ΥΠΕΝ: Το σχέδιο για βιομηχανίες που επενδύουν στη δέσμευση CO2 - Λειτουργική ενίσχυση αν οι τιμές του διοξειδίου πέφτουν κάτω από ένα όριο

Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί απέναντι στην Κομισιόν, ότι ως τον Ιούνιο θα έχει έτοιμο τον Κανονισμό για τη δέσμευση και αποθήκευση CO2, μεταρρύθμιση που αποτελεί τμήμα των υποχρεώσεων του REPowerEU.

Η είδηση είναι ότι το ΥΠΕΝ εξετάζει και τη χορήγηση ενός είδους λειτουργικής ενίσχυσης για έργα δέσμευσης CO2, την οποία θα ανακοινώσει το καλοκαίρι «πακέτο» με το υπόλοιπο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή το Regulation, τα ζητήματα μεταφοράς από μια χώρα στην άλλη, κ.ό.κ.

 

Στο θέμα αναφέρθηκε χθες, ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, κατά τα εγκαίνια για τη πράσινη επένδυση της τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάνα στη Βοιωτία. Η κυβέρνηση, όπως είπε, εξετάζει το να δίνει για τέτοιες επενδύσεις δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα, μια ενίσχυση με έσοδα από τις δημοπρασίες CO2, η οποία θα στηρίζεται σε ένα κάτω όριο. 

Τα παραπάνω έχουν τη δική τους σημασία, καθώς έρχονται σε μια στιγμή έντονης κινητικότητας και στην Ελλάδα για projects δέσμευσης εκπομπών CO2, με τρεις ελληνικές βιομηχανίες, τον Τιτάνα («IFESTOS»), τη Motor Oil («IRIS») και τον Ηρακλή («OLYMPUS»), να υλοποιούν ήδη ή να έχουν στα σκαριά, παρόμοια έργα. Αναπτύσσονται αντίστοιχα στο Καμάρι Βοιωτίας, τη Κόρινθο και το Μηλάκι Ευβοίας.

Αθροιστικά, και τα τρία projects έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU Innovation Fund), συνολικού ύψους 485 εκατ ευρώ. Και στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται και από τους τρεις η συνεργασία με την αποθήκη εκπομπών CO2 στον Πρίνο που αναπτύσσει η Energean.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πανευρωπαϊκά τέτοια έργα συνδέεται με τα σκαμπανεβάσματα των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών στα χρηματιστήρια. Εδώ και ένα χρόνο, οι τιμές, ακολουθώντας τη πορεία των άλλων ενεργειακών προϊόντων, υποχωρούν συνεχώς στο Ευρωπαικό Χρηματιστήριο (ΕΤS) και από τα 100 ευρώ / τόνο τέτοια εποχή πέρυσι, πλέον κινούνται στα 60 - 61 ευρώ.

Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί κανείς να προβλέψει ποια θα είναι η τάση τα επόμενα χρόνια, γεγονός που απαιτεί τη προστασία των βιομηχανιών, οι οποίες επιχειρούν να μετασχηματιστούν, να διατηρήσουν και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους μέσα από «πράσινες» επενδύσεις στη δέσμευση του CO2. Και ακριβώς επειδή μιλάμε για κεφαλαιουχικές δαπάνες (Capex), τα κόστη είναι τεράστια.

Η φιλοσοφία της κυβέρνησης κινείται στη λογική της στήριξης τέτοιων επενδύσεων, με κάποιου είδους λειτουργική ενίσχυση, ώστε αν για κάποιο λόγο καταρρεύσουν οι τιμές των δικαιωμάτων, οι επιχειρήσεις να μην εκτεθούν στο κίνδυνο της χρεοκοπίας. Αν για παράδειγμα, ένα αντίστοιχο project έχει δεσμευτεί σε τεχνολογία, που για να είναι βιώσιμη απαιτεί τιμές πάνω από τα 100 ευρώ / τόνο, αλλά για κάποιο λόγο αυτές υποχωρήσουν απότομα, τότε η βιομηχανία θα αντιμετωπίσει ακόμη και το κίνδυνο χρεοκοπίας γιατί δεν θα βγαίνει η επένδυση.

 

Ακριβώς για αυτό το λόγο εξετάζεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, μια ενίσχυση, η οποία θα λειτουργεί ως ένα «ασφάλιστρο», δηλαδή θα εξασφαλίζει την επιχείρηση για τη περίπτωση που αλλάξει η πορεία των τιμών του CO2.

Με άλλα λόγια, η λειτουργική ενίσχυση θα ενεργοποιείται μόνο όταν οι τιμές δικαιωμάτων πέφτουν κάτω από ένα επίπεδο, ένα κάτω όριο, το οποίο μένει να καθοριστεί. Δεν είναι υπό αυτή την έννοια λειτουργική ενίσχυση με την απόλυτη έννοια του όρου, παρά περισσότερο ένα «ασφαλιστήριο» για την περίπτωση που οι ευρωπαϊκές πολιτικές, για κάποιο διάστημα, δεν ακολουθήσουν το δρόμο που προβλέπεται.

Τα παραπάνω δεν έχουν ακόμη «κλειδώσει», τελούν υπό διαμόρφωση και θα ανακοινωθούν γύρω στον Ιούνιο μαζί με τον νέο Κανονισμό για το CCS, άλλες θεσμικές εκρεμμότητες, θέματα διακρατικών συμφωνιών για τη μεταφορά του CO2, στο πλαίσιο πάντα και της υποχρεώσης που έχει η Ελλάδα με το REPower EU.

Ετερο ζήτημα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, χωρίς η Κομισιόν να έχει καταλήξει ποια θα είναι η πολιτική της, αφορά τη δυνατότητα ευρωπαικών επιχειρήσων να «θάβουν» CO2 όχι μόνο εντός ΕΕ αλλά και σε τρίτες χώρες. Ενα μέτρο, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, απολύτως αναγκαίο για να προχωρήσουν οι μεγάλες επενδύσεις που δρομολογούνται πανευρωπαικά όσο μπαίνουμε στη καρδιά της πράσινης μετάβασης.

(φωτο:pixabay.com)

g