To «εύφορο έδαφος» για την καλλιέργεια τσιμέντου στα νησιά απέδωσε καρπούς. Και όχι μόνο στα συνήθη ύποπτα νησιά, όπως η Μύκονος. Στην Κέρκυρα, μέσα σε περίπου τέσσερις δεκαετίες οι δομημένες επιφάνειες αυξήθηκαν κατά 147,5%!
Αλλα νησιά, δε, είδαν το φυσικό τους τοπίο να παραχωρεί τη θέση του σε μια θάλασσα από μπετόν: στην Κω η δόμηση αυξήθηκε κατά περίπου 120%, στη Μύκονο κατά 110% και στο Ανω Κουφονήσι της άλλοτε άγονης γραμμής κατά 73,55%.
Στη Μύκονο η αύξηση του «τσιμέντου» σε σχέση με το 1985 (πάνω) ανέρχεται στο 110%
Tο μπετόν ωστόσο δεν ευδοκιμεί μόνο στα νησιά. Η ηπειρωτική Ελλάδα έχει να «υπερηφανεύεται» για την πρώτη παραθαλάσσια «γραμμική πόλη», μήκους άνω των 100 χιλιομέτρων από την Αθήνα έως τη Δυτική Κορινθία – ένα συνεχές μέτωπο δόμησης που θα ζήλευε ακόμα και το περίφημο σχέδιο «The Line» της Σαουδικής Αραβίας.
Εκεί στην παράκτια ζώνη των Αγίων Θεοδώρων έως το Δερβένι, οι τεχνητές επιφάνειες, ήτοι κτίρια, δρόμοι, πλατείες, τεχνικά έργα, αυξήθηκαν πάνω από 95%, καταλαμβάνοντας σήμερα το 11,3% της έκτασης στην περιοχή. Αυτά προέκυψαν από έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Κωνσταντίνο Καρτάλη και ερευνητή τον Κώστα Φιλιππόπουλο.
Οπως προκύπτει από αυτήν, στις τουριστικές περιοχές – και κυρίως στα νησιά – η ανάπτυξη μοιάζει περισσότερο με έκρηξη: άναρχη, ανεξέλεγκτη, με κυρίαρχο παίκτη το real estate και επίκεντρο τις πολυτελείς υποδομές, τις εξοχικές κατοικίες, τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και την αέναη ανοικοδόμηση, κυρίως σε περιοχές εκτός σχεδίου, χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό και δίχως να λαμβάνεται υπόψη η περίφημη φέρουσα ικανότητα.