Δεν καταργείται ακόμα η άδεια λειτουργίας για τους σταθμούς ΑΠΕ
(upd: 13:04) Σύμφωνα με μεταγενέστερη και πληρέστερη ενημέρωση, δεν περιελήφθησαν τελικά στο υπό διαβούλευση κείμενο του αναπτυξιακού σχεδίου οι σταθμοί ΑΠΕ, όσον αφορά την κατάργηση της άδειας λειτουργίας. Και τούτο παρότι υπήρχε σχετική αναφορά στο αρχικό ενημερωτικό κείμενο του Υπουργείου Ανάπτυξης. Το σχόλιο που κάνουν επ αυτού οι φορείς των ΑΠΕ είναι ότι η ευνοϊκή αυτή διάταξη πρέπει να ισχύσει άμεσα και για τις ΑΠΕ, που στρατηγικά προωθούνται από τη χώρα μας, πολύ περισσότερο όταν υιοθετείται η κατάργηση της άδειας λειτουργίας σε άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων.
Νωρίτερα, έγραφε:
Καταργείται η άδεια εγκατάστασης για χιλιάδες projects ΑΠΕ μεσαίου μεγέθους - Μειώνεται κατά 6 μήνες ο χρόνος για τις "πράσινες" επενδύσεις
Επιτάχυνση στις διαδικασίες κατά 6 μήνες για τις "πράσινες" επενδύσεις φέρνει η κατάργηση της άδειας εγκατάστασης που προβλέπει το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο το οποίο βρίσκεται από χθες το βράδυ σε διαβούλευση.
Σύμφωνα με όσα εξηγούν στο "Energypress", άνθρωποι του χώρου, η απόφαση (άρθρο 13, παράγραφος 2), επηρεάζει θετικά εκατοντάδες ή και χιλιάδες μεσαίου μεγέθους επενδύσεις ΑΠΕ, από αιολικά, και φωτοβολταϊκά, έως ηλιοθερμικά, σταθμούς γεωθερμίας, βιοκαυσίμων και εγκαταστάσεις παραγωγής βιοαερίου και βιομάζας.
Η κίνηση ερμηνεύεται σαν ένα πρώτο βήμα των προθέσεων της κυβέρνησης να απλοποιήσει την νομοθεσία των ΑΠΕ και να επιταχύνει τους χρόνους ωρίμανσης για τα "πράσινα" έργα, από τα 7 έτη που είναι σήμερα στην Ελλάδα, στα 2 έτη, όσο δηλαδή προβλέπει το ευρωπαϊκό benchmark και η νέα Οδηγία.
Συγκεκριμένα, τα έργα που επηρεάζει θετικά η κατάργηση της υποχρέωσης λήψης άδειας εγκατάστασης, είναι όσα ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες :
- Αιολικά κάτω των 60 MW, με γραμμή σύνδεσης έως 20 χιλιομέτρων.
- Φωτοβολταϊκά από 2 MW και πάνω.
- Ηλιοθερμικά κάτω των 10 MW ή κάτω των 0,5 MW τα οποία βρίσκονται σε περιοχή Natura ή σε παράκτια θέση που απέχει λιγότερο από 100 μέτρα από την οριογραμμή του αιγιαλού εκτός βραχονησίδων . Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και όσα ηλιοθερμικά απέχουν έως 150 μέτρα από σταθμούς ίδιας τεχνολογίας, με ισχύ άνω των 0,5 MW, και έχουν είτε άδεια παραγωγής, είτε απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Ε.Π.Ο.) είτε προσφορά σύνδεσης στο σύστημα.
- Γεωθερμικά, κάτω των 5 MW.
- Σταθμοί βιοκαυσίμων κάτω των 10 MW.
- Ειδικότερα, για ηλεκτροπαραγωγή με βιοαέριο, αφορά σταθμούς κάτω των 3 MW.
- Επίσης για παραγωγή βιοαερίου που χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη ενεργειακά φυτά, το μέτρο αφορα όσους η παροχή πρώτης ύλης προς επεξεργασία είναι κάτω των 150.000 τόνος ανά έτος.
- Σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με βιομάζα, κάτω των 10 MW.
