Η νέα λύση για το ενεργειακό αδιέξοδο - Η «κρυφή» πηγή ενέργειας που έχει και η Ελλάδα
Λύση στην ενεργειακή κρίση μπορεί να δώσει η αξιοποίηση των γεωθερμικών πόρων της γης, οι οποίοι κρίνονται υπερεπαρκείς για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ανθρωπότητας.
Τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει το τελευταίο διάστημα οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες -όπως όλες οι πτυχές της βιομηχανικής δραστηριότητας- βιώνουν μία άνευ προηγουμένου ενεργειακή κρίση.
Η Ρωσία μείωσε τις προμήθειες φυσικού αερίου, ως αντίποινα για την υποστήριξη της Ευρώπης προς το Κιέβο, γεγονός που απειλεί, ακόμα και με λουκέτα, τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων. Ειδικά στη Γερμανία, η οποία ευημερούσε χάρη στο φθηνό φυσικό αέριο.
Στο επίκεντρο, λοιπόν, των συζητήσεων έχει βρεθεί η αναζήτηση εναλλακτικών ενεργειακών λύσεων, οι οποίες σε πρώτη φάση θα υπερκεράσουν το ενεργειακό αδιέξοδο και αφετέρου θα συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Μία από τις λύσεις που προτάσσουν οι ειδικοί είναι η αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας, μέσω των γεοθερμικών πόρων της γης, που -όπως εκτιμάται- είναι υπερεπαρκείς για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ανθρωπότητας.
Αρχικά, πρέπει να αναφέρουμε ότι η γεωθερμική ενέργεια είναι μία ήπια και ανανεώσιμη μορφή ενέργειας η οποία διαρρέει από το θερμό εσωτερικό του πλανήτη προς την επιφάνεια.
Έχει ελάχιστο έως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και μπορεί με τις σημερινές τεχνολογικές δυνατότητες να παράγει ηλεκτρική (αλλά και θερμική) ενέργεια.
Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα από την παραγωγή αυτού του τύπου ενέργειας αντιστοιχεί σε λιγότερο από 5%, συγκριτικά με τις εκπομπές από τις μονάδες καύσης ορυκτών καυσίμων.
Πώς παράγεται ηλεκτρική ενέργεια από γεωθερμική;
Όσον αφορά τη διαδικασία παραγωγής, ξεκινά από την εξαγωγή του μίγματος και νερού από γεωθερμική δεξαμενή. Μόλις ολοκληρωθεί η μεταφορά του εργοστάσιο, ο ατμός διαχωρίζεται από γεωθερμικό νερό χρησιμοποιώντας ειδικό εξοπλισμό (κυκλωνικός διαχωρτιστής).
Όταν εξάγεται ο ατμός, το νερό επιστρέφει στην επιφάνεια και πάλι στη δεξαμενή για να θερμανθεί ξανά (για αυτό είναι ανανεώσιμη πηγή).
Ο εξαγόμενος ατμός διοχετεύεται στο εργοστάσιο και ενεργοποιεί μια τουρμπίνα, η οποία με τη σειρά της ενεργοποιεί τη γεννήτρια, όπου η τριβή με το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική ενέργεια.
Σήμερα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από γεωθερμικούς πόρους δεν γνωρίζει μεγάλη δημοφιλία, αλλά η πρόοδος της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους άλλων ενεργειακών πρώτων υλών καθιστά όλο και πιο πρόσφορη τη χρήση της γεωθερμικής ενέργειας, που μεταξύ άλλων αναμένεται να προσφέρει χείρα βοηθείας στις αυτοκινητοβιομηχανίες, στη κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών. Ειδικά μετά την ολοένα και εντονότερη δραστηριοποίησή τους στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Οι ελληνικές προοπτικές
Πλούσια σε γεωθερμικούς πόρους λόγω των λιθοσφαιρικών πλακών και της ηφεστειακής δραστηριότητας είναι και η χώρα μας, κάτι που σημαίνει ότι η χρήση της γεωθερμικής θερμότητας θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ικανοποίηση μεγάλου μέρους της ενεργειακής ζήτησης στις περιοχές όπου υπάρχουν τέτοιοι πόροι.
Ειδικότερα, οι πόροι βρίσκονται – μεταξύ άλλων – στα νησιά του ηφαιστειακού τόξου του Αιγαίου (κυρίως στη Νίσηρο και τη Μήλο), αλλά και σε περιοχές της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Μάλιστα, έχουν και γίνει και μερικές προσπάθειες, οι οποίες δεν τελεσφόρησαν. Μία από πραγματοποιήθηκε στη Μήλο, αλλά τα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα προκάλεσαν τη δικαιολογημένη αγανάκτηση του τοπικού πληθυσμού.
Το τελευταίο διάστημα έχει αναθερμανθεί το ενδιαφέρον για τα γεωθερμικά υποπροϊόντα, αλλά έχουν αξιοποιηθεί για άμεσες χρήσεις (π.χ. θερμοκήπια και ιχθυοκαλλιέργειες).
Αξίζει ότι δε να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση επιθυμεί να ενθαρρύνει την αξιοποίηση των γεωθερμικών πόρων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, μειώνοντας – με αυτό τον τρόπο - την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας μας.
https://www.carandmotor.gr/