Ολοκλήρωση Ημερίδας Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, για την "Τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας και προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών"

26 10 2021 | 08:54

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021 η διαδικτυακή Ημερίδα της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, υπό την αιγίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με θέμα «Τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας και προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών».

 

Στο καλωσόρισμά της η Πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, νομικός κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου γνωστοποίησε πως οι καταγγελίες για τις αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας έχουν εκτοξευθεί: «Το τελευταίο τρίμηνο, από την επεξεργασία λογαριασμών που έλαβε η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. διαπιστώνουμε ότι, στο ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών, οι αυξήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί είναι από 30 έως 170%. Οι καταγγελίες των καταναλωτών για τα θέματα της ενέργειας από την 6η θέση που βρίσκονταν στον πίνακα των καταγγελιών το 2017, έχουν αναρριχηθεί πλέον στη 2η θέση και διαφαίνεται πως είναι ζήτημα χρόνου να καταλάβουν την πρώτη θέση». Η κ. Καλαποθαράκου κατέθεσε οκτώ προτάσεις για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται το δικαίωμα των καταναλωτών να έχουν τη δυνατότητα να συνάπτουν συμβάσεις τόσο με σταθερή, όσο και με κυμαινόμενη τιμολόγηση και ζήτησε μέριμνα για τα ευάλωτα νοικοκυριά.

 

Στον χαιρετισμό της η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου σημείωσε πως το θέμα της Ημερίδας είναι το νούμερο ένα θέμα των ημερών και τόνισε: «Το δικό μας μέλημα, ως Υπουργείο, είναι να ενισχύσουμε τον ρόλο του καταναλωτή και να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των υπηρεσιών σε συνεργασία με όλους τους φορείς και τη ΡΑΕ. Η αντίδραση της κυβέρνησης στις αυξήσεις των τιμολογίων ήταν άμεση και μάλιστα η Ελλάδα ήταν μεταξύ των πρώτων χωρών στην ΕΕ που έλαβε μέτρα. Θα παρέμβουμε άμεσα κι άλλο εάν χρειαστεί, για να ανακουφίσουμε περαιτέρω τους καταναλωτές. Είναι υποχρέωσή μας να ενισχύσουμε τη διαφάνεια και η ενημέρωση των καταναλωτών».

 

Την ενημέρωση των καταναλωτών έθεσε ως πρωταρχικό στόχο και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο οποίος στον δικό του χαιρετισμό τόνισε πως η Γραμματεία γίνεται συχνά αποδέκτης καταγγελιών κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας. «Οι καταγγελίες εστιάζουν, κυρίως, στον τρόπο τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας, στο υψηλό ποσοστό των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στο συνολικό ύψος πληρωτέου λογαριασμού και στη δυσκολία κατανόησης των λογαριασμών. Οι υπηρεσίες μας έχουν ήδη εντείνει τις προσπάθειες ελέγχου και ενημέρωσης των καταναλωτών αναλαμβάνοντας δράσεις ενώ σημαντικό να επιτύχουμε μεγαλύτερη διαφάνεια».

 

Από την πλευρά του ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, υπογράμμισε: «Η Αρχή μας γίνεται δέκτης, τον τελευταίο καιρό, ενός μεγάλου και συνεχώς αυξανόμενου αριθμού καταγγελιών που σχετίζονται με τις χρεώσεις προμήθειας και ιδίως ρητρών (αναπροσαρμογής, αποχώρησης κτλ). Το πρώτο 10μηνο του 2021 είχαμε αύξηση των αναφορών για τον κλάδο της ενέργειας κατά 44,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2020. Στην πραγματικότητα μιλάμε για εκτόξευση των αναφορών στον χώρο της ενέργειας. Αυτό δεν το θεωρούμε καθόλου θετικό. Κι ελπίζω να μείνουμε εδώ, δηλαδή να μην έχουμε ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις στη συνέχεια, κάτι για το οποίο προσωπικά δεν είμαι καθόλου βέβαιος. Επίσης, έχουμε εκδώσει δεκάδες, για να μην πω εκατοντάδες, σχετικές ενστάσεις οι οποίες κοινοποιούνται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, στο ΥΠΕΝ και στη ΡΑΕ. Η ΡΑΕ έχει εκδώσει τα τελευταία χρόνια πολύ σημαντικές κανονιστικές ρυθμίσεις που, σε συνδυασμό με το υπάρχον πλαίσιο του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, διαμορφώνει ένα αποτελεσματικό πλαίσιο λειτουργίας το οποίο πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί όχι μόνο από τους καταναλωτές, αλλά και από τους συνεπείς προμηθευτές. Σημαντική είναι και η, σε εξέλιξη διαβούλευση, για την τυποποίηση των τιμολογίων».