"Η κατάργηση της άδειας εγκατάστασης ήταν ένα από τα εύκολα μέτρα, σειρά τώρα έχουν τα πιο δύσκολα", αναφέρει χαρακτηριστικά άνθρωπος των ΑΠΕ, και παραπέμπει στην ανάγκη να απλοποιηθεί συνολικά η διαδικασία αδειοδότησης. Ζήτημα το οποίο έχει χαρακτηρίσει ως προσωπικό της στοίχημα, η Γενική Γραμματέας του ΥΠΕΝ Αλ. Σδούκου, κατά την πρόσφατη συνέντευξη που είχε δώσει στο Energypress.
Η ίδια μάλιστα είχε αποκαλύψει ότι έχει συσταθεί η ομάδα εργασίας με στόχο να διαμορφωθεί ένα σχέδιο νόμου που όπως ανέφερε "θα κάνει απλή και κατανοητή την αδειοδοτική διαδικασία, αντικειμενικοποιώντας την κρίση των φορέων που αδειοδοτούν και που αρέσκονται στην τυπολατρία".
Η ισχύουσα νομοθεσία για τις ΑΠΕ βρίθει από ανούσιες διατάξεις, που οδηγούν σε προβλήματα, καθυστερήσεις, δηλαδή συχνά σε παραλογισμό. Και αυτό οφείλεται είτε σε διατάξεις ξεχασμένες από το παρελθόν είτε γιατί ποτέ κανείς νομοθέτης δεν πήρε την πρωτοβουλία να τις βάλει όλες μαζί στο μικροσκόπιο και να αξιολογήσει την χρησιμότητα κάθε μιας ξεχωριστά αλλά και το σύστημά συνολικά.
Τι αναφέρει ακριβώς η διάταξη
Στο ενημερωτικό σημείωμα που συνοδεύει το νομοσχέδιο, αποσαφηνίζεται σε ποιες περιπτώσεις επενδύσεων δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης.
Συγκεκριμένα, το ενημερωτικό αναφέρει ότι "για την έγκριση λειτουργίας, αυτή παύει να χρειάζεται για τη «μέση» βιομηχανία, δηλαδή τη βιομηχανία που κατατάσσεται στην κατηγορία Α2 της περιβαλλοντικής κατάταξης. Η επιχείρηση ωστόσο θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Αυτό που αλλάζει είναι ότι δεν θα βρίσκεται σε αναμονή για το αν θα ξεκινήσει τη λειτουργία της περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Παύει να ισχύει το διπλό παράλληλο σύστημα δύο κατατάξεων, όχλησης και περιβαλλοντικής κατάταξης, και μένει μόνο το δεύτερο, που είναι συμβατό με την Ενωσιακή Νομοθεσία”.
Οσο για το κείμενο του νομοσχεδίου, αυτό αναφέρει κατά λέξη στο άρθρο 13, παράγραφος 2:
Η παράγραφος 5 του άρθρου 19 του ν. 3982/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η λειτουργία των εγκαταστάσεων των δραστηριοτήτων του άρθρου 17 του ν. 4442/2016 που κατατάσσονται στην κατηγορία Α2 σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. ΔΙΠΑ/οικ. 37674/27.07.2016 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β` 2471) ή των εγκαταστάσεων που μετά από εκσυγχρονισμό ή επέκταση κατατάσσονται για πρώτη φορά στην κατηγορία Α2, υπόκειται σε καθεστώς γνωστοποίησης κατά την έννοια του άρθρου 5 και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4442/2016. Κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται. Αιτήσεις για χορήγηση έγκρισης λειτουργίας εγκαταστάσεων των δραστηριοτήτων του προηγούμενου εδαφίου που είχαν ήδη υποβληθεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος δεν εξετάζονται και οι φάκελοι επιστρέφονται στον αιτηθέντα την έγκριση, ο οποίος υποχρεούται στην υποβολή γνωστοποίησης λειτουργίας. Ως παράβολο της γνωστοποίησης λειτουργίας θεωρείται το παράβολο που είχε κατατεθεί για την έκδοση της έγκρισης λειτουργίας.»