Μεταφορές ΕΕ: Ο ρόλος της βιοαιθανόλης στην απαλλαγή από εκπομπές άνθρακα

10 12 2021 | 08:44Sarantis Michalopoulos

Μετά από χρόνια επενδύσεων, μια νέα έκθεση διαπιστώνει ότι η βιοαιθανόλη με βάση τις καλλιέργειες θα πρέπει πλέον να θεωρείται «οικονομικά αποδοτικό» μέσο για τη μείωση των εκπομπών CO2 στις οδικές μεταφορές έως το 2030.

Η έκθεση του κλάδου παραγωγής αιθανόλης, η οποία διεξήχθη από την εταιρεία μοντελοποίησης «E3», επικαιροποίησε τα δεδομένα του μοντέλου PRIMES, το οποίο χρησιμοποιείται τακτικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Η πρόσφατη έκθεση παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας πανομοιότυπης άσκησης με τη μοντελοποίηση του Primes – χρησιμοποιώντας τους ίδιους εμπειρογνώμονες, τα ίδια σενάρια και το ίδιο μοντέλο – αλλά με επικαιροποιημένα δεδομένα εισόδου για την αγορά και την τεχνολογία, τα οποία αντικατοπτρίζουν το σημερινό ενεργειακό σύστημα.

Οι συντάκτες της εν λόγω έκθεσης σημειώνουν ότι διάφορα νομοθετήματα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED II), θέτουν εμπόδια στην εξάπλωση της βιοαιθανόλης. Καλούν επίσης τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ να προβούν σε έλεγχο της πραγματικότητας, ιδίως όσον αφορά το κόστος.

Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βασίζεται σε ξεπερασμένα δεδομένα στις προσπάθειές της για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα.

Πηγές από τη βιομηχανία αιθανόλης σχολίασαν ότι το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ αρνείται να δει την πραγματικότητα. Πιο συγκεκριμένα, δεν λαμβάνει υπόψη τον πολυδιάστατο ρόλο της καλλιεργήσιμης βιοαιθανόλης στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στη στήριξη του γεωργικού τομέα και ταυτόχρονα στην παροχή μιας φθηνής λύσης.

Η EURACTIV επικοινώνησε με το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ για να σχολιάσει την έκθεση, αλλά δεν έχει δοθεί καμία απάντηση μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης.

«Η τεχνική μας ανάλυση δείχνει ότι η καλλιεργήσιμη βιοαιθανόλη μπορεί να αποτελέσει ένα οικονομικά αποδοτικό μέτρο για τη μείωση των εκπομπών CO2 στις οδικές μεταφορές έως το 2030. Η βιοαιθανόλη έχει αρνητικό κόστος μείωσης που οφείλεται στη χαμηλότερη τιμή της σε σχέση με την υψηλότερη τιμή της βενζίνης προ φόρων», αναφέρει η έκθεση.

Η έκθεση υποδηλώνει ότι η υψηλότερη απορρόφηση της αιθανόλης με βάση το άμυλο οδηγεί πρωτίστως στη χαμηλότερη τιμή της βιοαιθανόλης, αφού ληφθούν υπόψη οι πιστώσεις των συμπροϊόντων.

«Η βιοαιθανόλη με βάση το άμυλο προβλέπεται να έχει το χαμηλότερο κόστος παραγωγής ανάμεσα σε όλα τα βιοκαύσιμα που παράγονται το 2030 […] Η μοντελοποίηση επιβεβαιώνει ότι η κατάργηση του ανώτατου ορίου για τα καύσιμα με βάση τις καλλιέργειες θα έχει θετική επίδραση στη διείσδυση της βιοαιθανόλης έως το 2030», προστίθεται στην έκθεση.

Το διάγραμμα δύο δείχνει ότι η παραγωγή προηγμένων βιοκαυσίμων και ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία προωθήθηκαν από την Επιτροπή, συνοδεύονται από υψηλό κόστος.