 

Στην εισαγωγική του ομιλία ο Πρόεδρος της ΡΑΕ, Αναπλ. Καθ. Αθανάσιος Δαγούμας, αναφέρθηκε στις δράσεις της Αρχής για την ενδυνάμωση των καταναλωτών, οι οποίες αναλύθηκαν κατόπιν εκτενώς από τη δικηγόρο-ειδική επιστήμονα και Προϊσταμένη Τμήματος Β’, Γραφείο Προέδρου της ΡΑΕ, Μαρία Ψάλτη και τα Στελέχη της Δ/νσης & Εποπτείας Ενεργειακών Αγορών Λιανικής & Καταναλωτών, Βασίλη Προβατόπουλο και Χρήστο Τολιόπουλο.

«Η Αρχή στα πλαίσια της ενδυνάμωσης των καταναλωτών έχει λάβει πρωτοβουλίες για:

  • Σύγκριση και επαληθευσιμότητα τιμολογίων:
    • Τον Απρίλιο 2020, η Αρχή έλαβε την Απόφαση 409/2020, «Κατευθυντήριες Οδηγίες για τη διαφάνεια και την επαληθευσιμότητα των χρεώσεων στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων ΧΤ».
    • Τον Δεκέμβριο του 2020, η Αρχή ανέπτυξε και έθεσε σε δημόσια χρήση το εργαλείο σύγκρισης τιμών energycost.gr, όπου σήμερα υπάρχουν 333 καταχωρημένα τιμολόγια, 249 για την ηλεκτρική ενέργεια και 84 για το φυσικό αέριο.
  • Μείωση κόστους Δικτύων:
    • Τον Οκτώβριο 2020, η Αρχή αποφάσισε οι απώλειες της ΧΤ να περάσουν στην ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ (και όχι των Προμηθευτών) στο τέλος της ρυθμιστικής περιόδου 2021-2024, ώστε ο ΔΕΔΔΗΕ να έχει κίνητρο να τις μειώσει. Ενώ τον Ιούλιο 2021, η Αρχή προσδιόρισε χρονοδιάγραμμα (2021-2030) ώστε οι απώλειες να μειωθούν κατά περίπου 5% (από περίπου 10%) με τη διείσδυση των έξυπνων μετρητών και εάν δεν πετυχαίνει, ο ΔΕΔΔΗΕ θα πληρώσει για μη επίτευξη στόχου.
    • Τον Ιούλιο 2021, η Αρχή δεν υιοθέτησε την πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ για premium WACC 2% σε 13 έργα για διάρκεια 7 ετών, αλλά αντίθετα αποφάσισε την απόδοση premium WACC για περίοδο 4 (αντί 7) ετών, 1.5% για 1 έργο, 0.5% για 3 έργα, και 0% για τα υπόλοιπα 9 έργα.
    • Τον Ιούλιο 2021, η Αρχή υιοθέτησε την 3rd version CBA που χρησιμοποιεί ο ENTSOE, για την αξιολόγηση του Κόστους/Οφέλους των διασυνδέσεων των νησιών, και κλήθηκε ο ΑΔΜΗΕ να εκπονήσει ανάλυση Κόστους/Οφέλους, το οποίο  αναμένεται να οδηγήσει σε απομείωση του αιτηθέντος από τον ΑΔΜΗΕ premium WACC  2.5%  για όλες τις διασυνδέσεις.
  • Κινητικότητα πελατών:
    • Τον Ιούλιο 2021, σε συνέχεια 3 Δημοσίων Διαβουλεύσεων και λαμβάνοντας υπόψιν απόφαση 1888/2020 του ΣτΕ σχετικά με τη διευκόλυνση στην κινητικότητα πελατών, η Αρχή γνωμοδότησε προς το ΥΠΕΝ σχετικά με την τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας σε σχέση με την
      • κινητικότητα των Πελατών,
      • την παρακολούθηση και επισήμανση οφειλών ενός Πελάτη
  • Τον Σεπτέμβριο 2021, η Αρχή ανέπτυξε και έθεσε σε δημόσια χρήση Πλατφόρμα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Καταναλωτών my.rae.gr, όπου οι Πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τις δράσεις/αποφάσεις της Αρχής αλλά και να υποβάλουν παράπονα προς τον Προμηθευτή και Διαχειριστή τους
  • Διαφάνεια στην προ-συμβατική ενημέρωση και στους λογαριασμούς:
    • Τον Σεπτέμβριο 2021, η Αρχή έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση, τις προτάσεις της σχετικά με την εναρμόνιση του εθνικού πλαισίου προς την Οδηγία 2019/944, σε ό,τι ειδικότερα αφορά την ενδυνάμωση των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας και την προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των Προμηθευτών
    • Τον Οκτώβριο 2021, η Αρχή έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση την Καθιέρωση προτύπων  για το τυποποιημένο «Έντυπο Αίτησης Προσφοράς Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας» και τον «Λογαριασμό Κατανάλωσης». Το ίδιο αναμένεται να γίνει και στο φυσικό αέριο
  • Δρομολογημένες Αποφάσεις:
    • Τον Νοέμβριο 2021, αναμένεται Έκδοση Κατευθυντηρίων Γραμμών:
      •  για την υιοθέτηση των τυποποιημένων εντύπων προσυμβατικής ενημέρωσης («Αίτηση Προσφοράς Προμήθειας») και «Λογαριασμού Κατανάλωσης»
      • για τη διασφάλιση της προσήκουσας ενημέρωσης των καταναλωτών πριν από κάθε τροποποίηση συμβατικού όρου
      • σαφής κατηγοριοποίηση των τιμολογίων βάσει συστήματος διαβάθμισης κινδύνου καθώς και Γνωμοδότηση στο ΥΠΕΝ για το ζήτημα των ρητρών πρόωρης αποχώρησης
    • Παράλληλα, πραγματοποιείται, διερεύνηση του βαθμού συμμόρφωσης των Προμηθευτών με την Απόφαση ΡΑΕ 409/2020 για τη διαφάνεια: Θετικές αναφορές και κυρώσεις
    • Τον Δεκέμβριο 2021 αναμένεται Απόφαση της Αρχής για ολοκλήρωση πλήρως ενημερωμένου Μητρώου του ΔΕΔΔΗΕ (ΑΦΜ/Πελάτης/Μετρητής) μέχρι 31.12.2022, όπου έχει ήδη δρομολογηθεί συνεργασία με ΑΑΔΕ και ΔΕΔΔΗΕ.
  • Οι πρωτοβουλίες της Αρχής επικροτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σε σχετικές επικοινωνίες θεωρεί την Ελληνική Αρχή από τις πλέον δραστήριες στην Ευρώπη, παρά την υπο-στελέχωση και υπο-αμοιβή των στελεχών της.

