Ναυτιλία: Η αιολική πρόωση χτυπά την πόρτα των Ελλήνων
Σε αναζήτηση συνεργασιών στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα οι πάροχοι συστημάτων
Μερίδια κερδίζουν διαρκώς στη ναυτιλιακή αγορά τα συστήματα αιολικής πρόωσης, στη μάχη που δίνει ο κλάδος να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της απανθρακοποίησης.
Το τελευταίο διάστημα οι πάροχοι αυτών των τεχνολογιών χτυπάνε την πόρτα της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, αναζητώντας συνεργασίες με πλοιοκτήτες είτε σε projects για νεότευκτα είτε για μετασκευές εν ενεργεία πλοίων.
Τελευταίο παράδειγμα είναι η βρετανική BAR Technologies, η οποία βρίσκεται πίσω από τα μεγάλα στέρεα πανιά WindWings και επεκτείνεται στην ελληνική αγορά, μέσα από τη συνεργασία με την Abacus Marine Consultants. Η τελευταία θα παρουσιάσει τα WindWings στους Έλληνες πλοιοκτήτες.
H BAR Technologies έχει συνάψει διάφορες συνεργασίες για την εγκατάσταση των πανιών εν πλω, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν αυτή με την Cargill για δοκιμές σε bulk carriers, αλλά και με τη Union Maritime για την εγκατάσταση των WindWings σε δύο νεότευκτα LR2 tankers.
Mάλιστα, όπως λέει στη «Ν» ο CEO της βρετανικής εταιρείας, John Cooper, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε συζητήσεις με πάνω από 10 Έλληνες πλοιοκτήτες για την εγκατάσταση των WindWings σε νεότευκτα και υφιστάμενα πλοία (retrofit), με στόχο στα Ποσειδώνια να υπογραφούν συμφωνίες.
Περιστρεφόμενα ιστία
Μια άλλη εταιρεία με σημαντική ανάπτυξη στον χώρο και αρκετές συμφωνίες συνεργασίας είναι η Anemoi Marine Technologies, η οποία εστιάζει στο σύστημα περιστρεφόμενων κυλινδρικών ιστίων (Rotor Sails).
Όταν μιλάμε για συστήματα αιολικής πρόωσης, αναφερόμαστε σε ρότορες, ιστία-αεροτομές (wing sails), ιστία αναρρόφησης (suction wings), ακόμη και εναέριους αετούς ρυμούλκησης.
Άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι σήμερα περί τα 32 πλοία έχουν εγκαταστήσει μηχανικά ιστία αυτών των τύπων, ενώ γύρω στα 60 βαπόρια αναμένεται να εφοδιαστούν με την τεχνολογία έως το 2027.
Συστήματα λίπανσης
Την ίδια ώρα, δεν είναι λίγες οι εταιρείες που επιλέγουν τα συστήματα λίπανσης με τη χρήση του αέρα (air lubrication systems). Τα εν λόγω συστήματα αντιπροσωπεύουν μια μέθοδο μείωσης της αντίστασης μεταξύ του κύτους του πλοίου και του θαλασσινού νερού με τη χρήση φυσαλίδων αέρα.
Πηγές από τον χώρο των ναυπηγείων επισημαίνουν στη «Ν» πως το έξτρα κόστος κάθε τεχνολογίας διαφέρει από πλοίο σε πλοίο και από σύστημα σε σύστημα. Κατά προσέγγιση, πάντως, η εγκατάσταση ενός συστήματος λίπανσης με τη χρήση του αέρα σε ένα νεότευκτο πλοίο κοστίζει, με βάση τις ίδιες πηγές, περίπου 1,5 εκατ. δολάρια.
Στις τεχνολογίες που βασίζονται στον άνεμο, η ενσωμάτωση ενός ρότορα κοστολογείται περίπου στο 1,2- 1,5 εκατ. δολάρια (ανά ρότορα), ενώ τα 2-2,5 εκατ. δολάρια αγγίζει η εγκατάσταση hard sails.
Mιλώντας συγκεκριμένα για τα WindWings, ο John Cooper αναφέρει η εξόφληση της επένδυσης υπολογίζεται σε διάστημα τριών έως οκτώ ετών, ανάλογα με την εμπορική διαδρομή.
Όσο για τον αντίκτυπο που έχει η χρήση των συστημάτων αιολικής πρόωσης στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός πλοίου, ο CEO της Bar Technologies επισημαίνει στη «Ν» ότι κάθε πανί WindWing εξοικονομεί 1,5 τόνους καυσίμου κατά μέσο όρο σε μια παγκόσμια διαδρομή.
«Έτσι για ένα LR2 tanker με τρία πανιά το πλοίο θα εξοικονομεί 4,5 τόνους σε ημερήσια βάση. Εάν χρησιμοποιείται HFO, αυτό σημαίνει σχεδόν 20 τόνοι εκπομπών CO2 λιγότεροι την ημέρα», εξηγεί.
Εξοικονόμηση
Στις δοκιμές που εκπόνησε η Cargill, το bulk carrier «Pyxis Ocean» εξοπλίστηκε με δύο WindWings, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση καυσίμου 3 τόνων την ημέρα κατά μέσο όρο, στη διάρκεια ενός εξαμήνου. Με βέλτιστες συνθήκες πλεύσης, οι δοκιμές επιβεβαίωσαν εξοικονομήσεις 11 τόνων την ημέρα, κάτι που μεταφράζεται σε 41 λιγότερους τόνους CO2 σε ημερήσια βάση.
Παράλληλα, σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, και με τον κατάλληλο σχεδιασμό του κύτους του πλοίου, τα συστήματα λίπανσης μπορούν να επιφέρουν μειώσεις έως και 15% στις εκπομπές CO2 και σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου.
«Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία αιολικής πρόωσης είναι ορισμένες εταιρείες που υπόσχονται τεράστιες μειώσεις καυσίμου, οι οποίες δεν είναι εφικτές, δίνοντας έτσι μια κακή εικόνα στη βιομηχανία. Πρέπει να προσφέρουμε εγγυήσεις απόδοσης στους πλοιοκτήτες», υπογραμμίζει ο John Cooper.
Γιώργος Γεωργίου - ggeorgiou@naftemporiki.gr