Τι σηματοδοτεί η επένδυση των "πετρελαιάδων" στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η παγκόσμια πετρελαϊκή πρωτεύουσα θέλει να μεταβεί στον ηλεκτρισμό και στην καθαρή ενέργεια. Για να το κάνει αυτό, απλώνει το χέρι της προς ορυκτά κρίσιμα για μπαταρίες και λαμβάνει μερίδιο στην αλυσίδα εφοδιασμού των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό λογικά θα οδηγήσει χώρες και εταιρείες επιρρεπείς στο να ανακοινώνουν φιλόδοξα σχέδια, αλλά στη συνέχεια να κάνουν ελάχιστα για να τα κάνουν πραγματικότητα, σε κατάσταση συναγερμού.
Καθώς οι ελλείψεις υποβόσκουν και οι εταιρείες προσπαθούν να εξασφαλίσουν απαγορευτικά ακριβούς πόρους σε μια προσπάθεια να κλιμακώσουν την παραγωγή, η Σαουδική Αραβία έχει προσελκύσει εξορύκτες λιθίου και κατασκευαστές μπαταριών για τη δημιουργία σχετικής δραστηριότητας, καλύπτοντας ένα κρίσιμο κενό. Η χώρα θέλει το 30% των αυτοκινήτων στους δρόμους της πρωτεύουσάς της να είναι ηλεκτρικά μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.
Συμφωνίες
Η αυστραλιανή εταιρεία χημικών μπαταριών και τεχνολογίας EV Metals Group ανακοίνωσε ότι ξεκινά την ανάπτυξη των εργοστασίων επεξεργασίας μονοένυδρου υδροξειδίου του λιθίου - ενός βασικού συστατικού για τις μπαταρίες - εμβαθύνοντας τα σχέδιά της στο βασίλειο.
Η εταιρεία έχει συνεργαστεί με τους εταίρους της τα τελευταία δύο χρόνια σε μελέτες σκοπιμότητας και η μονάδα σχεδιάζει τώρα να παράγει υψηλής ποιότητας χημικά για καθοδικά υλικά σε powerpacks, ένα σημαντικό συστατικό το οποίο οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων προσπαθούν να πάρουν στα χέρια τους. Μια άλλη αυστραλιανή εταιρεία, η Avass Group, ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμφωνία τον Φεβρουάριο για την από κοινού κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών λιθίου με τη Σαουδική Αραβία.
Μαζί με αυτές τις δεσμεύσεις, το Υπουργείο Βιομηχανίας και Ορυκτών Πόρων της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε έργα 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ως μέρος μιας μεγαλύτερης ώθησης για την ενίσχυση της εξορυκτικής βιομηχανίας της. Επεξεργάζεται επίσης σχεδόν 150 αιτήσεις για άδειες εξερεύνησης από ξένες εταιρείες.
Η κυβέρνηση υπέγραψε συμφωνία για την αγορά έως και 100.000 ηλεκτρικών οχημάτων σε διάστημα 10 ετών από τη Lucid Group, μια εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στην οποία συμμετέχει το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας. Διαθέτει περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση και κίνητρα για τη δημιουργία εργοστασίου σε ορίζοντα 15 ετών.
Η Foxconn Technology, η μεγαλύτερη εταιρεία συναρμολόγησης iPhone, βρίσκεται σε συζητήσεις για τη δημιουργία εγκατάστασης αξίας 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων η οποία θα μπορούσε να κατασκευάζει τσιπ και εξαρτήματα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Παραγωγή... εντός
Η δημιουργία εγκαταστάσεων παραγωγής και μεταποίησης εντός των συνόρων της Σαουδικής Αραβίας είναι μια οξυδερκής και προληπτική κίνηση. Όχι μόνο θα τη βοηθήσει τελικά να μειώσει το κόστος, αλλά πιο άμεσα - και κυρίως - θα διασφαλίσει ότι η χώρα θα γίνει βασικό μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων.
Μέχρι στιγμής, εκτός από την Κίνα και τους μεγάλους κατασκευαστές μπαταριών της, λίγοι άλλοι έχουν καταφέρει να επιτύχουν κατασκευαστική κλίμακα.
Η Σαουδική Αραβία έχει τους πόρους, το κεφάλαιο και την πεποίθηση - και αυτό ακριβώς λείπει από πολλές εταιρείες και χώρες. Τώρα χρησιμοποιεί το πλεονέκτημα της τιμής του πετρελαίου και της ζήτησης για να κάνει μια μετάβαση για την οποία οι άλλοι δυσκολεύονται. Η γεωγραφική της θέση αποτελεί πλεονέκτημα σε αυτό, επιτρέποντάς της να προμηθεύει την Ευρώπη και να λαμβάνει πόρους από την Κίνα και την Αυστραλία.
Το βασίλειο έχει αρχίσει να αξιολογεί και να εκδίδει με ταχύτητα άδειες εξόρυξης για την αξιοποίηση των ορυκτών του πόρων, με εκτιμώμενη δυνητική αξία 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Κάντε τη σύγκριση με τις ΗΠΑ, όπου η αδειοδότηση αναστέλλεται και οι εγκρίσεις για τέτοια σχέδια εξόρυξης έχουν υποχωρήσει σε πολυετή χαμηλά.
Εν τω μεταξύ, η Σ. Αραβία θα μπορούσε να αναπτύξει και τους δικούς της πόρους: το λίθιο στο υποπροϊόν της αλμυρής άλμης γύρω από τα κοιτάσματα πετρελαίου της γίνεται βασική πηγή για το συγκεκριμένο μέταλλο, καθώς διευρύνεται το έλλειμμα εφοδιασμού. Οι ερευνητές εργάζονται τώρα σε οικονομικά αποδοτικούς τρόπους για να αφαιρούν και να επεξεργάζονται το λίθιο σε μια αρκετά καθαρή μορφή για χρήση σε μπαταρίες.
Η πρόοδος της Σαουδικής Αραβίας στα υλικά μπαταριών, την ώρα που οι ελλείψεις αυξάνουν το κόστος και οι εταιρείες δίνουν μάχη με τους αυστηρότερους "πράσινους" κανονισμούς, μετατρέπει αυτό που θεωρείται τεράστια απειλή για την οικονομία της σε μακροπρόθεσμο όφελος.
Επένδυση στο μέλλον
Είναι πιθανότατα πολύ αργά ώστε οι ΗΠΑ και μέρη της Ευρώπης να προλάβουν το "τρένο". Άλλες χώρες στη Μέση Ανατολή προσπαθούν επίσης να κάνουν τη μετάβαση από την οικονομική τους εξάρτηση από το πετρέλαιο προς την πιο πράσινη τεχνολογία.
Το Άμπου Ντάμπι προσέλκυσε πρόσφατα μια εταιρεία λιθίου για να κατασκευάσει εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Ζώνη Khalifa για την εξαγωγή του μετάλλου και την ανάκτηση πολύτιμων υποπροϊόντων από ορυκτά μαρμαρυγίας λιθίου και φωσφορικών ορυκτών.
Δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, εάν εταιρείες και χώρες καταλήξουν σύντομα να ανταλλάξουν την εξάρτησή τους από το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας με εκείνη από κρίσιμης σημασίας σαουδαραβικά υλικά μπαταριών, όπως ακριβώς αναγκάστηκαν να κάνουν με την Κίνα.
(BloombergOpinion, capital.gr)