«Η θέσπιση ορίων CO2 για τα αυτοκίνητα θα επιφέρει κοινωνική καταστροφή στην ΕΕ», λέει η αυτοκινητοβιομηχανία.

07 09 2018 | 14:40

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να έχει υποτιμήσει τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει μια "καταναγκαστική προώθηση" ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στις θέσεις εργασίας της ΕΕ, δήλωσε η κορυφαία ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, καθώς οι ευρωνομοθέτες αρχίζουν σοβαρά να εξετάσουν τα πρόσφατα προταθέντα όρια για τις εκπομπές CO2.

Στην πρότασή της για τους νέους κανόνες για αυτοκίνητα και φορτηγά για την μετά το 2020 εποχή, η επιτροπή πρότεινε στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 30% για το 2030 και 30% μερίδιο αγοράς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στις 10 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα ψηφίσει ένα σχέδιο έκθεσης που περιέχει υψηλότερους στόχους.

Ωστόσο, ακόμη και η αρχική πρόταση της Επιτροπής δέχτηκε πυρά από όλες τις πλευρές, καθώς οι μεν πράσινες ομάδες καταγγέλλουν την έλλειψη φιλοδοξίας της, η δε βιομηχανία την επικρίνει για τον υπερβολικά υψηλό στόχο μείωσης.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (European Automobile Manufacturers Association - ACEA), η οποία εκπροσωπεί αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, η Renault και η Volkswagen, επιμένει ότι ο στόχος μείωσης 20% CO2 είναι το όριο του εφικτού και επικαλείται μια έκθεση επιπτώσεων της Επιτροπής από το 2016 που υποστήριζε επίσης αυτόν τον στόχο του 20%.

Εκτός από το επιχείρημα ότι η πρόταση της επιτροπής είναι «υποκριτική», γιατί έχει άμεση εξάρτηση με την αντίληψη της περί ηλεκτρικών οχημάτων, παρά όλο που Επιτροπή εμμένει ότι η πολιτική της είναι τεχνολογικά ουδέτερη, η ACEA πιστεύει επίσης ότι η πρόταση αυτή θα μπορούσε να κοστίσει θέσεις εργασίας στην Ευρώπη.

Η κατασκευή και συντήρηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ λιγότερο εντάσεως εργασίας από ό, τι συμβατικά οχήματα, αφού τα ηλεκτρικά έχουν περίπου έξι φορές λιγότερα κινούμενα μέρη από ό, τι τα οχήματα με καύσιμο και απαιτούν περίπου 60% λιγότερα ανταλλακτικά.

Κατά την παρουσίαση της έκθεσης της FTI Consulting σχετικά με τον αντίκτυπο στην απασχόληση και την ανάπτυξη, ο Γενικός Γραμματέας της ACEA Erik Jonnaert ισχυρίστηκε ότι η Επιτροπή φλερτάρει με την «κοινωνική καταστροφή» και προέτρεψε τόσο το Berlaymont όσο και το Κοινοβούλιο να υιοθετήσουν «ρεαλιστικούς» κανόνες.

Η έκθεση, η οποία άντλησε στοιχεία από αρκετές μελέτες και πηγές δεδομένων, κατέληξε τελικά στο συμπέρασμα ότι η επιλογή της χρονικής στιγμής μετάβασης της ΕΕ στον τομέα των μεταφορών, θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας και αναγνώρισε ότι θα χρειαστούν περισσότερες αναλύσεις για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών.

Οι εκπρόσωποι της Επιτροπής αρνήθηκαν να σχολιάσουν άμεσα τη μελέτη, αλλά επανέλαβαν ότι εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι

«η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και συναφών τομέων, ενώ θα μειωνόταν σε τομείς που σχετίζονται με συμβατικά οχήματα».

Ο φορέας καθαρής κίνησης «Transport & Environment» τόνισε ότι η μελέτη της FTI δεν λαμβάνει υπόψη τα οφέλη από την απασχόληση που συνεπάγεται η στροφή προς οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών. Τα οχήματα χαμηλής εκπομπής (LEV), όπως τα υβριδικά συστήματα plug-in, έχουν στην πραγματικότητα δύο κινητήρες, έτσι η συντήρης τους είναι εντάσεως εργασίας.

Ενώ τα EV έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη και χρειάζονται το πρώτο σέρβις μετά από σχεδόν 250.000 χιλιόμετρα, τα ηλεκτρονικά τους συστήματα είναι πολύ πιο πολύπλοκα και τα ηλεκτρικά οχήματα περιέχουν μέχρι και δέκα φορές περισσότερους ημιαγωγούς.

Θα χρειαστεί επίσης να εγκατασταθεί σημαντική υποδομή φόρτισης των EVs, γεγονός που αναγνωρίζεται από την έκθεση της FTI, η οποία απαιτεί τόσο εξειδικευμένους και μη εργαζόμενους.

Ο γερμανικός περιβαλλοντικός όμιλος NABU επέμεινε πρόσφατα ότι η αυτοματοποίηση είναι ο κύριος λόγος απώλειας θέσεων εργασίας και ότι αυστηρότεροι στόχοι για το CO2 θα δημιουργήσουν πρόσθετες θέσεις εργασίας.

Ο φορέας καθαρής κίνησης «Transport & Environment» ζήτησε από τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων να σταματήσουν να «στεναχωριούνται για απώλειες θέσεων εργασίας» στην ΕΕ, την ώρα που επενδύουν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στην Κίνα.

Ένα από τα μέλη της ACEA, η VW, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου έτους ότι θα επενδύσει 10 δισ. Ευρώ μέχρι το 2025 στην Κίνα.

Σύμφωνα με το σχέδιο έκθεσης ο στόχος μειωσης για το CO2 είναι 50%, αλλά ο νέος επικεφαλής της διευθύνσεως της Επιτροπής για το κλίμα, Mauro Petriccione, έχει ήδη δηλώσει σαφώς στο Κοινοβούλιο ότι η υπέρβαση του ορίου του 30% θα διακινδύνευε σοβαρές κοινωνικές επιπτώσεις.

07 Σεπτεμβρίου 2018

Του Sam Morgan | EURACTIV.com


Πηγή  EURACTIV

Περισσότερα

EU unveils proposal to clean up transport, boost electric vehicles

EU’s car emission goals for 2030 stir up ‘tech neutrality’ debate

Stricter CO2 standards for vehicles are not the reason for job losses

EU’s next top model could unlock Paris Agreement