Σπίτι «χτισμένο» με ΑΠΕ - Η εντυπωσιακή μακέτα δύο μαθητών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus
Εκατόν δεκαπέντε χρόνια μετά, και συγκεκριμένα στον ίδιο χώρο του ιστορικού κτιρίου του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης, μαθητές και μαθήτριες του σχολείου παρουσίασαν σε συμμαθητές τους και καθηγητές από σχολεία της Πάτρας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας το πείραμα του Alessandro Volta σχετικά με την ύπαρξη ζωικού ηλεκτρισμού. Μπροστά από την πρωτότυπη και ιστορική «μπαταρία» του 1907 και όσο έδειχνε η ερευνητική ομάδα των μαθητών το πείραμα, έστεκε η φωτογραφία αποφοίτων του σχολείου εκείνης της χρονιάς, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus για τα σχολεία και με θέμα τους «ενεργειακούς πόρους για την αειφορία».
Στη μεγάλη αίθουσα του σχολείου που χτίστηκε το 1888 κέντρισε το ενδιαφέρον όλων το «βιοκλιματικό σπίτι» δύο μαθητών της Γ΄ τάξης. Περίπου δύο χρόνια χρειάστηκαν, διαθέτοντας τον ελεύθερο χρόνο τους, για να κατασκευάσουν αυτή τη μακέτα-πρότυπο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας οι μαθητές «μηχανικοί» Δημήτρης Δεληγιάννης και Μιχαήλ-Aγγελος Δούκας, του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης.
Το βιοκλιματικό σπίτι εκμεταλλεύεται πλήρως τις δυνάμεις της φύσης με φωτοβολταϊκά και γεννήτριες, αλλά και γεώτρηση για νερό που περνάει μέσα από φίλτρα για να καλύπτει τις ανάγκες του σπιτιού. Η βάση του σπιτιού είναι από φελιζόλ και στον πρώτο όροφο ανάβουν τα φώτα. Τα έπιπλα έγιναν με τρισδιάστατη εκτύπωση και στη συνέχεια τα έβαψαν και τα διαμόρφωσαν για να ολοκληρώσουν το έργο τους. Στο αίθριο του σπιτιού μένει η ζεστασιά από τον ήλιο λόγω των ειδικών τζαμιών. Η κλίση της σκεπής είναι 30 μοιρών, ώστε το σπίτι να προσλαμβάνει τη μέγιστη απόδοση ενέργειας του ηλίου μέσω των φωτοβολταϊκών.
«Με την τιμή που έχει πάει το ρεύμα, είναι ένα σπίτι που σε πέντε χρόνια θα αποσβέσεις όσα χρήματα έχεις δώσει».
«Μας άρεσε γιατί είναι επίκαιρο θέμα σήμερα, με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Με την τιμή που έχει πάει το ρεύμα, είναι ένα σπίτι που σε πέντε χρόνια θα αποσβέσεις όσα χρήματα έχεις δώσει», μας εξηγούν. Είναι ακριβή η κατασκευή του, αλλά σου εξασφαλίζει ακόμα και πλεόνασμα ενέργειας που μπορείς να πωλήσεις στη ΔΕΗ ως πράσινη ενέργεια.
Τα υλικά και τα έξοδα καλύφθηκαν από το πρόγραμμα Erasmus, αλλά είναι εξ ολοκλήρου από τον σχεδιασμό των δύο μαθητών. Το πρόβλημα, όπως μας λένε, είναι ότι δεν αναγνωρίζεται το έργο τους ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενώ καταπιάστηκαν με κάτι πολύ σημαντικό.
Ο στόχος
Το πρόγραμμα Erasmus είναι διετούς διάρκειας και προβλέπει ανταλλαγή επισκέψεων από ομάδες μαθητών και συνοδών καθηγητών στις χώρες που συμμετέχουν, με σκοπό να δουν από κοντά εφαρμογές των ανανεώσιμων πηγών και να ενημερωθούν για την εμπειρία της χρήσης τους. Στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία των μαθητών με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την εκμετάλλευση της αιολικής ή ηλιακής ενέργειας ή βιομάζας ή βιοαερίου, την εκμετάλλευση της γεωθερμικής ενέργειας, την εκμετάλλευση της ενέργειας από τη θάλασσα, και την εκμετάλλευση υδάτινου δυναμικού με μικρούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς, εξήγησε στην «Κ» ο διευθυντής του σχολείου, Αντώνης Νείρος.