Υπόγεια Αποθήκη Καβάλας: Τελεσίγραφο Δαγούμα για τις υποδομές της ΥΑΦΑ – Δεν θα εγκρίνω φαραωνικά έργα 1 δισ. που επιβαρύνουν τους καταναλωτές

Τι αλλάζει στην δομή του ΔΕΣΦΑ για να μπορεί να επενδύσει σε άλλες δραστηριότητες-Την μετατροπή σε holding εντός 18 μηνών ζητά η ΡΑΕ.

Τις σοβαρές αντιρρήσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στο θέμα του επιμερισμού του κόστους της επένδυσης και της τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας, εξέφρασε χθες ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας.

Ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΥΑΦΑ προγραμματίζεται  από το ΤΑΙΠΕΔ να επιταχυνθεί και να προχωρήσει μέσα στην Άνοιξη η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

Βασική όμως προϋπόθεση για να «τρέξει» ο σχετικός διαγωνισμός με τα δύο υποψήφια επενδυτικά σχήματα (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΔΕΣΦΑ και Energean) είναι να αποφασιστεί ο βαθμός  κοινωνικοποίησης του έργου (επιμερισμός του κόστους σε καταναλωτές, επενδυτές) αλλά και το ρυθμιστικό πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης.

 

Στο σχέδιο που είχε ετοιμάσει το καλοκαίρι η Αρχή είχε προτείνει η κοινωνικοποίηση να μην ξεπεράσει το 50%.  Το 35% θα κάλυπτε η κοινοτική χρηματοδότηση εφόσον το έργο περάσει και εγκριθεί ως PCI και το 15% οι επενδυτές. Ωστόσο το προηγούμενο διάστημα υπήρχαν πληροφορίες για πιέσεις προς την ΡΑΕ για  αύξηση του ποσοστού κοινωνικοποίησης.

Ο επικεφαλής του Ρυθμιστή δεν έκρυψε χθες την σοβαρή ενόχλησή του, λέγοντας ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει προτείνει μία επένδυση ύψους 1 δις ευρώ. Το σχέδιο του διαχειριστή όπως είπε, είναι η δημιουργία ενός δεύτερου αγωγού φυσικού αερίου από την  Αθήνα έως τον  Έβρο που δεν είναι αποδεκτός.

Η ΡΑΕ ξεκαθάρισε χθες σε πολύ αυστηρό ύφος ο κ. Δαγούμας δεν μπορεί να δεχτεί ένα τόσο φαραωνικό πρότζεκτ.  Για αυτό ζήτησε από τον ΔΕΣΦΑ να περιορίσει το έργο σε ένα  δεύτερο, μικρότερο αγωγό  με αναβάθμιση του τμήματος από την Καβάλα μέχρι την Θεσσαλονίκη, κόστους περίπου  100 εκατ. ευρώ.

 

«Οι Έλληνες καταναλωτές θα πλήρωναν 1 δισ. ευρώ για να βγάζει κέρδη ο διαχειριστής για αγωγό που δεν χρειάζεται» υποστήριξε ο κ. Δαγούμας και είπε πως τον Δεκέμβριο ζητήθηκε από τον ΔΕΣΦΑ να καταθέσει νέα μελέτη κόστους –οφέλους με βάση ένα διαφορετικό σχεδιασμό που θα λαμβάνει υπόψη την συνολική εικόνα των υποδομών της περιοχής.

Όπως δήλωσε χθες σε διαδικτυακή ενημερωτική συνάντηση δημοσιογράφων, η  νέα πρόταση του ΔΕΣΦΑ κατατέθηκε προ ημερών και θα εξεταστεί την Πέμπτη από την Ολομέλεια της ΡΑΕ ώστε στη συνέχεια να βγει σε διαβούλευση.

Τόνισε πάντως ότι η ΡΑΕ δεν σκοπεύει να εγκρίνει οράματα αλλά στόχος της είναι να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον και τους καταναλωτές. «Δεν θα εγκρίνουμε επενδύσεις για να επιτυγχάνονται τζίροι. Θα εγκρίνουμε επενδύσεις που χρειάζονται» δήλωσε ο Πρόεδρος της Αρχής.

 

Αλλαγή δομής για ΔΕΣΦΑ

Ο κ. Δαγούμας  όμως αποκάλυψε ότι η ΡΑΕ έδωσε με αυστηρούς όρους την έγκρισή της και στο θέμα της συμμετοχής του διαχειριστή με 20% στην Gastrade που αναπτύσσει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.

Όπως είπε ο ΔΕΣΦΑ έχει περιθώριο 18 μηνών για να προχωρήσει στην αλλαγή της εταιρικής δομής του ώστε να διαχωρίσει τις ρυθμιζόμενες  δραστηριότητες που έχει η διαχείριση του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από τη μη ρυθμιζόμενες όπως είναι η συμμετοχή στην Gastrade.

Ο Πρόεδρος της ΡΑΕ μίλησε για μετατροπή του ΔΕΣΦΑ κατά το πρότυπο άλλων ευρωπαίων διαχειριστών σε εταιρεία συμμετοχών που θα ελέγχει δύο ξεχωριστές θυγατρικές, μία για τις ρυθμιζόμενες και μία για τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες.

 

Μαριάννα Τζάνν

1