Σίμσον: Επενδύσεις 584 δισ. ευρώ θα χρειαστούν για τα δίκτυα ηλεκτρισμού ως το 2030 - Που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα

08 09 2023 | 13:52 Κάντρι Σίμσον

Το 2022 η Ε.Ε. βίωσε μια αύξηση-ρεκόρ στα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά. Τρία εκατομμύρια αντλίες θερμότητας πωλήθηκαν. Σχεδόν ένα στα τέσσερα νέα αυτοκίνητα είναι πλέον ηλεκτρικό. Αυτά έγιναν χάρη στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το έργο μας ώστε να δώσουμε τέλος στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Οι συγκεκριμένες τάσεις αναμένεται να επιταχυνθούν φέτος.

Όμως η Ευρώπη θα εξασφαλίσει την ενεργειακή της ανεξαρτησία και θα επιτύχει τις κλιματικές της φιλοδοξίες μόνο αν διατηρήσει το ρυθμό νέων ΑΠΕ και εξηλεκτρισμού της οικονομίας. Καθώς η παραγωγή και η ζήτηση αυξάνονται ανά την Ευρώπη, πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι ο καθαρός ηλεκτρισμός θα διανεμηθεί σε όλη την ήπειρο. Προκειμένου να γίνει πράξη, οι ηλεκτρικές μας υποδομές πρέπει να είναι έτοιμες.

Το δίκτυο των 11 εκατ. χμ. πρέπει να αναπτυχθεί και να αλλάξει ώστε να υπηρετήσει την αυξημένη ζήτηση. Η κατανάλωση ηλεκτρισμού αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 60% από τώρα ως το 2030.

Τα δίκτυα πρέπει να ενσωματώσουν ένα αυξημένο μερίδιο στοχαστικών ΑΠΕ και να προσαρμοστούν σε ένα πιο αποκεντρωμένο ηλεκτρικό σύστημα: Με εκατομμύρια φ/β σε στέγες και ηλεκτρικά οχήματα, ηλεκτρολύτες που παράγουν πράσινο υδρογόνο και τοπικές ενεργειακές κοινότητες που μοιράζονται πόρους, θα χρειαστούμε ευελιξία, ταχύτητα και ψηφιοποίηση.

Σήμερα τα ολοκληρωμένα έργα ΑΠΕ αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις για τη σύνδεσή τους στο δίκτυο. Η εξασφάλιση αδειών για ενίσχυση του δικτύου μπορεί να πάρει μέχρι 10 έτη.

Όταν δεν υπάρχει βεβαιότητα για το χρόνο της σύνδεσης ή το κόστος, τα έργα απλά εγκαταλείπονται. Ακόμα και υφιστάμενες μονάδες ΑΠΕ συχνά τιμωρούνται. Τα φωτοβολταϊκά είναι συχνά η πρώτη τεχνολογία που περικόπτεται όταν το δίκτυο υπερφορτώνεται διότι είναι ευέλικτα και εύκολα στη διαχείριση. Αυτό είναι πολυδάπανο και σπάταλο.

Ανά την Ευρώπη, τα έργα διασυνδέσεων καθυστερούν λόγω υπερκοστολογήσεων, πληθωρισμού και αυξημένων επιτοκίων. Όμως, αν δώσουμε περισσότερη έμφαση στα δίκτυα διανομής και μεταφοράς, η Ε.Ε. μπορεί να γίνει από εμπόδιο ισχυρός βοηθός.

Το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. περιόρισε τη διάρκεια της αδειοδοτικής διαδικασίας για έργα δικτύου μεταφοράς σε λιγότερο από 3,5 χρόνια κατά μέσο όρο. Επίσης, τα έκτακτα μέτρα που ελήφθησαν πέρυσι επιτάχυναν την αδειοδότηση των νέων ΑΠΕ. Αν επεκταθούν στις ευρύτερες συνδέσεις δικτύου, θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη διαδικασία δίχως θυσίες στο περιβαλλοντικό σκέλος. Περισσότερη τεχνική βοήθεια και διαμοιρασμός των βέλτιστων πρακτικών μπορούν επίσης να βοηθήσουν τις κυβερνήσεις να κινηθούν ταχύτερα.

 

 

σ