Ηλεκτροκίνηση: τα νέα προγράμματα για ΙΧ, ταξί, φορτιστές το 2022

Πακέτο προγραμμάτων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης θέτουν σε εφαρμογή μέσα στη χρονιά τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών Μεταφορών, με στόχο τη μείωση του κόστους απόκτησης και χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν προγράμματα επιδότησης της αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ και ταξί, μέτρα για μείωση του κόστους φόρτισης και κίνητρα για εγκατάσταση περισσότερων δημόσια προσβάσιμων φορτιστών.

Τα παραπάνω προκύπτουν από τις τοποθετήσεις που έγιναν στο πλαίσιο του 5ου συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη διαδικτυακά.

Tον Απρίλιο o νέος κύκλος του “Κινούμαι ηλεκτρικά”

Ειδικότερα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας ανήγγειλε ότι ως τον Απρίλιο  θα προκηρυχθεί νέος κύκλος του προγράμματος “Κινούμαι ηλεκτρικά” με αυξημένες επιδοτήσεις σε σχέση με το προηγούμενο το οποίο συνέβαλε στην υπερκάλυψη του στόχου για την κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων που προβλέπει ο ενεργειακός και κλιματικός σχεδιασμός Συγκεκριμένα οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφθασαν πέρυσι τις 6.976, που αποτελεί νέο ρεκόρ, έναντι στόχου για 3750. Στο πλαίσιο του προγράμματος υπέβαλαν αίτηση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, δίκυκλου ή ποδήλατου περισσότεροι από 18.000 πολίτες ενώ το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε κυρίως στα ποδήλατα.

Το πρόγραμμα για τα ταξί θα προβλέπει ενίσχυση ύψους 22.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με παράλληλη απόσυρση του υφιστάμενου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Παρέμβαση για το κόστος φόρτισης

Σε ό,τι αφορά το κόστος φόρτισης η γενική γραμματέας του ΥΠΕΝ Αλεξάνδρα Σδούκου ανέφερε ότι οι τιμές χρέωσης για τη δημόσια φόρτιση είναι σχετικά υψηλές, και διαμορφώνονται στα 45-50 λεπτά ανά κιλοβατώρα και 60 λεπτά για τους ταχυφορτιστές. “Θα το δούμε πολύ προσεκτικά σε συνεργασία με τη ΡΑΕ γιατί δημιουργείται κίνδυνος να αποθαρρυνθούν όσοι δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικό σημείο φόρτισης στο σπίτι ή τη δουλειά. Είναι ανάγκη να μειωθούν οι τιμές στη δημόσια φόρτιση με εποπτεία της ΡΑΕ. Παράλληλα εξετάζεται η μείωση του ΦΠΑ”, ανέφερε η κα Σδούκου.

Σημειώνεται ότι σήμερα λειτουργούν περί τους 1200 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης ενώ με βάση τα σενάρια για την εξέλιξη της αγοράς, θα χρειαστούν 12.000 ως το 2025 και 25.000 σημεία ως το 2030, κάτι που μεταφράζεται σε επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Η αναλογία φορτιστών σε σχέση με το πλήθος των οχημάτων σήμερα στην Ελλάδα είναι 1 προς 6, δηλαδή πάνω από το στόχο που θέτει η ΕΕ ο οποίος είναι 1 προς 10. Ωστόσο η πλειονότητα βρίσκονται σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση (π.χ. εμπορικά κέντρα, σούπερ μάρκετ κ.α.) ενώ μόνο το 6 % βρίσκονται σε δημόσια προσβάσιμους χώρους (επί του πεζοδρομίου). Επίσης, ενώ είναι ικανοποιητική η κάλυψη στους αυτοκινητόδρομους, υπάρχουν περιοχές της χώρας που δεν υπάρχουν υποδομές φόρτισης. Για την κάλυψη των κενών προωθείται το πρόγραμμα “Φορτίζω παντού” με χρηματοδότηση ύψους 80 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε περιοχές όπου δεν είναι ακόμη συμφέρουσες οι επενδύσεις. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη μελέτη για να εντοπιστούν οι πιάτσες ταξί (ανάμεσα στις 150 νόμιμες) που είναι κατάλληλες από άποψη δικτύων και χωροταξίας για την εγκατάσταση ταχυφορτιστών. Ήδη έχουν εντοπιστεί οι 35 πρώτες.

