Ανησυχία για τα ελλείμματα του ΕΛΑΠΕ – Τρεις γραμμές άμυνας προτείνουν φορείς της αγοράς των ΑΠΕ

Με το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Έργων ΑΠΕ να προβλέπεται να διογκωθεί πέραν και των εκτιμήσεων που περιλάμβανε το τελευταίο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ, φορείς της αγοράς προκρίνουν ένα τρίπτυχο μέτρων που θα επιτρέψει την επαναφορά του λογαριασμού σε βιώσιμη οικονομική κατάσταση.

Ως γνωστόν, ο Ειδικός Λογαριασμός έργων ΑΠΕ έχει διασπαστεί σε δύο μέρη με τον ένα υπολογαριασμό να περιλαμβάνει τα έργα με ενεργοποίηση προ της 1/1/2021, τα λεγόμενα «παλιά» έργα και τον δεύτερο υπολογαριασμό τα νέα έργα, δηλαδή με ενεργοποίηση μετά την προαναφερόμενη ημερομηνία. Σύμφωνα με το πρόσφατο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ, ο υπολογαριασμός «παλιών» έργων εμφανίζει έλλειμμα της τάξης των 222 εκατ. ευρώ έναντι του υπολογαριασμού «νέων» έργων που εμφανίζει πλεόνασμα 114 εκατ. ευρώ. Με βάση το ισχύον καθεστώς, οι δύο υπολογαριασμοί είναι διακριτοί μεταξύ τους και δεν προβλέπεται κάποιος συμψηφισμός.

 

Με δεδομένο, όπως έχει γράψει το energypress, ότι πλέον έχει εκλείψει ο λόγος για τον οποίο διασπάστηκε ο Ειδικός Λογαριασμός σε δύο μέρη, φορείς της αγοράς υποστηρίζουν ότι το πρώτο και βασικό μέτρο που πρέπει να ληφθεί προκειμένου να διορθωθεί η οικονομική κατάσταση του ΕΛΑΠΕ, είναι η ενοποίηση αυτών. Σε μια τέτοια περίπτωση και με βάση πάντα τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία του λογαριασμού, το σωρευτικό έλλειμμα για το τέλος του 2023 θα περιοριζόταν στα 107 εκατ. ευρώ.

Σε δεύτερο χρόνο και εφόσον και μετά την ενοποίηση, συνεχίσει να είναι ελλειμματικός, μπορεί να εξεταστεί η αύξηση των εσόδων από την αγορά, δηλαδή η αναθεώρηση του πλαφόν που σήμερα καθορίζει τα έσοδα των ΑΠΕ από την αγορά στα 85 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς που συνομίλησε το energypress, «αν ενοποιηθούν οι δύο λογαριασμοί, τότε η ανάγκη αναθεώρησης του πλαφόν θα είναι πολύ μικρή. Αν, ωστόσο, δεν υπάρξει ενοποίηση, τότε προφανώς, τα έσοδα από την αγορά θα πρέπει να είναι περισσότερα προκειμένου να υπάρξει εξισορρόπηση του λογαριασμού».  

Επί του θέματος έχει τοποθετηθεί και ο ΣΠΕΦ με επιστολή του προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «…απαιτείται η άμεση ενοποίηση των υπολογαριασμών νέων και προ 1/1/21 έργων ΑΠΕ καθώς και της μηνιαίας αναθεώρησης του πλαφόν των 85 ευρώ/MWh στα έσοδα του από την αγορά στα απαιτούμενα κάθε φορά επίπεδα». Με δεδομένη την διακύμανση που χαρακτηρίζει τις χονδρικές τιμές ενέργειας, ο ΣΠΕΦ προκρίνει την περιοδική (μηνιαία ή κάθε τρίμηνο) του πλαφόν ώστε καλύτερα να αντανακλά τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς, μη θέτοντας, ταυτόχρονα, σε κίνδυνο την βιωσιμότητα του λογαριασμού.

Υπενθυμίζεται ότι και ο ΔΑΠΕΕΠ έχει ταχθεί υπέρ της ενοποίησης των λογαριασμών, αίτημα που επανέλαβε και κατά την ανακοίνωση του πρόσφατου δελτίου τον περασμένο Ιούλιο. «Η ανάγκη για διασύνδεση των δύο Υπολογαριασμών των παλαιών και νέων έργων, προ και μετά το 2021, δείχνει να είναι απαραίτητη», αναφέρει χαρακτηριστικά σε δήλωσή του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΠΕΕΠ, Γιάννης Γιαρέντης.

Τέλος, τρίτο μέτρο που μπορεί να αξιοποιηθεί για την εξισορρόπηση των «οικονομικών» του λογαριασμού και στην περίπτωση που τα δύο προηγούμενα μέτρα καταστούν ανεπαρκή, είναι οι πόροι που προκύπτουν από τις δημοπρασίες των δικαιωμάτων ρύπων. Σήμερα, μόλις το 3.7% των εσόδων διατίθεται υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού. Μια ορισμένη αύξηση του ποσοστού των εσόδων που διοχετεύονται στον ΕΛΑΠΕ θα μπορούσε να καλύψει το όποιο χρηματοδοτικό κενό έχει απομείνει μετά και την εφαρμογή των δύο προαναφερόμενων μέτρων που βέβαια, όπως σημειώνουν κύκλοι της αγοράς, θα είναι μικρό, αν προηγουμένως έχει προχωρήσει το μέτρο της ενοποίησης και της άντλησης πρόσθετων κεφαλαίων από την αγορά.

 

 

σ