Η απόλυτη απάντηση στο πρόβλημα της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

05 06 2021 | 10:34Νίκος Λουπάκης

Μετά την επιτυχή δοκιμή του «δρόμου-φορτιστή» ηλεκτρικών οχημάτων στο Τελ Αβίβ, η νεοφυής εταιρία τεχνολογίας Electreon επιδιώκει να μεταμορφώσει τους δρόμους όλης της Ευρώπης σε ασύρματους φορτιστές. Αν το όραμα της εταιρίας γίνει πράξη, οι «ηλεκτρικοί δρόμοι» θα δώσουν τη λύση σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που συνοδεύουν τα ηλεκτρικά οχήματα — την υποδομή φόρτισης.

Η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης εξελίσσεται προς πάσαν κατεύθυνση δημιουργώντας ομολογουμένως μεγάλες προσδοκίες για το μέλλον των μηδενικών ρύπων. Τη φορά αυτή το λόγο έχουν οι δρόμοι φορτιστές που μέσω της επαγωγικής φόρτισης θα επιτρέπουν στα αυτοκίνητα να φορτίζουν τις μπαταρίες τους εν κινήσει. Αυτό ενδεχομένως να μη φτάνει για να έχει κανείς τη μπαταρία του πλήρως φορτισμένη, όμως θα μπορούσε ελαχιστοποιήσει τον χρόνο που χάνεται στους σταθμούς φόρτισης, εξαλείφοντας παράλληλα το «άγχος της αυτονομίας» (“range anxiety” στα αγγλικά), δύο παράγοντες που είναι ζωτικής σημασίας και για επιβατικά αυτοκίνητα των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε σημείο φόρτισης, αλλά και για τα ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων.

Η υποδομή που απαιτείται για να μετατραπεί ένας δρόμος σε ασύρματο φορτιστή, αποτελείται από ένα δίκτυο χάλκινων πηνίων που είναι εγκατεστημένα κάτω από την άσφαλτο. Ήδη μετά από επιτυχημένες δοκιμές στη Σουηδία, σε ένα δρόμο στο Gotland, τον Ιανουάριο του 2021, η Electreon ετοιμάζεται τώρα να φέρει την ασύρματη φόρτιση εν κινήσει στη βόρεια Ιταλία, κατά μήκος ενός τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α35 που συνδέει το Μιλάνο με τη Μπρέσια, κατασκευάζοντας ένα διάδρομο φόρτισης μήκους 1,0 χιλιομέτρου.

Το επιδεικτικό έργο στο Gotland αποτελείται από ένα τμήμα ασύρματου συστήματος φόρτισης μήκους 1,65 χιλιομέτρων. Σημειώστε ότι οδηγώντας κατά μήκος ενός τμήματος ασύρματης φόρτισης 200 μέτρων, με ταχύτητες έως και 60 χιλιόμετρα την ώρα, σημειώθηκε μέσος ρυθμός μεταφοράς ενέργειας από το δρόμο προς τους δέκτες και την μπαταρία του φορτηγού ίσος με 70 kW. Ενώ το φορτηγό των 40 τόνων που χρησιμοποιήθηκε στις δοκιμές είναι εξοπλισμένο με πέντε ασύρματες μονάδες 20 kW (σύνολο 100 kW).

Οι δρόμοι-φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων της Εlectreon λειτουργούν μέσω ενός συστήματος πηνίων ενσωματωμένων στην άσφαλτο. Η ενέργεια από αυτά τα πηνία μεταφέρεται ασύρματα στις μπαταρίες του οχήματος μέσω μαγνητικής επαγωγής καθώς το όχημα κινείται κατά μήκος του δρόμου. Το σύστημα φόρτισης απαιτεί να βρίσκεται μονάδα ελέγχου στην άκρη του δρόμου και ο δέκτης να είναι εγκατεστημένος στο πλαίσιο κάθε οχήματος που συμμετέχει στη δοκιμή.

Σημειώστε ότι στο πλαίσιο των δοκιμών του 2020 στο Τελ Αβίβ, η Electreon κατάφερε να φορτίσει ένα πλήρως ηλεκτρικό Renault Zoe με 8,5 κιλοβάτ κατά την οδήγηση και πέτυχε απόδοση 91%. Ωστόσο η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η ισχύς φόρτισης θα μπορούσε να ανέβει στα 15 kW, καθώς όσο πιο πυκνή είναι η διάταξη των πηνίων, τόσο πιο αποτελεσματική είναι η μεταφορά ενέργειας.

(liberal.gr)

 

 

4 Ιουνίου 2021

energypress