Σημεία στάθμευσης και φόρτισης

Όπως επισημάνθηκε από τους εκπροσώπους της αγοράς και τους καταναλωτές, το πιο δύσκολο είναι να εξασφαλιστούν σημεία στάθμευσης και φόρτισης σε δημόσιους χώρους (ιδιαίτερα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές των πόλεων) όπου τα ηλεκτρικά οχήματα θα φορτίζουν κατά τις νυχτερινές ώρες. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να αναπτυχθούν εφαρμογές μέσω των οποίων ο χρήστης θα μπορεί να δεσμεύει ένα σημείο όπως επίσης να εξασφαλιστεί διαλειτουργικότητα των φορτιστών, ανεξάρτητα από την εταιρεία με την οποία έχει συμβληθεί κάθε καταναλωτής.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθ. Δαγούμας ανέφερε ότι η Αρχή παρακολουθεί τα ζητήματα ανταγωνισμού και τιμολόγησης, της ενέργειας για την φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων στο δημόσιο δίκτυο ενώ για τους ΙΧ φορτιστές σημείωσε πως θα υπάρχει στους λογαριασμούς διακριτή αναγραφή της χρέωσης για ηλεκτροκίνηση.

 Ξεκινάει νέο πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” – Επιδότηση άνω των 20.000 ευρώ

Για την ηλεκτροκίνηση, ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης των μεταφορών στην Ελλάδα, μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο 5ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης.

Πρώτος άξονας του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η ανανέωση του γερασμένου στόλου των αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Σε όλα τα επίπεδα: Ι.Χ., ταξί, αστικές συγκοινωνίες.

Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε στο πλαίσιο αυτό ότι «ειδικά για τα ταξί ετοιμαζόμαστε να κάνουμε μία δεύτερη ενίσχυση, να ξεκινήσουμε ένα νέο πρόγραμμα ‘Πράσινα Ταξί’, το οποίο είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και χρηματοδοτεί την αντικατάσταση παλαιών ρυπογόνων Ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά. Και το σύνολο της επιδότησης για τα ταξί μπορεί να ξεπερνά και τις 20.000 ευρώ, δηλαδή είναι μία επιδότηση πάρα, πάρα πολύ σημαντική. Παράλληλα, εκπονείται σχέδιο εγκατάστασης υποδομών φόρτισης στις πιάτσες ταξί, με προτεραιότητα σε αυτές που το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ το επιτρέπει, χωρίς να γίνει σημαντική επαύξηση ισχύος».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι τα κίνητρα που έχουν ήδη δοθεί για την αγορά ή τη μίσθωση ηλεκτρικών Ι.Χ. και δικύκλων, έχουν επιφέρει αποτελέσματα: Το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόλις 480. Το ποσοστό της αγοράς, από το 0,4% του 2019 εκτινάχθηκε σχεδόν στο 7%.

«Σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, η Ελλάδα είναι η χώρα της ΕΕ με το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβολής στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων», επισήμανε.

Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και στον τομέα των δημόσιων μεταφορών. «Ο διαγωνισμός για τα πρώτα 770 από τα 1.300 νέα λεωφορεία που έχουμε προκηρύξει και βρίσκεται σε εξέλιξη είναι πλήρως εναρμονισμένος με αυτό τον στόχο. Τα νέα λεωφορεία θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε υβριδικά και CNG», υπενθύμισε και επισήμανε πως όταν βγουν στους δρόμους τα νέα οχήματα, η Αθήνα θα είναι η ευρωπαϊκή πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία ηλεκτρικών λεωφορείων.

