Ταχυφορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη διαδρομή Πάτρα - Αλεξανδρούπολη θέλει να εγκαταστήσει άμεσα η TESLA.

Σημαντικό μέρος των ελληνικών εθνικών οδών έχει περιλάβει, σύμφωνα με πληροφορίες, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, πρωτοπόρος στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σε ένα mega project που αναπτύσσει και το οποίο αφορά την εγκατάσταση ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μια διαδρομή που ξεκινάει από την Πορτογαλία και καταλήγει στην Τουρκία.

Το αν τελικά η χώρα μας θα αξιοποιήσει την ευκαιρία και θα περιληφθεί πράγματι σε αυτή την ηλεκτρική διαδρομή, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν η αμερικανική εταιρεία θα πεισθεί ότι δεν θα συναντήσει γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια επί ελληνικού εδάφους. Για το σκοπό αυτό στελέχη της Tesla βρίσκονται τις μέρες αυτές στην Αθήνα και έχουν συναντήσεις με κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και με τις ρυθμιστικές και διαχειριστικές αρχές.

Ένας βασικός τρόπος που έχει επιλέξει ο ιδρυτής της εταιρείας Elon Musk, για να «επιβάλλει» τα δικά του ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι εκείνων των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που μπαίνουν επίσης σιγά σιγά στο χώρο, είναι η δημιουργία υπερεθνικών διαδρομών εξοπλισμένων με έξυπνους ταχυφορτιστές, οι οποίοι δίνουν απόλυτη αυτονομία και εξυπηρέτηση στο στόλο των οχημάτων της Tesla.

Ο  Elon Musk έχει την άποψη ότι όσο γρηγορότερα «καταλάβει» τους διεθνείς αυτοκινητόδρομους με τους δικούς του ταχυφορτιστές, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η εξάρτηση των καταναλωτών από τα δικά του οχήματα.

Εκτός από την αμερικανική ήπειρο, αυτός ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την Ευρώπη μια αγορά που η Tesla βλέπει με ενιαία οπτική, ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη επένδυση που υλοποιεί στη Γερμανία με την κατασκευή του νέου «Gigafactory» στο Βερολίνο, ενώ ήδη λειτουργεί η γραμμή συναρμολόγησης στην Ολλανδία.

Στην Ευρώπη σήμερα μπορεί ένα αυτοκίνητο Tesla να κινηθεί με απόλυτη κάλυψη σε διαδρομές, για παράδειγμα, από τη Νάπολη της Ιταλίας έως το Όσλο της Νορβηγίας. Η μεγαλύτερη όμως ενιαία ηλεκτρική λεωφόρος που έχουν σχεδιάσει τα στελέχη της Tesla επί ευρωπαϊκού εδάφους θα ξεκινάει από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη νότια Γαλλία, την Ιταλία, και θα συνεχίζει στην Ελλάδα από την Πάτρα, στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, μέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και στη συνέχεια στην Ανατολική Θράκη και την Κωσταντινούπολη στην Τουρκία.

Το ελληνικό τμήμα της διαδρομής θα ξεκινά από το λιμάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδρομή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη.

Η συνολική ευρωπαϊκή διαδρομή Πορτογαλία – Τουρκία αριθμεί περί τα 4800 χιλιόμετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1500 φορτιστές, σε περίπου 250 σημεία φόρτισης.

Το σύνολο της επένδυσης για τους 1500 σταθμούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδρομή θα φτάσει τα 60 με 70 εκατ. ευρώ, ενώ στην Ελληνική διαδρομή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυμανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. ευρώ.

Όπως προαναφέρθηκε, στελέχη της Tesla βρίσκονται την περίοδο αυτή στην Αθήνα και έχουν ήδη συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση, ενώ επαφές γίνονται με αρμόδιους φορείς όπως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η ΔΕΗ. Για τις επόμενες ημέρες έχουν προγραμματιστεί ραντεβού με το ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να διαπιστωθεί ποιές είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εμφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.

Το κυριότερο όμως που θέλουν να διαπιστώσουν τα στελέχη της Αμερικανικής εταιρείας είναι το αν θα έχουν ταχεία αδειοδότηση και, συνολικά, αν το θεσμικό πλαίσιο θα τους διευκολύνει ή θα τους δημιουργήσει εμπόδια.

