Ποδήλατο: Κίνητρα, αλλαγές και επιδότηση από το ΥΠΕΝ.
Ριζικές αλλαγές, μεταξύ αυτών και η επιδότηση ύψους 1000 ευρώ προκειμένου οι πολίτες να αγοράσουν ηλεκτρικό ποδήλατο, περιλαμβάνονται στο σχέδιο του υπουργείο Περιβάλλοντος για την πράσινη κινητικότητα.
Μία από τις σκέψεις του ΥΠΕΝ σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του economix.gr είναι οι διανομές φαγητού ή άλλων αγαθών, να γίνονται με ηλεκτρικά ποδήλατα αντί για παπάκια, η μετακίνηση στο γραφείο επίσης να γίνεται με τον ίδιο τρόπο, ενώ σε πόλεις με περισσότερους από 20.000 κατοίκους οι δήμοι θα παρέχουν υποχρεωτικά κοινόχρηστα ποδήλατα για τους δημότες τους.
Για να επιτευχθούν φυσικά όλα αυτά, θα δοθούν φοροαπαλλαγές – φοροελαφρύνσεις, ενώ θα υπάρξουν συγκεκριμένα μέτρα για τις ευάλωτες οικονομικά ομάδες, όπως είναι οι άνεργοι, οι χαμηλόμισθοι, οι πρόσφυγες κτλ.
Ένα από τα σχέδια που επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ είναι να δοθούν κίνητρα, όπως όφελος απόσυρσης, σε επιχειρήσεις ώστε να αντικαταστήσουν τα μηχανάκια με ηλεκτρικά ποδήλατα.
Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις θα έχουν την δυνατότητα να αγοράζουν με επιδότηση ποδήλατα ή ηλεκτρικά ποδήλατα ή ποδήλατα διανομής (μέχρι ύψους του 20% της τιμής τους με ανώτατο όριο τα 5000 ευρώ ανά επιχείρηση ή οργανισμό), ώστε να παρέχουν με αυτό τον τρόπο υπηρεσίες delivery. Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να γίνει έως το 2025.
Ταυτόχρονα, θα προωθηθεί η χρήση των εταιρικών ποδηλάτων «απέναντι» στα ΙΧ. Ειδικότερα, θα υπάρξει υποχρέωση εταιρειών, επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών (δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου) που απασχολούν περισσότερους απόν 20 εργαζόμενους να εκπονούν και να εφαρμόζουν «Σχέδια Κινητικότητας Εργαζομένων» για τη μείωση των προσελεύσεων των εργαζομένων στη δουλειά με το αυτοκίνητο. Σε αυτό το πλαίσιο, θα γίνει επανεξέταση των περιπτώσεων παραχώρησης εταιρικών οχημάτων σε εργαζόμενους και αντικατάσταση με παραχώρηση εταιρικών ηλεκτρικών ποδηλάτων ή ποδηλάτων.
Για πολλούς η αγορά ενός ποδηλάτου και πόσο μάλλον ενός ηλεκτρικού είναι ακριβό σπορ. Εκτός από τις διευκολύνσεις που θα υπάρξουν για ανέργους, χαμηλόμισθους, πρόσφυγες κτλ ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κοινόχρηστα ποδήλατα, θα έρθουν και κίνητρα και για ιδιώτες. Το μέτρο αφορά σε επιδότηση έως 1000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, ενώ θα υπάρξει και όφελος απόσυρσης μηχανοκίνητου δίκυκλου για αγορά ηλεκτρικού. «Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση συμβατικού οχήματος ιδιωτών και αντικατάστασή του με ποδήλατο ή ηλεκτρικό ποδήλατο (μέχρι ύψους του 20% της τιμής του ποδηλάτου με ανώτατο όριο τα 500 ευρώ ανά ιδιώτη)» εξηγούν πηγές στο economix.gr, ξεκαθαρίζοντας πως αυτό θα συμβεί έως το 2022.
Συνολικά, τα κίνητρα που εξετάζονται είναι:
– Απαλλαγή ΦΠΑ για αγορά ποδηλάτου ή ηλεκτρικού ποδηλάτου ή ποδηλάτου διανομών έως το 2022.
– Απαλλαγή ΦΠΑ για αγορά απαραίτητου εξοπλισμού ποδηλάτου έως το 2022.
– Απαλλαγή μέρους του φόρου για νέα κτήρια εφόσον προβλέπονται σε αυτά χώροι στάθμευσης για ποδήλατα. Προβλέπεται εφαρμογή του μέτρου έως το 2025 με επανεξέταση.
– Ειδικές φοροαπαλλαγές σε επιχειρήσεις που προάγουν την πράσινη κινητικότητα άμεσα μέσω των προϊόντων τους (ηλεκτροκίνηση, οχήματα και υπηρεσίες διαμοιρασμού, ηλεκτρικά ποδήλατα, εφαρμογές ΤΠΕ για βιώσιμη κινητικότητα κ.α.).
Προσωρινές επεκτάσεις πεζοδρομίων και λωρίδων πεζών
Τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, προώθησαν πρόταση εφαρμογής έκτακτων μέτρων ενίσχυσης της πεζή μετακίνησης και της κίνησης με ποδήλατο στα πρότυπα των αντίστοιχων ενεργειών που έχουν ήδη εφαρμοστεί σε πόλεις της Ευρώπης και όχι μόνο.
Συγκεκριμένα, η διάταξη προωθείται στο πλαίσιο των δράσεων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της διασποράς κορονοΐού και ειδικότερα για την ενθάρρυνση χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον μέσων και την αποφυγή συγχρωτισμού κατά τις μετακινήσεις. Παράλληλα, αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και κατ’ επέκταση στην προστασία του περιβάλλοντος.
Μέσω της διάταξης αυτής δίνεται η δυνατότητα, κατόπιν απόφασης του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου:
– να δημιουργούνται προσωρινοί διάδρομοι κίνησης πεζών
– να δημιουργούνται προσωρινοί ποδηλατοδρόμοι
– να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων, τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και ταυτόχρονα η ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζομένων ατόμων
– να δημιουργούνται «ζώνες ορίου ταχύτητας 30χλμ/ώρα» με μείωση του σημερινού ορίου ταχύτητας σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας
Παράλληλα, επί τάπητος έχει τεθεί και ο σχεδιασμός των συνδυαστικών μεταφορών. Πως όμως θα γίνει αυτό; Το ΥΠΕΝ επεξεργάζεται την Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο, μέσω της οποίας θα υπάρξουν ριζικές παρεμβάσεις σε διάφορους τομείς. Ένας εξ αυτών, είναι να γίνεται απρόσκοπτα η μεταφορά των ποδηλάτων. Μέχρι σήμερα, οι ποδηλάτες έκαναν κυρίως διαδρομές πέριξ της γειτονιάς τους αφού είναι αρκετά προβληματική η μεταφορά τους με τα ΜΜΜ ή τα ΚΤΕΛ. Ωστόσο αυτό θα αλλάξει, δεδομένου ότι θα γίνει υποχρεωτική η δυνατότητα μεταφορά τους και ταυτόχρονα θα θεσμοθετηθεί η υποχρέωση παροχής ενοικιαζόμενου/κοινόχρηστου ποδηλάτου σε κάθε σταθμό που λειτουργεί περιφερειακά ή και σε δυναμικές κεντρικότητες. Το κόστος, δεν αναμένεται να είναι μεγάλο για τον χρήστη, καθώς δεν θα υπερβαίνει το 20% της τιμής του εισιτηρίου.
1 Ιουνίου 2020
Euractiv