1.200 σημεία φόρτισης πανελλαδικά – Στόχος να φθάσουν τα 12.000 έως το 2025

Ο δεύτερος άξονας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση -και εξίσου σημαντικός- είναι οι υποδομές για εύκολη φόρτιση. Ένα ζήτημα, που όπως επισήμανε και ο κ. Καραμανλής, απασχολεί και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι από τα 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης που υπήρχαν πανελλαδικά το 2019, σήμερα έχουν φτάσει τα 1.200. «Δηλαδή, μέσα σε 2 χρόνια εικοσαπλασιάσαμε τα σημεία φόρτισης», σημείωσε υπογραμμίζοντας ότι σε αυτό συντέλεσε και η συμφωνία που πέτυχε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους των βασικών αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας.

«Σήμερα το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας μας διαθέτει κάλυψη με φορτιστές των 50kW και άνω, σε πυκνότητα ως και 60χλμ», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Και βέβαια δεν σταματάμε εδώ. Στόχος μας είναι το 2025 να έχουμε αναπτύξει ένα δίκτυο που θα προσεγγίζει τα 12.000 σημεία φόρτισης και το 2030 να έχουμε φτάσει τους 25.000 φορτιστές πανελλαδικά».

Ηλεκτρονική βάση δεδομένων και εφαρμογή στο κινητό για τους φορτιστές

Προκειμένου δε να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του δικτύου φόρτισης και η μέγιστη διευκόλυνση των χρηστών, τίθεται σε εφαρμογή ο τρίτος άξονας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: Η υλοποίηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (Μ.Υ.Φ.Α.Η) που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία τους επόμενους μήνες.

«Το πρώτο βήμα είναι ότι συγκροτούμε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το δίκτυο των δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών, όπως είναι που βρίσκονται, δηλαδή η γεωγραφική τους θέση, η διαθεσιμότητα, το κόστος και ο τρόπος πληρωμής. Και το δεύτερο βήμα είναι ότι θα παρέχουμε σε κάθε ενδιαφερόμενο μια ειδική εφαρμογή, ώστε να έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση από το κινητό του σε όλες αυτές τις πληροφορίες και να μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του», εξήγησε ο κ. Καραμανλής.

Τέταρτος άξονας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση είναι ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη προχωρήσει, από τον Ιούλιο 2021, στην έκδοση ΚΥΑ που προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία συνεργείων ηλεκτρικών οχημάτων. Ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διαδικασίες που θα καθορίζουν τόσο τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, όσο και τα σημεία ελέγχου ηλεκτρικών οχημάτων στα ΚΤΕΟ.

Στο σημείο αυτό ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν και άμεσο αντίκτυπο στην αγορά εργασίας. «Γιατί η ηλεκτροκίνηση δημιουργεί ένα νέο οικοσύστημα ειδικοτήτων και εξειδικευμένων τεχνικών υπηρεσιών που το επόμενο διάστημα αναμένουμε να δημιουργεί όλο και περισσότερες νέες θέσεις απασχόλησης», σημείωσε.

Δ. Παπαστεργίου: 300 φορτιστές οχημάτων στους Δήμους έως τα τέλη του 2022

Στο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου και για τη διαδικασία της «πράσινης» μετάβασης στα νησιά τους μίλησαν οι δήμαρχοι Χάλκης, Άγγελος Φραγκάκης και Αστυπάλαιας, Νικόλαος Κομνηνέας.

