Equinor: Oι πετρελαϊκοί κολοσσοί μπορούν και πρέπει να επενδύσουν στις ΑΠΕ

19 07 2018 | 09:48

Οι διεθνείς εταιρίες πετρελαίου έχουν τους «οικονομικούς πόρους, την εμπειρία, τις τεχνικές δεξιότητες και τις εφοδιαστικές αλυσίδες», που είναι απαραίτητες για να συμμετάσχουν στην παγκόσμια ενεργειακή επανάσταση, υποστηρίζει ο Eirik Waerness, επικεφαλής οικονομολόγος της Equinor, της νορβηγικής εταιρείας ενέργειας (ΣΣ πρώην Statoil) .

 

Η έκθεση του 2018 της Equinor για τις ενεργειακές προοπτικές (Energy Perspectives report 2018), καλεί σε δράση για την επίτευξη του στόχου των 2 oC της Συμφωνία του Παρισιού.  Ποιες ενέργειες απαιτούνται;

 

Όλες οι εκθέσεις μας έχουν σαφώς καταγράψει ότι θα είναι πολύ δύσκολο να μειώσουμε τις εκπομπές CO2 σε βιώσιμα επίπεδα. Και όσο περισσότερο περιμένουμε, τόσο  πιο δύσκολο θα είναι.  Οι εκπομπές διοξειδίου έχουν αρχίσει να αυξάνονται πάλι, και είναι πιο επείγουσα από ποτέ η ανάγκη εφαρμογής μέτρων.

 

Ας δούμε πρώτα την τεχνολογία: Τι απαιτείται από τεχνολογικής άποψης για να επιτευχθεί ο στόχος των 2 oC;

 

Απαιτεί μαζική βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τομείς. Για παράδειγμα, στον τομέα των μεταφορών θα ισοδυναμούσε με τη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση, η οποία από μόνη της θα βελτίωνε σημαντικά την αποδοτικότητα. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι ακόμα ανταγωνιστικά, επομένως ένα πρώτο βήμα είναι να γίνουν τομές στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης.

 

Όσον αφορά στον τομέα των AΠΕ, θα πρέπει να συνεχιστούν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Σήμερα, όλες οι νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ υποστηρίζονται από μια αγορά της οποίας ηγείται η παραγωγή από άνθρακα ή φυσικό αέριο. Χρειαζόμαστε τεχνολογική ανάπτυξη για να διασφαλίσουμε τη συμμετοχή περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σύστημα, όπως για παράδειγμα με τη βοήθεια έξυπνων δικτύων.

 

Πρέπει, όμως, να δούμε συνεχείς βελτιώσεις και στην αποδοτικότητα των κινητήρων καύσης, αεριοστρόβιλων σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και κινητήρων αεροπλάνων.

Πέραν αυτών, θα χρειαστεί να διερευνήσουμε τις τεχνολογίες που επιτρέπουν την καύση διαφόρων τύπων αερίων στον ίδιο καυστήρα – για παράδειγμα, από καύση μεθανίου σε καύση υδρογόνου. Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα από την πλευρά της τεχνολογίας.

Το θέμα είναι ότι δεν αρκεί η τεχνολογική ανάπτυξη, εάν παράλληλα δεν προωθήσουμε την ενεργειακή μετάβαση με την εφαρμογή σαφέστερων πολιτικών και την παροχή κινήτρων σε παραγωγούς και καταναλωτές.

 

Η έκθεση αναφέρει ο εξηλεκτρισμός της οικονομίας είναι  κρίσιμος για την ενεργειακή μετάβαση. Ωστόσο, η Equinor  είναι κατά βάση εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Άρα, μήπως παίζετε σε λάθος κατηγορία;

 

Όχι, σίγουρα όχι. Καταρχάς, ακόμη και αν μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου που σχετίζονται με την ενέργεια κατά 60%, θα χρειαστούμε ακόμη μαζικές επενδύσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αφού οι υφιστάμενες προμήθειες θα μειωθούν πολύ ταχύτερα από οποιαδήποτε αλλαγή επιτύχουμε στη ζήτηση. Και πιστεύουμε ότι οι επενδύσεις αυτές πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτικές,  ώστε να παρέχουν ενέργεια από πετρέλαιο και φυσικό αέριο με τις χαμηλότερες δυνατές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

 

Αλλά φιλοδοξούμε να επεκταθούμε δυναμικά και στον τομέα των ΑΠΕ. Πρέπει οι διεθνείς εταιρείες πετρελαίου να συμμετέχουν στην παγκόσμια επανάσταση των ΑΠΕ: διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους, εμπειρία, τεχνικές δεξιότητες αλλά και τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

