Το πρώτο τρένο υδρογόνου στον κόσμο ταξιδεύει στη Γερμανία.
Η πρώτη παγκόσμια σιδηροδρομική υπηρεσία μεταφοράς επιβατών με υδρογόνο άρχισε να λειτουργεί στη Γερμανία την Κυριακή (16 Σεπτεμβρίου), ενώ οι υπουργοί της ΕΕ συζήτησαν για τις μελλοντικές δυνατότητες των καθαρών καυσίμων στην άτυπη σύνοδο κορυφής στην Αυστρία στις αρχές αυτής της εβδομάδας.
Οι επιβάτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους στη γερμανική περιοχή της Κάτω Σαξονίας το τρένο Coradia iLint, που τροφοδοτείται αποκλειστικά από κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, με κατασκευαστή τη γαλλική εταιρεία Alstom.
Οι κυψέλες καυσίμου που μετατρέπουν το υδρογόνο και το οξυγόνο σε ηλεκτρισμό, μπορούν να κάνουν το τρένο να αναπτύξει ταχύτητες 140 χιλιομέτρων την ώρα.
Το τρένο έχει ως βάση τον σταθμό Bremervörde, και είναι το πρώτο από 14 παρόμοια τρένα για την παράδοση των οποίων η Alstom υπέγραψε σύμβαση στα τέλη του 2017. Στη σύμβαση περιλαμβάνεται η συντήρηση και η προμήθεια καυσίμων για 3 δεκαετίες.
«Πρόκειται για μια επανάσταση για την Alstom και για το μέλλον των μεταφορών», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Alstom, Henri Poupart-Lafarge, ο οποίος πρόσθεσε ότι «αποτελεί παράδειγμα επιτυχημένης διασυνοριακής συνεργασίας».
Η έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας χαιρετίστηκε θερμά από την βιομηχανική ένωση Hydrogen Europe, η οποία δήλωσε στο EURACTIV ότι σχεδόν 50 επιστολές εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προθέσεων έχουν ήδη υπογραφεί στη Γερμανία και στην ευρύτερη Ευρώπη για απόκτηση υδρογονοτρένου.
Το υδρογόνο ήταν αυτή την εβδομάδα και το θέμα συζήτησης στην άτυπη σύνοδο των υπουργών ενέργειας, οι οποίοι συμφώνησαν την Τρίτη (18 Σεπτεμβρίου) να αυξήσουν τη χρήση του υδρογόνου στους τομείς των μεταφορών και της ενέργειας.
Παρόλο που η αποκαλούμενη Πρωτοβουλία για το Υδρογόνο (Hydrogen Initiative) δεν είναι δεσμευτική, έχει ήδη υπογραφεί από 25 χώρες της ΕΕ, και καλεί τις κυβερνήσεις να αυξήσουν τις ερευνητικές προσπάθειες, ιδίως στο θέμα της αποθήκευσης υδρογόνου, το οποίο αποτελεί ένα ζήτημα προς επίλυση για την συγκεκριμένη πηγή ενέργειας.
«Το πράσινο υδρογόνο προσφέρει σημαντικές δυνατότητες για την απανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η Επιτροπή χαιρετίζει θερμά την πρωτοβουλία για το υδρογόνο, καθώς θα αξιοποιήσει περαιτέρω την κινητήρια δύναμη της καινοτομίας σε ολόκληρη την ΕΕ», δήλωσε ο επικεφαλής του κλίματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Επίτροπος Miguel Arias Cañete.
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση Παραγωγών Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου (International Association of Oil and Gas Producers - IOGP) δήλωσε ότι η ανακοίνωση«δεν δίνει επαρκή προσοχή» στις δυνατότητες παραγωγής του υδρογόνου από φυσικό αέριο και από την διαδικασία συγκέντρωσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS).
Το υδρογόνο έχει χαρακτηριστεί ως λύση για την πλεονάζουσα παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας και για τα συνεχιζόμενα προβλήματα αποθήκευσης ενέργειας.
Το «ανανεώσιμο υδρογόνο» παράγεται με ηλεκτρόλυση, χρησιμοποιώντας ηλεκτρισμό και νερό. Στη συνέχεια το υδρογόνο μπορεί να τροφοδοτήσει αγωγούς φυσικού αερίου, οι οποίοι μπορούν να δεχτούν περίπου μέχρι 10% υδρογόνο, χωρίς να απαιτείται η μετασκευή τους ή εναλλακτικά το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές.
ΣΣ: το υδρογόνο για να χαρακτηριστεί ανανεώσιμο θα πρέπει ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιείται στην ηλεκτρόλυση για την παραγωγή του, να προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
18 Σεπτεμβρίου 2018
Του Sam Morgan | EURACTIV.com
Πηγή EURACTIV