Κατάρ: «Ρίχνει» 45 δισ. για την αύξηση της παραγωγής φυσικού αερίου στον Περσικό
Καθώς οι εκπρόσωποι των κρατών στις ετήσιες συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα στο Ντουμπάι γιόρτασαν την ιστορική συμφωνία του περασμένου μήνα για την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα, δεκάδες χιλιάδες εργάτες ακριβώς κατά μήκος του Περσικού Κόλπου στο Κατάρ κυνηγούσαν έναν διαφορετικό στόχο: να κάνουν τη μεγαλύτερη εγκατάσταση εξαγωγής φυσικού αερίου στον κόσμο ακόμη μεγαλύτερη, σύμφωνα με το finance.yahoo.
Σε μια εποχή που ορισμένοι βλέπουν τη ζήτηση πετρελαίου να πλησιάζει στο αποκορύφωμά της και ο άνθρακας είναι πιθανό να αντιμετωπίσει μια αργή αλλά σταθερή πτώση, ο ενεργειακός τομέας στοιχηματίζει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ότι το τρίτο κορυφαίο ορυκτό καύσιμο – το φυσικό αέριο – έχει θέση στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα τουλάχιστον μέχρι το 2050. Αυτή η διάρκεια ζωής εξαρτάται από έναν τελευταίο χείμαρρο επενδύσεων στους τεράστιους τερματικούς σταθμούς που υγροποιούν και εξάγουν υπερψυγμένο υγροποιημένο φυσικό αέριο ή LNG, για χώρες που δεν είναι ακόμη έτοιμες ή ικανές να κάνουν τη μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Πέντε αμερικανικές εγκαταστάσεις βρίθουν από τα δικά τους συνεργεία που εργάζονται για να δημιουργήσουν τιτάνιες βιομηχανικές κατασκευές από την ακτή του Κόλπου της Αμερικής. Δύο από τα έργα των ΗΠΑ στοχεύουν να τεθούν σε λειτουργία το συντομότερο φέτος, ξεκινώντας αυτό που μπορεί να είναι το τελευταίο κύμα μεγάλων έργων ορυκτών καυσίμων στον κόσμο, όπως αναφέρει το finance.yahoo.
Μετρώντας μόνο αυτά που έχουν ξεκινήσει, περισσότεροι από 200 εκατομμύρια τόνοι νέας εξαγωγικής ικανότητας φυσικού αερίου θα ξεκινήσουν περίπου τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εάν προχωρήσουν και πρόσθετα έργα πρώιμου σταδίου που αναμένουν τις τελικές επενδυτικές αποφάσεις, περισσότεροι από 300 εκατομμύρια τόνοι νέας χωρητικότητας ΥΦΑ θα μπορούσαν να συνδεθούν στο διαδίκτυο έως το 2030, σύμφωνα με την Baker Hughes Co. Αυτή είναι μια αύξηση περίπου 70% από σήμερα, προσθέτοντας αρκετή ετήσια χωρητικότητα φυσικού αερίου για να τροφοδοτήσει μισό δισεκατομμύριο σπίτια και διασφαλίζοντας τη σημασία του φυσικού αερίου – και τις εκπομπές – για τις επόμενες δεκαετίες.
Αυτό ξεκινά «το τρίτο μεγάλο κύμα στο LNG», δήλωσε η Anne-Sophie Corbeau, παγκόσμια ερευνήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής στη Σχολή Διεθνών και Δημοσίων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Κολούμπια. “Μέχρι το 2028, όταν όλα βασικά χτίζονται, καταλήγουμε με μια κόλαση πολλών ΥΦΑ στις ΗΠΑ και μια κόλαση πολλών ΥΦΑ στο Κατάρ”.
Εν ολίγοις, χρειάστηκαν 60 χρόνια για την παγκόσμια βιομηχανία ΥΦΑ να αναπτύξει τις πρώτες αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια τόνους εξαγωγικής ικανότητας. Τώρα, η βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να το κάνει ξανά σε έξι.
