Σε διαβούλευση το πλαίσιο για τα offshore αιολικά – Δεν αποσαφηνίζεται το καθεστώς για τις παλιές άδειες και αιτήσεις - Οι βασικές ρυθμίσεις - Ολόκληρο το κείμενο
(upd 10:25) Στην πλατφόρμα του Opengov, αναρτήθηκε λίγο πριν το σχέδιο νόμου για το πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας υπεράκτιων αιολικών πάρκων, όπου καλούνται φορείς και υποψήφιοι επενδυτές να υποβάλουν σχόλια και παρατηρήσεις επί του κειμένου. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι, σε αντίθεση με το κείμενο που είχε κυκλοφορήσει τις προηγούμενες ημέρες, στο τωρινό κείμενο δεν περιλαμβάνεται καμμία πρόβλεψη για το τι θα γίνει με τις παλιές άδειες και αιτήσεις. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα θα αντιμετωπιστεί στην τελική φάση, όταν το νομοσχέδιο θα πάει στη Βουλή.
Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να το βρείτε εδώ.
Στο πρωϊνό του ρεπορτάζ το energypress έγραφε:
Στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης έχει στείλει το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το σχέδιο νόμου για το πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και σήμερα είναι πιθανό να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση, δηλαδή να γίνει η ανάρτηση του νομοθετήματος στο Opengov, για την υποβολή σχολίων από φορείς και υποψήφιους επενδυτές.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στόχος είναι να θεσπισθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα το πλαίσιο, ώστε να αρχίσουν να «τρέχουν» οι διαδικασίες για την αξιοποίηση του πλούσιο αιολικού δυναμικού των ελληνικών θαλασσών. Έτσι, ο προγραμματισμός του υπουργείου προβλέπει την ψήφιση του σχεδίου νόμου εντός του Ιουλίου.
Βασικοί άξονες του σχεδίου νόμου είναι η χωροταξική ρύθμιση και διαδικασία επιλογής των θαλάσσιων «οικοπέδων», ο Ορισμός του φορέα διαχείρισης (που θα είναι η ΕΔΕΥ), η διαδικασία σύνδεσης και ο καθορισμός της ενίσχυσης. Όπως έχει γράψει το energypress, η λύση που προκρίθηκε τελικά από το ΥΠΕΝ είναι η παραχώρηση των θαλασσο-τεμαχίων και η κατακύρωση των τιμών αναφοράς θα γίνεται μέσα από μία διαδικασία, ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα «βγάλει» αρχικά κάποια οικόπεδα προς παραχώρηση και οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μελετήσουν περισσότερα από ένα από αυτά τα θαλασσο-τεμάχια, ακόμη και όλα που πρόκειται να παραχωρηθούν. Κάτι που συνεπάγεται, αντίστροφα, ότι για το ίδιο «οικόπεδο» θα μπορούν να πραγματοποιήσουν ανεμολογικές μετρήσεις περισσότεροι από ένας επενδυτές.
«Ταρίφα» για 20 χρόνια
Για τη μελέτη των θαλάσσιων περιοχών προς παραχώρηση, οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν σχετική αίτηση στην ΕΔΕΥ, η οποία θα «τρέξει» τη διαδικασία, με σκοπό την έκδοση άδειας ερευνών. Προϋπόθεση έκδοσης της άδειας θα είναι ο αιτών να πληροί τους όρους τεχνικής επάρκειας καθώς και τα κριτήρια οικονομικής φερεγγυότητας που θα τεθούν. Μάλιστα, όσον αφορά τα οικονομικά εχέγγυα, θα πρέπει μεσοσταθμικά για τα τρία τελευταία έτη, ο ετήσιος κύκλος εργασιών του αιτούντα να είναι μεγαλύτερος από 2 δισ. ευρώ.
Δύο χρόνια αργότερα από τη χορήγηση του πρώτου «κύκλου» αδειών ερευνών, θα διενεργηθεί και ο πρώτος κύκλος παραχωρήσεων. Η σχετική διαγωνιστική διαδικασία θα γίνει από τη ΡΑΕ, ενώ για κάθε «οικόπεδο» θα μπορούν να υποβάλουν προσφορές όσοι επενδυτές είχαν λάβει άδεια για την έρευνά του.
Κάθε «οικόπεδο» θα παραχωρηθεί στον επενδυτή που θα υποβάλει τη μικρότερη προσφορά, «κλειδώνοντας» με αυτό τον τρόπο τιμή αναφοράς για 20 χρόνια.
6ετής προθεσμία υλοποίησης
Από τη στιγμή της παραχώρησης, ο επενδυτής θα έχει προθεσμία 6 ετών να ολοκληρώσει το έργο. Η σύνδεση των έργων στο σύστημα μεταφοράς θα γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ, με την υποβολή αίτησης για οριστική προσφορά σύνδεσης. Το σχετικό κόστος θα μετακυλίεται στις χρεώσεις χρήσης συστήματος, αν και όπως έχει γράψει το energypress, παράλληλα διερευνάται το ενδεχόμενο από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται η αξιοποίηση ενός ποσού 350 εκατ. ευρώ από τα έσοδα από τη δημοπράτηση 25 εκατ. δικαιωμάτων που έχουν εκχωρηθεί στη χώρα μας έως το 2030, για την απεξάρτηση των νησιών από τα ορυκτά καύσιμα.
Παράλληλα, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει αντισταθμιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Αποδέκτες του σχετικού τέλους θα είναι οι ΟΤΑ και οι κάτοικοι των παρακείμενων νησιών ή παράκτιων περιοχών, όπως συμβαίνει και με τα χερσαία αιολικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου προβλέπει κάποιου είδους πλεονεκτήματα για τις περιπτώσεις όπου έχουν ήδη εκδοθεί άδειες για την ανάπτυξη έργων ή έχουν υποβληθεί αιτήσεις για άδειες. Δύο αδειοδοτημένα πάρκα (σταθερής βάσης) διαθέτει η κοινοπραξία των Ομίλου Κοπελούζου (μέσω της Elica) και της RF Energy, τα οποία βρίσκονται ανοικτά της Αλεξανδρούπολης (με ισχύ που θα αυξηθεί στα 350 Μεγαβάτ) και στη Λήμνο (Μεγαβάτ). Επίσης, έχουν υποβληθεί 9 ακόμη αιτήσεις για ανάλογα έργα, χωρίς να έχουν εκδοθεί σχετικές άδειες.
Ισχυρές επενδυτικές συμμαχίες από τους εγχώριους παίκτες
Με δεδομένο ότι η ανάπτυξη θαλάσσιων πάρκων απαιτεί ισχυρή τεχνογνωσία και σημαντικά κεφάλαια (όπως εξάλλου θα προβλέπει και το νομοσχέδιο), οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν προχωρήσει στη δημιουργία κοινοπραξιών για τη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο. Έτσι, πέρα από το σχήμα των Elica και RF Energy, πρόσφατα τα ΕΛΠΕ προχώρησαν σε «συμμαχία» με την RWE, ενώ η Intrakat θα συμπράξει με την Parkwind.
Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή έχει προχωρήσει σε κοινοπρακτικό σχήμα με την Ocean Winds (κοινοπραξία των εταιρειών EDP Renewables και Engie), η Mytilineos έχει «συμμαχήσει» με την Copenhagen Offshore Partners (COP), ενώ επίσης πρόσφατα η Motor Oil υπέγραψε Mνημόνιο Kατανόησης με την Abu Dhabi Future Energy Company (Masdar).