Στις Αξίες και στην Παιδεία μας, ο Πολίτης είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αντιμετωπίζεται με αξιοπρέπεια από όλους τους φορείς. Η Αρχή απτόητη θα συνεχίσει την Ενδυνάμωση των Καταναλωτών».

 

Ακολούθησαν παρουσιάσεις από τη Νομική Σύμβουλο του ΥΠΕΝ, δικηγόρο LLM, Φωτεινή Αντωνοπούλου για το «Λογαριασμό Κατανάλωσης Ηλεκτρικής ενέργειας: Ενημέρωση και Προστασία του Καταναλωτή», από τον Δρ. Νομικής-Δικηγόρο, Δημήτρη Σπυράκο για τα «Σταθερά και κυμαινόμενα τιμολόγια σε μία δυναμική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας», από τη δικηγόρο-ειδική επιστήμονα και Προϊσταμένη Τμήματος Β’, Γραφείο Προέδρου της ΡΑΕ, Μαρία Ψάλτη και τα Στελέχη της Δ/νσης & Εποπτείας Ενεργειακών Αγορών Λιανικής & Καταναλωτών, Βασίλη Προβατόπουλο και Χρήστο Τολιόπουλο με θέμα «Προϋποθέσεις διαφάνειας στην τιμολόγηση ενέργειας-Τα νέα εργαλεία της ΡΑΕ», από τον εκπρόσωπο του Ελληνικού Συνδέσμου Εμπόρων & Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΕΠΗΕ), Γιώργο Παναγιώτου και τον Αναπλ. Γενικό Διευθυντή του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), Κώστα Παπαμιχαήλ για την «Κατοχύρωση της διαφάνειας και των δικαιωμάτων των καταναλωτών στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας ως μέριμνα των προμηθευτών» και από τον Δικηγόρο, Νομικό Σύμβουλο της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., Βίκτωρα Τσιαφούτη για την «Διασφάλιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στις νέες εξελίξεις της αγοράς».

 

 

25 Οκτωβρίου 2021

ΕΚΠΟΙΖΩ