Σταθμοί αποθήκευσης: Εμπλοκή στην περιβαλλοντική αδειοδότηση μονάδων κάτω από 100 Μεγαβάτ – Πρώτες ΑΕΠΟ για μεγαλύτερα έργα

Εμπόδια και καθυστερήσεις συναντούν πολλοί επενδυτές που προσπαθούν να προχωρήσουν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση μονάδων αποθήκευσης με ισχύ μικρότερη από 100 Μεγαβάτ, έπειτα από την έκδοση των αδειών αποθήκευσης για τους σταθμούς που σχεδιάζουν. 

Το πρόβλημα ανακύπτει από το γεγονός ότι σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση, για την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση οι μονάδες με μπαταρίες έως 100 Μεγαβάτ κατατάσσονται στην Κατηγορία Β. Ωστόσο, στη συνέχεια δεν υπήρξε μια Υπουργική Απόφαση που να προτυποποιεί τη «φόρμουλα» αδειοδότησης, με συνέπεια κάθε Περιφέρεια να ακολουθεί τη διαδικασία που εκείνη θεωρεί κατάλληλη. 

 

Σε πρώτη φάση μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η κατάσταση ήταν απόλυτα συγκεχυμένη. Έτσι, ορισμένες Περιφέρειες τηρούσαν όσα προβλέπονταν στον νόμο ν.4001/2011 για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, σύμφωνα με τον οποίο ελλείψει Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ), οι μονάδες αδειοδοτούνται με περιβαλλοντική έκθεση. Ωστόσο, άλλες Περιφέρειες ζητούσαν την εκπόνηση από τους επενδύτες Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την έκδοση ΑΕΠΟ, ενώ άλλες Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ). 

Για να βάλει μία… τάξη, το ΥΠΕΝ προχώρησε πριν από έναν περίπου μήνα σε εγκύκλιο προς τις Περιφέρειες, διευκρινίζοντας ότι για τις μονάδες κάτω των 100 Μεγαβάτ «όχημα» αδειοδότησης είναι η περιβαλλοντική έκθεση. Ακόμη όμως και μετά την εγκύκλιο, και καθώς οι μπαταρίες αποτελούν πρωτοεμφανιζόμενη τεχνολογία, υπάρχουν Περιφέρειες που είναι επιφυλακτικές στο να δώσουν με αυτό τον τρόπο περιβαλλοντικό «πράσινο φως» στα έργα. 

Απαραίτητος ο ορισμός πρότυπης ΠΠΔ 

Σε αυτό το πλαίσιο, σε ορισμένες περιπτώσεις οι αδειοδοτούσες αρχές συνεχίζουν να ζητούν συμπληρωματικά την εκπόνηση ΜΠΕ για τη λειτουργία των μονάδων. Επίσης, για να «θωρακίσουν» την απόφασή τους, άλλες Περιφέρειες επιστρατεύουν επίσης την Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση. 

Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι με αυτό τον τρόπο καθυστερεί χωρίς αντικειμενική αιτία η αδειοδοτική «ωρίμανση» σχεδιαζόμενων μονάδων, τη στιγμή μάλιστα που ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πραγματοποίηση του πρώτου διαγωνισμού επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης standalone μπαταριών, ο οποίος προγραμματίζεται από το ΥΠΕΝ να διεξαχθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, όπως έχει γράψει το energypress. 

Εξίσου σημαντικό όμως είναι και το γεγονός ότι η ασάφεια ως προς την περιβαλλοντική αδειοδότηση δημιουργεί βάσιμη ανησυχία στις εταιρείες για το κατά πόσο είναι νομικά θωρακισμένο το «πράσινο φως» που παίρνουν για τα έργα τους από τις Περιφέρειες. Μία θωράκιση που, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, θα διασφαλιζόταν με την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τον ορισμό πρότυπης ΠΠΔ για τις μονάδες μπαταριών της Κατηγορίας Β, με την οποία επίσης θα κερδιζόταν χρόνος και κόπος. 

Αιτήσεις σύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ από μεγαλύτερα έργα 

Στον αντίποδα, οι μονάδες μεγαλύτερης ισχύος φαίνεται να μην αντιμετωπίζουν ανάλογο πρόβλημα, κατά την έκδοση ΑΕΠΟ που υποχρεώνονται να λάβουν ως έργα της Κατηγορίας Α. Κι αυτό γιατί οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις μπορούν να ζητήσουν στις ΜΠΕ εκείνα τα συμπληρωματικά στοιχεία που θεωρούν ότι θα διασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις στο περιβάλλον. 

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, τα πρώτα έργα μεγάλης ισχύος έχουν ολοκληρώσει την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση, με την επενδυτές να έχουν ήδη υποβάλει στον ΑΔΜΗΕ αιτήσεις για προσφορά σύνδεσης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, πρόκειται για μονάδες αρκετά μεγάλης ισχύος, στα επίπεδα των 200-220 Μεγαβάτ. 

1