ΕΕ: Ο κοινωνικός αντίκτυπος του σχεδίου της Κομισιόν για την πράσινη μετάβαση

15 07 2021 | 09:43

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις φιλόδοξες προτάσεις της για το κλίμα, το λεγόμενο πακέτο «Fit for 55», με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά τουλάχιστον 55% ως το 2030.

Ο ακρογωνιαίος λίθος αυτού του σχεδίου είναι να κάνει σχεδόν κάθε τομέα που μολύνει, να πληρώνει γι' αυτό.

Ο τομέας της ενέργειας ήδη πληρώνει, και θα πληρώσει σταδιακά όλο και περισσότερο, αλλά οι Βρυξέλλες θέλουν τώρα να εφαρμόσουν το ίδιο στις μεταφορές και στον κατασκευαστικό κλάδο.

Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες, ιδιαίτερα οι πιο φτωχοί, θα δεχτούν την μεγαλύτερη πίεση.

Η Άλιξ Μπολ, υπεύθυνη χάραξης πολιτικής και στρατηγικών εταιρικών σχέσεων της ΕΕ στην εταιρία Energy Cities, τόνισε: «Πρέπει σίγουρα να κάνουμε κάτι για το γεγονός ότι το εβδομήντα πέντε τοις εκατό της ενέργειας ορυκτών καυσίμων εξακολουθεί να καταναλώνεται για θέρμανση ή για κτίρια κατοικιών, αλλά βλέπουμε ότι πραγματικά η απάντηση σε αυτό είναι η τιμολόγηση του άνθρακα. Και το πρόβλημα με την τιμολόγηση του άνθρακα είναι ότι θα επηρεάσει δυσανάλογα ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων. Ο καταναλωτής θα πληρώσει στο τέλος τον λογαριασμό και ειδικά οι ευάλωτοι καταναλωτές».

Κάποιες χώρες, όπως η Γαλλία, εκφράζουν ήδη τις ανησυχίες τους, καθώς φοβούνται ότι θα επαναληφθούν οι διαμαρτυρίες των Κίτρινων Γιλέκων που έπληξαν τη χώρα το 2018 για την αύξηση των τιμών στα καύσιμα.

Ο Σάμιουελ Φουρφάρι, Καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών, εξήγησε: «Τους επόμενους μήνες θα αντιμετωπίσουμε κάτι πολύ μεγαλύτερο από τα Κίτρινα Γιλέκα. Οι άνθρωποι θα ντυθούν ολόκληροι στα κίτρινα όταν δουν ποιο είναι το τίμημα... Μπορείτε να φανταστείτε ότι σκέφτονται να εισαγάγουν έναν φόρο άνθρακα για τη θέρμανση των σπιτιών; Αλλά υπάρχουν πολλοί άνθρωποι στην Ευρώπη που δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τη θέρμανση του σπιτιού τους και τώρα θέλουν να εισαγάγουν περισσότερους φόρους».

Ωστόσο, σύμφωνα με έναν ειδικό, ορισμένες από τις προτάσεις της Επιτροπής θα μπορούσαν να βοηθήσουν να μειωθεί ο αντίκτυπος που θα έχει η πράσινη μετάβαση στους ανθρώπους.

Ο Τομάς Πελεράν- Καρλίν, διευθυντής στο Κέντρο Ενέργειας Ζακ Ντελόρ, υπογράμμισε: «Ορισμένα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή ενέχουν τον κίνδυνο να αυξηθεί η ενεργειακή φτώχεια. Άλλα μέτρα μπορούν να μετριάσουν την ενεργειακή φτώχεια... αυτό σημαίνει ανακαίνιση κτιρίων ή βοηθώντας τους ανθρώπους να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα».

Αυτός είναι ο λόγος που η Επιτροπή θέλει να δημιουργήσει μια «κοινωνική διευκόλυνση για τη δράση για το κλίμα» για να βοηθήσει εκείνους που πλήττονται περισσότερο.

Μέρος των πόρων θα προέλθει από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, αλλά το μεγαλύτερο μέρος θα προέλθει από το 20% των χρημάτων που θα αντληθούν από όσους ρυπαίνουν στον τομέα των μεταφορών και των κατασκευών.

Οι άνθρωποι πιθανώς να ανησυχούν ότι αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών στα καύσιμα και στους λογαριασμούς.

Η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τόνισε: «Αναγνωρίζουμε ότι είναι ήδη πολύ δύσκολο για ορισμένους ανθρώπους να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους για κατανάλωση ενέργειας ή για κινητικότητα, για παράδειγμα ώστε να οδηγούν. Πρώτα απ' όλα δίνουμε μια απάντηση σε αυτήν την ανοιχτή ερώτηση, θέτοντας σε εφαρμογή το κοινωνικό ταμείο για το κλίμα».

Η κοινωνική διευκόλυνση για τη δράση για το κλίμα θα βοηθήσει τους ανθρώπους να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Και μόλις τα αποκτήσουν, οι πολίτες δεν θα έχουν πια ενεργειακή φτώχεια, λόγω του χαμηλού κόστους φόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος.

*Euronews

 

 

15 Iουλίου 2021

energypress