Στο επίκεντρο των επενδυτών οι εκπομπές αερίων των αεροπορικών εταιρειών – πίνακες με στοιχεία.

15 04 2019 | 08:22

Ορισμένες από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο δεν έχουν σχέδια για μείωση εκπομπών μετά το 2020, σύμφωνα με νέα έρευνα που υποστηρίχθηκε από επενδυτές αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

Μια μελέτη του London School of Economics που δημοσιεύθηκε πριν λίγες ημέρες, αποκάλυψε ότι κανένας από τους 20 κορυφαίους αερομεταφορείς στον κόσμο δεν έχει σχέδια για τη διαχείριση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μετά το 2025.

Χρησιμοποιώντας εμπιστευτικά εταιρικά στοιχεία, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι Ευρωπαίοι αερομεταφορείς EasyJet, IAG, Lufthansa και Turkish Airlines επί του παρόντος συμμορφώνονται με το στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη σε 2 βαθμούς Κελσίου.

Ωστόσο, η μητρική εταιρεία της British Airways, IAG και η Lufthansa έχουν προγραμματίσει μόνο μέχρι το 2020. Η επόμενη δεκαετία θεωρείται κρίσιμη περίοδος για την επίτευξη μακροχρόνιων περικοπών εκπομπών.

Η EasyJet εξέρχεται σχετικά καλά από τη μελέτη, καθώς η βρετανική αεροπορική εταιρεία βρίσκεται σε καλό δρόμο για να διατηρηθεί στην πορεία για τους 2 βαθμούς μέχρι το 2022. Αυτή και η Turkish Airlines είναι οι μοναδικοί αερομεταφορείς που μελετήθηκαν να έχουν σχεδιάσει πέρα από το 2020, αν και η τελευταία δεν θα καταφέρει να παραμείνει και τόσο κοντά στους στόχους του Παρισιού, έτσι όπως είναι τα πράγματα.

Οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής, η Alaska Air, η Delta, η Southwest και η United ανακοίνωσαν ενθαρρυντικούς αριθμούς για την ένταση άνθρακα των πτήσεων τους, αλλά δεν δήλωσαν καθόλου σχέδια για μετά το 2020.

Οι παίκτες της Άπω Ανατολής, η ANA, η Japan Airlines, η Korean Airlines και η Singapore Airlines δεν είναι σήμερα ευθυγραμμισμένες με το διεθνές συμφωνητικό για το κλίμα σε οποιαδήποτε μορφή.

3

Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες θα μειώσουν πραγματικά τις εκπομπές τους και κατά πόσον θα βασίζονται υπερβολικά σε συστήματα αντιστάθμισης του άνθρακα αντί να τα μειώνουν εξαρχής.

«Ο συμψηφισμός δεν αποτελεί υποκατάστατο μιας σαφούς στρατηγικής για τη μείωση των εκπομπών και το εργαλείο προϋπολογισμού της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενεργείας για τις αερομεταφορές αποκλείει τη χρήση αντισταθμίσεων», δήλωσε η Faith Ward της Πρωτοβουλίας για τη Μετάβαση στο LSE.

«Ο κλάδος των αερομεταφορών κάνει τα βασικά όσον αφορά τις επιδόσεις στη μείωση του άνθρακα, αλλά οι επενδυτές τους παροτρύνουν να λάβουν πιο σημαντικά βήματα», πρόσθεσε.

Τον Ιανουάριο, η έκθεση περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ευρωπαϊκής αεροπλοϊας έδειξε ότι οι εκπομπές εξακολουθούν να αυξάνονται. Παρά τις βελτιώσεις στον σχεδιασμό αεροσκαφών και κινητήρων, ο αυξανόμενος αριθμός πτήσεων σημαίνει ότι το CO2 αυξήθηκε κατά 16% από το 2005.

Η Πρωτοβουλία για τη Μετάβαση (LSE) επέμενε επίσης ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αρχίσουν να λαμβάνουν υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πτήσεων που δεν σχετίζονται με το CO2. Η επιστημονική συναίνεση θεωρεί πλέον ότι οι πτήσεις μεγάλου υψομέτρου δημιουργούν πρόσθετες επιπτώσεις στην θέρμανση λόγω των «γραμμών» που αφήνων τα αεροπλάνα.

Οι Βρυξέλλες κοιτάζουν τον ουρανό

Οι υπουργοί περιβάλλοντος της ΕΕ εξετάζουν μια πρόταση του Βελγίου για την επιβολή φόρων στις αεροπορικές εταιρείες, έτσι ώστε να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της συμβολής του τομέα στην αλλαγή του κλίματος, είτε μέσω τελών στα εισιτήρια είτε μέσω φόρου επί των καυσίμων.

Το σχέδιο του Βελγίου είναι είτε να φορολογήσει την κηροζίνη, είτε να αρχίσει να χρεώνει ΦΠΑ για εισιτήρια. Η πρόταση αναφέρει ότι «πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, όπως τα τρένα, φορολογούνται περισσότερο από τις αεροπορικές μεταφορές».

Η Ολλανδία υπέβαλε παρόμοια πρόταση στους υπουργούς οικονομικών τον περασμένο μήνα.

Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος θα αποτελέσει επίσης ένα από τα χαρακτηριστικά μιας νέας διμερούς συμφωνίας μεταξύ της ΕΕ και του Κατάρ, της πρώτης στο είδος της με τις χώρες του Κόλπου που κυριαρχούν στις αεροπορικές μεταφορές.

Η προσφάτως υπογεγραμένη συμφωνία περιλαμβάνει μέτρα διαφάνειας όσον αφορά τα πρότυπα αναφοράς και λογιστικής και θα απελευθερώσει τον εναέριο χώρο μεταξύ των δύο μερών.

Ωστόσο, η ένωση των πιλότων ECA δεν ενθουσιάστηκε με τη συμφωνία και επέκρινε τις εμπορικές ευκαιρίες που άνοιξε το σύμφωνο.

«Χωρίς να θέλουμε να υποβαθμίσουμε τον ρόλο του Κατάρ ως παγκόσμιου αερομεταφορέα, είναι μόνο μία χώρα σε μια αραιοκατοικημένη περιοχή και δεν ανταποκρίνεται στις ευκαιρίες που προσφέρει η πρόσβαση στην τεράστια αγορά της ΕΕ», δήλωσε ο πρόεδρος του ECA Jon Horne.

Ωστόσο, η ένωση αναγνώρισε ότι η συμφωνία σημαίνει ότι το Κατάρ θα πρέπει να διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τις διατάξεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Το βασίλειο του Κόλπου επικρίνεται τακτικά για τις συνθήκες εργασίας του.

Η Qatar Airways, κρατική αεροπορική εταιρεία, δεν συμμετείχε στη μελέτη LSE.

 

 

 

1 Απριλίου 2019

3