Η πλαστική ρύπανση έχει ταυτότητα

10 10 2018 | 07:04

Η Greenpeace και το παγκόσμιο κίνημα ενάντια στη σπατάλη πλαστικού, Break Free From Plastic, πραγματοποίησαν τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο 239 καθαρισμούς και αυτοψίες της πλαστικής ρύπανσης σε 42 χώρες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας[1][2]. Η καταγραφή της ταυτότητας των 187.000 συνολικά πλαστικών απορριμμάτων τοποθέτησε την Coca Cola, την PepsiCo και τη Nestlé στην κορυφή της λίστας ως τους μεγαλύτερους ρυπαντές. Αν οι εταιρείες δεν μειώσουν σημαντικά το πλαστικό τους αποτύπωμα, δεν θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά την πλαστική ρύπανση.

ι

Πρόκειται για την πλέον ολοκληρωμένη μέχρι στιγμής προσπάθεια καταγραφής της ταυτότητας της πλαστικής ρύπανσης παγκοσμίως, της οποίας τα αποτελέσματα κατέδειξαν την Coca Cola ως τον μεγαλύτερο ρυπαντή, με τα προϊόντα της εταιρείας να εντοπίζονται στις 40 από τις 42 χώρες όπου πραγματοποιήθηκαν καθαρισμοί.

Αυτές οι αυτοψίες προσφέρουν μία αδιαμφισβήτητη απόδειξη για τον ρόλο που έχουν οι εταιρείες στη διαιώνιση της παγκόσμιας κρίσης της πλαστικής ρύπανσης”, δήλωσε ο Άλκης Καφετζής, υπεύθυνος της εκστρατείας για το θαλάσσιο περιβάλλον στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace. “Συνεχίζοντας να παράγουν τεράστιες ποσότητες πλαστικού μίας χρήσης, έχουν μεγάλες ευθύνες για τη μετατροπή του πλανήτη μας σε μία τεράστια χωματερή. Ήρθε η ώρα οι εταιρείες αυτές να συμβάλλουν ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος και να σταματήσουν να μεταφέρουν την ευθύνη για τις σπάταλες και ρυπογόνες πρακτικές τους στους καταναλωτές.”

Οι αυτοψίες, που πραγματοποιήθηκαν από οργανώσεις-μέλη του διεθνούς κινήματος Break Free From Plastic, αποκάλυψαν τις πολυεθνικές με τα περισσότερα προϊόντα, οι οποίες κατά φθίνουσα σειρά είναι οι εξής: Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone, Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated, and Colgate-Palmolive. Η κατάταξη συμπεριέλαβε μόνο όσες εταιρείες βρέθηκαν σε τουλάχιστον 10 από τις 42 χώρες. Συνολικά, το πολυστερένιο, το οποίο στις περισσότερες χώρες δεν είναι ανακυκλώσιμο, ήταν το συνηθέστερο υλικό, ενώ ακολουθεί το πολυαιθυλένιο, ένα υλικό που χρησιμοποιείται κυρίως σε μπουκάλια και άλλες συσκευασίες φαγητού.

“Εμείς οι πολίτες τελικά είμαστε αυτοί που αναγκαζόμαστε να καθαρίσουμε τις θάλασσες, τα πάρκα, τους δρόμους, τις γειτονιές μας από την πλαστική τους σπατάλη. Τη μία μέρα καθαρίζουμε και την άλλη ξαναβλέπουμε το πλαστικό να έχει επιστρέψει. Μέσα από αυτές τις αυτοψίες μπορούμε επιτέλους να κατονομάσουμε ορισμένους από τους μεγαλύτερους ρυπαντές και να απαιτήσουμε να σταματήσουν αυτή την τεράστια σπατάλη πλαστικού μίας χρήσης”, δήλωσε η Abigail Aguilar, υπεύθυνη για την εκστρατεία ενάντια στο πλαστικό μίας χρήσης στο γραφείο της Greenpeace στην Νοτιοανατολική Ασία.

Παρότι αυτή η προσπάθεια δεν μπορεί να αποδώσει την πλήρη εικόνα του αποτυπώματος που έχει στον πλανήτη μας η εξάρτηση των μεγάλων εταιρειών από το πλαστικό, αποτελεί για την ώρα την καλύτερη εικόνα για το ποιοί είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαντές παγκοσμίως. Το κίνημα Break Free From Plastic ζητά από τις εταιρείες να βάλουν τέλος στην εξάρτησή τους από το πλαστικό μίας χρήσης και να θέσουν ως προτεραιότητά τους την καινοτομία και τη δημιουργία εναλλακτικών συστημάτων διάθεσης των προϊόντων τους[3].

 

Περισσότερες πληροφορίες:

Άλκης Καφετζής, 210 3840774, 6940431424, alkis.kafetzis@greenpeace.org

 

Σημειώσεις:

[1] Για πιο αναλυτικά αποτελέσματα, διαβάστε την πλήρη αναφορά εδώ.

[2] Στην Ελλάδα, η Greenpeace πραγματοποίησε αντίστοιχο καθαρισμό στην παραλία Χάρακα στην ανατολική Εύβοια. Η αυτοψία των πλαστικών μίας χρήσης κατέδειξε ότι τα περισσότερα προϊόντα στη συγκεκριμένη παραλία ανήκουν κατά φθίνουσα σειρά στις εταιρείες: Coca Cola Co., ΒΙΚΟΣ Α.Ε., Nestle, ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, Unilever, ΔΙΡΦΥΣ Α.Ε., Danone και Vivartia

[3] Η Greenpeace καλεί και τους ίδιους τους πολίτες να συμμετάσχουν στην εκστρατεία της, δηλώνοντας ποια εταιρεία θα ήθελαν να δουν να μειώνει το πλαστικό της αποτύπωμα στην ιστοσελίδα του συνδέσμου.