Στην αντίπερα όχθη, άλλες χώρες πιστεύουν πως η ναυτιλία θα μπορούσε να αποκομίσει σημαντικά οφέλη, κινούμενη προς καθαρότερες τεχνολογίες ως προς την λειτουργία της.
Το Ηνωμένο Βασίλειο σε κοινή ρότα με άλλα ευρωπαϊκά κράτη, με πρόταση του προτρέπει σε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 70% - 100% μέχρι το 2050, σε σχέση με τα επίπεδα του 2008. “Καλούμε την παγκόσμια ναυτιλία να στοιχηθεί πίσω από αυτή την πρόταση – όχι μόνο επειδή είναι προς το συμφέρον τους να το κάνουν, αλλά επίσης γιατί είναι το σωστό”, αναφέρει σχετικά ο Guy Platten μέλος της Ένωσης Εφοπλιστών Βρετανίας.
Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι καινούργιο. Ο έντονα διεθνής χαρακτήρας της ναυτιλίας της επιτρέπει να αποφεύγει τις συνεχείς συστάσεις σχετικά με την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στις ετήσιες διασκέψεις των Ηνωμένων Εθνών. Απεναντίας η λήψη των σχετικών αποφάσεων εναπόκειται στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) που όμως έχει δεχθεί σημαντικές κριτικές για την έλλειψη υπευθυνότητας και διαφάνειας.
Η μέχρι στιγμής συμβολή του ΙΜΟ στο κορυφαίο για την ανθρωπότητα θέμα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, περιορίζεται στο γεγονός ότι συμφώνησε το 2011 τα νέα πλοία που θα ναυπηγούνται με ορίζοντα το 2025, να πρέπει να είναι 30% πιο αποδοτικά, χωρίς όμως να λάβει μέτρα για την μείωση των εκπομπών όσον αφορά τον εν ενεργεία στόλο.
O ΙΜΟ δέχεται πιέσεις να διαμορφώσει μια πιο φιλόδοξη πολιτική ως προς την επίτευξη των στόχων για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα και με τις προβλέψεις της Συμφωνίας του Παρισιού, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να απειλεί ότι αν δεν κινητοποιηθεί άμεσα σε αυτή την κατεύθυνση τότε θα προχωρήσει στη θεσμοθέτηση κανονιστικού πλαισίου για την ευρωπαϊκή ναυτιλία. Κάτι τέτοιο βέβαια θα σήμαινε περιορισμό της εξουσίας του IMO.
Επιφυλάξεις εκφράζονται από μερίδα χωρών, όπως ο Παναμάς, όπου εκπρόσωπος της κυβέρνησης της χώρας, μιλώντας στο BBC News είπε πως η χώρα του υποστηρίζει τη Συμφωνία του Παρισιού, όμως στη περίπτωση της ναυτιλίας υπάρχουν κι άλλοι παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως ότι στην περίπτωση του Παναμά, η ναυτιλία παίζει σπουδαίο ρόλο για την ανάπτυξη της χώρας. Επομένως, πρόσθεσε, απαιτείται μια καλά μελετημένη στρατηγική που θα επιφέρει μια βιώσιμη και αποτελεσματική μείωση των εκπομπών, συμπληρώνοντας ότι ο στόχος για μηδενισμό των εκπομπών μέχρι το 2050, δεν λαμβάνει υπόψη του το σημερινό επίπεδο της τεχνολογίας.
Από την άλλη σε πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών του ΟΟΣΑ, αναφέρεται ότι η ανάπτυξη και εφαρμογή των σημερινών τεχνολογιών επιτρέπουν την ολοκληρωτική απανθρακοποίηση της ναυτιλίας μέχρι το 2035.
Τέλος, όπως αναφέρει στο άρθρο του, ο Roger Harrabin, η παγκόσμια ναυτιλία παράγει περίπου 1.000 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως – ποσότητα που υπερβαίνει τις εκπομπές της Γερμανικής οικονομίας στο σύνολό της.
Πηγή: (BBC News)