 

Σήμερα, κατά γενική παραδοχή, θεωρείται σκόπιμο να καταργηθούν σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα, ώστε να πετύχουμε το στόχο των 2 oC, και ότι αυτό είναι θέμα χρόνου. Πόσο γρήγορα μπορεί να γίνει αυτό;

 

Στα σενάρια που εξετάσαμε βλέπουμε ότι είναι δυνατή η σταδιακή κατάργηση της ζήτησης των ορυκτών καυσίμων, αλλά βλέπουμε επίσης ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί. Και ούτε το πετρέλαιο, ούτε το φυσικό αέριο θα καταργηθούν σταδιακά έως το 2050.

 

Αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς με το στόχο των 2 oC, μιλάμε  για μείωση της ζήτησης του άνθρακα κατά 75% το 2050. Αλλά πάλι θα χρειαζόμαστε άνθρακα για τα χαλυβουργία που κατασκευάζουν πυλώνες για ανεμογεννήτριες και εξοπλισμό για σταθμούς CCS (Carbon Capture and Storage - Δέσμευση και Αποθήκευση Άνθρακα) κτλ. Θα χρειαστεί επίσης, μείωση της ζήτησης πετρελαίου κατά περίπου 35-40%, και  φυσικού αερίου κατά 10%, αλλά όχι εξ ολοκλήρου κατάργηση.

 

Εαν, εν τω μεταξύ, δεν αναπτύξουμε αποτελεσματικά τις δεξαμενές για αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα ή τις τεχνολογίες αρνητικών εκπομπών άνθρακα, τότε θα πρέπει πραγματικά να σκεφτούμε την πλήρη κατάργηση των ορυκτών καυσίμων από το ενεργειακό μας μίγμα.

 

Επανέρχομαι στον εξηλεκτρισμό της οικονομίας και ειδικότερα στην ηλεκτροκίνηση. Τι χρειάζεται κατά την άποψή σας για να δοθεί η ώθηση στον τομέα αυτό;

 

Καταρχάς, χρειάζεται να συνεχιστούν οι βελτιώσεις στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων και προφανώς να υπάρχει και μια ευρύτερη γκάμα μοντέλων. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται μια εφοδιαστική αλυσίδα που να μπορεί να υποστηρίξει την μαζική αύξηση των διαθέσιμων μπαταριών για τους καταναλωτές. Οι πόροι υπάρχουν, αλλά η εφοδιαστική αλυσίδα προς το παρόν δεν έχει αναπτυχθεί.

 

Τα αυτοκίνητη είναι μόνο η μια πλευρά του εξηλεκτρισμού της οικονομίας. Στα σενάρια που εξετάζετε στην έκθεση, είναι ο πλήρης εξηλεκτρισμός της οικονομίας ευπρόσδεκτος ή επιθυμητός από την εταιρεία σας;

 

Όχι, και πιθανώς δεν είναι και δυνατόν να συμβεί γιατί χρειαζόμαστε και άλλες πηγές ενέργειας. Καταρχάς, με αυτό το σκεπτικό ανεβαίνει πολύ περισσότερο το επίπεδο των επενδυτικών προκλήσεων. Επίσης, σκεφτείτε ότι σε μια οικονομία χωρίς άνθρακα, ίσως χρειαστούμε και το υδρογόνο. 

 

Ενώ, λοιπόν, θα ήταν ευπρόσδεκτο θεωρητικά ένα τέτοιο σενάριο, προς το παρόν ο ηλεκτρισμός αποτελεί μονάχα το 20% τους παγκόσμιου ενεργειακού μίγματος σε όρους τελικής κατανάλωσης ενέργειας, και σύμφωνα με την έκθεση μπορεί να ανέλθει το πολύ στο 35%  έως το 2050. Ο ηλεκτρισμός είναι, λοιπόν ένα φανταστικό προϊόν, και ελπίζουμε να αυξηθεί το ποσοστό του από άποψη τελικής κατανάλωσης, αλλά απέχουμε πολύ από τον πλήρη εξηλεκτρισμό.

 

 

11 Ιουλίου 2018

 

Του Frederic Simon

 

Πηγή: Euractiv

 

Περισσότερα:  2050 climate strategy  Climate change    Electricity   Energy    Energy & Environment   Energy efficiency   Energy transition   Gas  Oil and Industry    Renewable energies