Από κυβερνητικής πλευράς δηλώνεται ότι υπάρχει κάθε θετική πρόθεση να διευκολυνθεί η επένδυση της Tesla για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι το να περιληφθεί η χώρα μας σε μια τέτοια διαδρομή έχει τα αυτονόητα οικονομικά πλεονεκτήματα (τουρισμός, εμπόριο κ.λπ.). Ο δεύτερος είναι ότι η χώρα υποχρεώνεται να ακολουθήσει ένα μεγάλο project ηλεκτροκίνησης και έτσι να μπεί γρήγορα σε μια κατεύθυνση που είναι επιθυμητή και η οποία αποτελεί επίσης στόχο της Ευρωπαϊκής οικονομίας.

Υπό αυτή την έννοια, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο έχει την ευθύνη για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, εκείνο που επιδιώκει είναι να πείσει τα στελέχη της Tesla για να δώσουν το πράσινο φως ένταξης της ελληνικής διαδρομής στο συνολικότερο project. «Ήδη οι συζητήσεις είναι προχωρημένες και έχουμε δώσει πρακτικές λύσεις, αλλά και τη διαβεβαίωση ότι θα κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά» δηλώνεται αρμοδίως από κύκλους του ΥΠΕΝ οι οποίοι σημειώνουν με νόημα ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από τους βασικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που έχει καταρτίσει και υποβάλλει στις Βρυξέλλες η χώρα.

Πράγματι το ΕΣΕΚ έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, προβλέποντας ότι μέχρι το 2030 το 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται θα είναι ηλεκτρικό. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραμματέως Αλεξάνδρας Σδούκου εκπονεί το νέο σχέδιο – οδικό χάρτη - για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%. Το σχέδιο που θα παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες θα περιλαμβάνει μια «βεντάλια μέτρων» που θα ξεκινούν από τεχνικά θέματα όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισμού και θα επεκτείνεται σε θέματα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων ενώ θα προωθεί και τις αναγκαίες προσαρμογές του ρυθμιστικού πλαισίου. Σήμερα το μερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι μικρότερο του 1% και ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι η ίδια η Tesla εμφανίζεται να έχει πουλήσει στη χώρα μας μόλις 3 αυτοκίνητα.

Έχουν παρελθόν

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, η επιφυλακτικότητα που δείχνει η Tesla για το κατά πόσον θα κινηθούν γρήγορα τα πράγματα, έχει την πηγή της στο 2012, όταν η εταιρεία διερεύνησε την προοπτική να στήσει στην Ελλάδα τη μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων της για την Ευρώπη. Πέραν της κρίσης που σοβούσε, οι αμερικανοί διαπίστωσαν ότι οι αδειοδοτήσεις και οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις δεν είναι μια εύκολη υπόθεση στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να επιλέξουν το Tillburg της Ολλανδίας όπου και τελικά δημιουργήθηκε η πρώτη ευρωπαϊκή γραμμή συναρμολόγησης.

Επιτυχημένη όμως ήταν η έλευση της Tesla στη χώρα μας το Νοέμβριο του 2017 όταν μπήκε η βάση για να εγκατασταθεί στο κέντρο ερευνών «Δημόκριτος» στην Αγία Παρασκεευή το ελληνικό τμήμα έρευνας και ανάπτυξης ηλεκτροκινητήρων της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ίσως γιατί η προσπάθεια στηρίχτηκε σε τρεις έλληνες επιτελείς του Elon Musk, την «ελληνική ομάδα» της Tesla, η οποία εργαζόταν για χρόνια στο Palo Alto της Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται και η έδρα του κέντρου έρευνας της εταιρείας.

Πρέπει τέλος να αναφερθεί ότι στις αρχές του 2019 στελέχη της Tesla ήρθαν στη χώρα μας και συναντήθηκαν με στελέχη του υπουργείου ενέργειας, προτείνοντας την υλοποίηση πιλοτικού project ενεργειακής αυτονομίας για τα ελληνικά νησιά , με τη χρήση συστημάτων ΑΠΕ και μπαταριών της Tesla. Το σχέδιο αυτό δεν έχει εγκαταλειφθεί αλλά συνεχίζει να ενδιαφέρει τους Αμερικανούς.

 

 

10 Φεβρουαρίου 2020

energypress