Κάθε μέρα, γύρω στο μεσημέρι, κάποιος βγαίνει στο παγωμένο κρύο και εκτοξεύει ένα αερόστατο. Και κάθε φορά, αυτό το μετεωρολογικό μπαλόνι παρέχει ένα ακόμα νέο στιγμιότυπο του τι συμβαίνει στον πλανήτη Γη, ή τουλάχιστον στο Σβάλμπαρντ, μια αλυσίδα νησιών στον Αρκτικό Ωκεανό.
Αυτό που διαπίστωσε το μπαλόνι μέσα στα χρόνια είναι ότι οι θερμοκρασίες αυξάνονται. Και πουθενά δεν ανεβαίνουν τόσο γρήγορα όσο εδώ στον 79ο παράλληλο στο Νι Ααλεσούντ, έναν από τους βορειότερους οικισμούς στον κόσμο. Είναι ένα μέρος που κατοικείται σχεδόν αποκλειστικά από επιστήμονες, εκτός από τη χούφτα των ανθρώπων που διατηρούν το μέρος σε λειτουργία. Έντεκα χώρες χρηματοδοτούν επιστημονικά ερευνητικά προγράμματα εκεί στον πάγο και το χιόνι σε μια προσπάθεια να μάθουν περισσότερα για το πώς αλλάζει το κλίμα μας, σημειώνει σχετικό άρθρο του der Spiegel.
Οι ανακαλύψεις που γίνονται εδώ επηρεάζουν όλο τον κόσμο. Και όμως, πολύ λιγότεροι άνθρωποι θα γνώριζαν γι’ αυτές, αν δεν υπήρχε η Esther Horvath. Είναι μία από τις πιο γνωστές φωτογράφους της γενιάς της και έχει περάσει χρόνια συνοδεύοντας αποστολές και ερευνητικά προγράμματα στην Αρκτική και την Ανταρκτική για λογαριασμό του Ινστιτούτου Alfred Wegener και μέσων ενημέρωσης όπως το National Geographic και οι New York Times. Με τις φωτογραφίες της έχει καταφέρει να κάνει αυτό που η επιστήμη από μόνη της δυσκολεύεται μερικές φορές, να προσφέρει την κατανόηση, να προκαλέσει την περιέργεια και να δημιουργήσει μια σύνδεση μεταξύ των πάγων και του υπόλοιπου κόσμου.
Ένα μεγάλο, δύσκολο ταξίδι
«Το σκοτάδι με αναγκάζει να συγκεντρωθώ πολύ έντονα», εξηγεί η Horvath για την αγαπημένη της αποστολή. Εξαιτίας ενός προβλήματος που της προκάλεσε η COVID-19, φέτος δεν κατάφερε να βρίσκεται εκεί από τον Δεκέμβριο. Ξέμεινε στο Αμβούργο να σχεδιάζει την επόμενη μετάβαση της στην περιοχή, καθώς κάθε ταξίδι στο Σβάλμπαρντ, στην άκρη της Αρκτικής, απαιτεί πραγματικά πολύ χρόνο. Διαρκεί μέρες ολόκληρες, όχι απλά ώρες, αλλαγή αρκετών αεροδρομίων και μια τελική προσγείωση κυριολεκτικά πάνω στον πάγο. Εάν, μάλιστα, υπάρχει καταιγίδα, οι καθυστερήσεις μπορεί να είναι χωρίς τέλος, αφού ακόμη και οι πιο έμπειροι πιλότοι μπορούν να πετάξουν μόνο όταν το επιτρέπει η φύση.