Ο κ. Παπαστεργίου εκτίμησε ότι οι δήμοι θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στη δέσμευση που έχει τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης να ολοκληρώσουν 300 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) έως το τέλος του 2022. Σημείωσε ότι πριν προχωρήσουν οι Δήμοι στην τοποθέτηση των φορτιστών, θα πρέπει να τακτοποιηθεί το ζήτημα που υπάρχει σε σχέση με τις διαδικασίες που απαιτούνται για την αδειοδότηση εγκατάστασής τους. Ερωτηθείς για τη συμβολή της ΚΕΔΕ, είπε ότι μπορεί να διευκολύνει τις σχετικές διαδικασίες με διαγωνισμούς που θα γίνουν, παραχωρώντας το δικαίωμα εγκατάστασης φορτιστών, προκειμένου αυτό το δίκτυο να αναπτυχθεί γρήγορα και κυρίως ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα. «Να μην είναι αναγκασμένοι οι οδηγοί που πηγαίνουν από την Αθήνα στα Τρίκαλα να χρησιμοποιούν διαφορετικές εφαρμογές ή πρακτικές ή τιμολογήσεις για να φορτίσει το αυτοκίνητό τους», πρόσθεσε.

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ τόνισε ακόμη ότι είναι μεγάλη ευκαιρία για την αυτοδιοίκηση να προχωρήσει στον εξηλεκτρισμό των οχημάτων της, καθώς έχει πλέον στη διάθεσή της τα ανάλογα χρηματοδοτικά εργαλεία που δεν διέθετε στο παρελθόν. Όπως είπε, στη σχετική πρόσκληση του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» σχεδόν όλοι οι Δήμοι έχουν καταθέσει προτάσεις για προμήθεια διαφόρων οχημάτων, όπως μεταφοράς προσωπικού, καλαθοφόρα, μικρά απορριμματοφόρα, ενώ αναμένεται και πως θα εξελιχθεί η χρηματοδότηση του Ταμείο Ανάκαμψης σε σχέση με τον στόλο των αστικών λεωφορείων των επαρχιακών πόλεων, ώστε να απαλλαχθούν τα κέντρα των πόλεων από τα ογκώδη και ρυπογόνα παλαιά λεωφορεία.

Ο κ. Φραγκάκης από την πλευρά του ανέφερε ότι ο δήμος Χάλκης, έχει παραλάβει έξι ηλεκτροκίνητα οχήματα τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες του Δήμου, καθώς και της τοπικής Αστυνομίας και του Λιμεναρχείου. Ο Δήμος διαθέτει επίσης δύο ηλεκτρικά απορριμματοφόρα που αγόρασε μετά από διαγωνισμό, ενώ έχει καταθέσει πρόταση στο «Αντώνης Τρίτσης» για προμήθεια 11 ηλεκτροκίνητων δημοτικών οχημάτων, ενώ ετοιμάζεται και το ηλεκτροκίνητο καραβάκι για τις θαλάσσιες μεταφορές. Οι ανάγκες φόρτισης των οχημάτων αυτών εξυπηρετούνται από τέσσερις σταθμούς που λειτουργούν μέσω του προγράμματος GrecoIsland της ΔΕΗ Blue.

Σχετικά με την στάση των τοπικών κοινωνιών στην «πράσινη» μετάβαση της Χάλκης και της Αστυπάλαιας, οι δήμαρχοι των δύο νησιών είπαν ότι παρά τον αρχικό σκεπτικισμό, πλέον οι κάτοικοι έχουν δεχτεί με μεγάλο ενθουσιασμό τη διαδικασία αυτή και απολαμβάνουν τα οφέλη της, όπως είναι η μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των φωτοβολταϊκών και -στην περίπτωση της Αστυπάλαιας- με τις επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που παρέχει η Volkswagen.

Ο κ. Κομνηνέας είπε ότι οι Δήμοι έχουν να παίξουν ένα πολύ σοβαρό ρόλο στη διαδικασία της «πράσινης» μετάβασης και τόνισε την ανάγκη το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης να επιταχυνθεί και να αποτελέσει «ένα πολύ σοβαρό αναπτυξιακό παράγοντα όχι μόνο για τα νησιά αλλά για ολόκληρη τη χώρα».

 

Κώστας Βουτσαδάκης

1