Πρωτεΐνες «Made in Europe»

Ο Joao Pacheco, ανώτερο στέλεχος της «Farm Europe» -μιας δεξαμενής σκέψης που ειδικεύεται σε γεωργικά θέματα- δήλωσε ότι η νέα έκθεση εξετάζει τις σημερινές συνθήκες παραγωγής βιοκαυσίμων, οι οποίες είναι πολύ διαφορετικές από εκείνες που επικρατούσαν πριν από 10 ή 20 χρόνια.

«Αυτή η επικαιροποιημένη αξιολόγηση δείχνει ξεκάθαρα ότι τα σημερινά βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς δεν έχουν καμία σχέση με αυτά του χθες. Έχουν γίνει επενδύσεις και νέα μέτρα για να γίνουν αποτελεσματικά και πιο βιώσιμα», δήλωσε ο Pacheco.

Για τον Πορτογάλο εμπειρογνώμονα, η αυξανόμενη ζήτηση πρωτεϊνών για την επίτευξη της διατροφικής κυριαρχίας στην ΕΕ, η οποία εξαρτάται σήμερα από τη σόγια καθιστά τα βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς που παράγονται στην Ευρώπη σημαντικό μοχλό για την παραγωγή πρωτεϊνών «Made in Europe».

Επιπλέον, δήλωσε ότι η έκθεση υπογραμμίζει ότι στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, η έννοια των βιοκαυσίμων με βάση τα τρόφιμα είναι «αβάσιμη», δεδομένου ότι τα βιοκαύσιμα μπορούν να αποτελέσουν μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού που ενισχύει την ασφάλεια των τροφίμων – πρωτεΐνες, έλαια ή ίνες, που αποτιμώνται στην αγορά – καθώς και πηγή σταθερότητας και επενδύσεων για τους αγρότες.

Μια φθηνότερη πράσινη επιλογή

Ο Pacheco τόνισε ότι, δεδομένων των προκλήσεων της Πράσινης Συμφωνίας, τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από την Ευρώπη δεν αποτελούν μόνο μια ατμομηχανή για την παραγωγή μη γενετικά τροποποιημένων πρωτεϊνών, αλλά και έναν «προσιτό, αξιόπιστο και διαθέσιμο μοχλό για την επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της ΕΕ».

«Το μοντέλο PRIMES που επικαιροποιήθηκε από την E3 δείχνει ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από βιομάζα της ΕΕ είναι η πιο ελκυστική λύση για την απαλλαγή του τομέα των μεταφορών από τον άνθρακα, ακόμη και μέχρι το 2030, από άποψη τιμών. Ένας τόνος διοξειδίου του άνθρακα που δεν εκπέμπεται με τη χρήση βιοκαυσίμων θα παραμείνει 2-3 φορές φθηνότερος, σε σύγκριση με τον τόνο διοξειδίου του άνθρακα που δεν εκπέμπεται με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων».

«Είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα προκειμένου να επιτευχθεί μια Πράσινη Συμφωνία που θα λειτουργεί για όλους και όχι μόνο για μια ελίτ», πρόσθεσε.

Ο Eric Sievers, Διευθυντής Επενδύσεων και Ρυθμίσεων της «Pannonia Bio», σχολίασε ότι το κόστος είναι ο νούμερο ένα παράγοντας που καθορίζει τα πρότυπα ζήτησης ενέργειας. Ως εκ τούτου, η πολιτική για το κλίμα αφορά πρωτίστως το κόστος.

«Ωστόσο, κανείς στις Βρυξέλλες δεν το συζητά πραγματικά σε σχέση με το «Fit for 55» και την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα. Ακόμα και η υποκείμενη εκτίμηση επιπτώσεων σιωπά σχετικά με το κόστος», δήλωσε.

Πρόσθεσε ότι τα επικαιροποιημένα δεδομένα και η μεθοδολογία «μας ανοίγουν τα μάτια».

«Αντίθετα με την υπόδειξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το δικό τους μοντέλο δείχνει ότι οι πιο αποδοτικές λύσεις για την απαλλαγή από τον άνθρακα στις οδικές μεταφορές ήταν και θα είναι τα βιοκαύσιμα καλλιεργειών και το προηγμένο βιομεθάνιο», κατέληξε.

Από Sarantis Michalopoulos | Euractiv Greece and EurActiv.com | Μεταφρασμένο από Μαριάνθη Πελεκανάκη