Μέχρι τη δεκαετία του 1960, ο μόνος τρόπος μεταφοράς μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου ήταν μέσω αγωγών. Έτσι, οι χειριστές στράφηκαν σε μια διαδικασία που τους επιτρέπει να ψύχουν το φυσικό αέριο στους -256F (-160C), μετατρέποντάς το σε υγρή κατάσταση που μπορεί να αποσταλεί σε εξειδικευμένα πλοία. Το υγροποιημένο αέριο καθιστά το καύσιμο πολύ πυκνότερο, καταλαμβάνοντας 600 φορές λιγότερο χώρο.
Κάποτε θεωρούνταν ως ένα παραμελημένο τμήμα της ενεργειακής βιομηχανίας, αλλά ένας ανεμοστρόβιλος γεγονότων ηλεκτρίζει τον ρυθμό επέκτασης του ΥΦΑ. Η έκρηξη του fracking στις ΗΠΑ και η ανάπτυξη φθηνότερων υποδομών εισαγωγής απελευθέρωσαν αφθονία φυσικού αερίου σε χαμηλότερες τιμές. Η ανάπτυξη της Κίνας, η απομάκρυνση των ανεπτυγμένων αγορών από τον άνθρακα και η συρρίκνωση της πυρηνικής βιομηχανίας της Ιαπωνίας μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα στήριξαν την ανάγκη για περισσότερα εξαγωγικά έργα – και γρήγορα. Μια ζωντανή αγορά spot αναδύθηκε, με τα γραφεία συναλλαγών να πολλαπλασιάζονται από τη Σιγκαπούρη στο Λονδίνο. Το φυσικό αέριο έγινε γρήγορα το ταχύτερα αναπτυσσόμενο ορυκτό καύσιμο στον κόσμο.
«Δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά τέτοιο έργο»
Kατά μήκος της ακτογραμμής του Περσικού Κόλπου, η κρατική QatarEnergy και οι επενδυτές της δαπανούν περίπου 45 δισεκατομμύρια δολάρια για να αυξήσουν την παραγωγή. Η εκτεταμένη λειτουργία στη βιομηχανική πόλη Ras Laffan περιλαμβάνει ήδη πολλαπλές αμαξοστοιχίες LNG, διυλιστήριο αερίου σε υγρά, μονάδες επεξεργασίας καυσίμων και θέσεις φόρτωσης δεξαμενόπλοιων. Το έργο North Field East, το μεγαλύτερο μέρος της επέκτασης, είναι τώρα γεμάτο με 30.000 εργαζόμενους που προέρχονται από 50 χώρες. Φέτος, το εργατικό δυναμικό θα μπορούσε να αυξηθεί σε περισσότερους από 45.000, εκτιμά η Chiyoda Corp., η ιαπωνική εταιρεία που κατασκευάζει το εργοστάσιο. Η QatarEnergy δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.
Η ανάπτυξη ενός τέτοιου έργου στη σκληρή ζέστη του Κατάρ, η οποία μπορεί να φτάσει σε εποχιακά υψηλά επίπεδα 122F (50C), δεν είναι εύκολη: Μεγάλο μέρος της δουλειάς κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού πρέπει να γίνει τη νύχτα. Όταν ο ήλιος είναι ψηλά, οι εργάτες εναλλάσσονται συνεχώς μεταξύ εργασίας και σπασίματος, προκειμένου να αποφευχθεί η εξάντληση και η αφυδάτωση. Μαύρες σημαίες υψώνονται στην περιοχή για να σταματήσουν οι εργασίες όταν κάνει πολύ ζέστη, δήλωσε ένας σύμβουλος έργου στην Chiyoda, αναφέρει το finance.yahoo.
«Δεν έχει υπάρξει ποτέ ένα τέτοιο έργο πριν», δήλωσε ο Ken Nagao, ανώτερο στέλεχος για την παγκόσμια επιχειρηματική ανάπτυξη στην Chiyoda. «Και πιθανότατα δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά».
(Οικονομικός ταχυδρόμος)