Αποκλείονται οι παραγωγοί ΑΠΕ από τη δυνατότητα συμμετοχής στο μεγάλο καλώδιο της Κρήτης

Κυρίως πιστοποιημένοι Διαχειριστές Δικτύων, αλλά ίσως και χρηματοδοτικοί οργανισμοί, θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν μειοψηφικά στο SPV που θα δημιουργήσει άμεσα ο ΑΔΜΗΕ για την κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης της Αττικής με την Κρήτη.

Δεν μπορούν όμως να συμμετάσχουν στο σχετικό διαγωνισμό εταιρείες που έχουν άλλη δραστηριότητα στην παραγωγή ρεύματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόβλεψη αυτή, σε εφαρμογή Ευρωπαϊκής Οδηγίας, περιλαμβάνεται στην προχθεσινή απόφαση της ΡΑΕ με την οποία ανατίθεται στον ΑΔΜΗΕ η άμεση σύσταση οχήματος ειδικού σκοπού (SPV) για το έργο της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης.

Ο αποκλεισμός αυτός αφορά το 10% των μετοχών της SPV που ίσως βγάλει σε διαγωνισμό ο ΑΔΜΗΕ, αλλά και όποιο ποσοστό από το 39% που δικαιούται ο Euroasia Interconnector δεν αξιοποιηθεί από την κυπριακή κοινοπραξία και βγεί επίσης σε διαγωνισμό από τον ΑΔΜΗΕ.

Πρέπει, δε, να σημειωθεί, ότι ο αποκλεισμός παραγωγών ρεύματος αφορά άμεσα και έχει ιδιαίτερη σημασία για τους επενδυτές που έχουν άδειες για μεγάλα αιολικά έργα στην Κρήτη και για τους οποίους, σε κάποιες τουλάχιστον φάσεις του… σίριαλ της μεγάλης διασύνδεσης, είχαν διατυπωθεί σενάρια ότι επιθυμούν να συμμετάσχουν, καλύπτοντας ίσως έτσι και την υποχρέωση που προέκυπτε από τις άδειές τους για εξασφάλιση διασύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Την ίδια στιγμή, ο ΑΔΜΗΕ σπεύδει, σύμφωνα με πληροφορίες, να «στήσει» την εταιρεία SPV, για την οποία είχε ούτως ή άλλως πραγματοποιήσει ήδη όλη την προεργασία.

Η εταιρεία ειδικού σκοπού θα είναι σε πρώτη φάση θυγατρική 100% του ΑΔΜΗΕ, ενώ μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή το τέλος του χρόνου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector  να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι την ευθύνη και τον πρώτο ρόλο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου θα έχει ο ΑΔΜΗΕ.

Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό. Αυτό θα κριθεί στην πραγματικότητα από το αν ο ΑΔΜΗΕ χρειάζεται χρηματοδοτική ενίσχυση για το έργο.

Ως γνωστόν ενδιαφέρον έχουν ήδη δείξει ο Διαχειριστής του Βελγίου Elia και ο αντίστοιχος Γαλλικός RTE. Το αν θα συμμετάσχουν μαζί με τον Euroasia στο πλαίσιο του 39% ή για το 10% ή με άλλον τρόπο, είναι ακόμα ασαφές.

Πρέπει να τονιστεί, τέλος, ότι για την απόφαση της ΡΑΕ η οποία ανατρέπει κατά κάποιον τρόπο τα όσα είχε δρομολογήσει το τελευταίο διάστημα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν έχει ακόμα απαντήσει επισήμως η Κομισιόν, ενώ είναι άγνωστο εάν το θέμα θα τεθεί κατά τις συνομιλίες της κυβέρνησης με τους «ελεγκτές» της μεταμνημονιακής ελεγκτικής διαδικασίας.

Διαβάστε εδώ και σχετική ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ.