Συνάντηση ΑΔΜΗΕ με ENTSO-E με κύριο θέμα το project διασύνδεσης της Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη – Τι είναι η ηλεκτρική λεωφόρος «Green Aegean»

Το εμβληματικό project της ηλεκτρικής διασύνδεσης που θα ξεκινάει από την Ελλάδα και θα φτάνει μέχρι την Αυστρία και την Γερμανία, τροφοδοτώντας την Κεντρική Ευρώπη με «πράσινη» ενέργεια επανέφερε στο «ενεργειακό» προσκήνιο ο ΑΔΜΗΕ σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με την διοίκηση του ENTSO-E στην Αθήνα.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο ανέκυψε για πρώτη φορά στην ενεργειακή επικαιρότητα τον Οκτώβριο του 2022 στο συνέδριο Renewable & Storage Forum, όπου, από το βήμα του συνεδρίου, ο τότε Υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας αποκάλυψε ότι έχει απευθύνει πρόταση στους ομολόγους του σε Αυστρία και Γερμανία για απευθείας μεταφορά πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται στην Ελλάδα προς τις δύο χώρες.

Από την πλευρά του, ο ΑΔΜΗΕ ως φορέας υλοποίησης του έργου προχωρά στην ωρίμανση του έργου με πρώτο βασικό «σταθμό» την προετοιμασία του φακέλου, ώστε να υποβληθεί προς ένταξη στη νέα λίστα των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, πράγμα που, αν προχωρήσει, θα επιτρέψει την χρηματοδότηση και αδειοδότηση του έργου με όρους PCI. Το κόστος του έργου υπολογίζεται στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, το "σκεπτικό" ανάπτυξης του έργου προσομοιάζει στο μοντέλο που ακολουθήθηκε στην περίπτωση του καλωδίου διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου, GREGY. 

Να σημειωθεί ότι το έργο αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου με την ονομασία «Green Aegean», δηλαδή την νέα πράσινη λεωφόρο που φιλοδοξεί να φέρει ανανεώσιμη ενέργεια στην «καρδιά» της Ευρώπης από Ανατολική Μεσόγειο, Αίγυπτο και Νότια Ευρώπη.

Το βασικό σενάριο της ελληνικής πρότασης προβλέπει αρχικά ένα καλώδιο συνολικής δυναμικότητας μεταφοράς περί τα 3 GW και σε δεύτερο χρόνο την περαιτέρω ανάπτυξή του ώστε να φτάσει τα 6 GW και μεταγενέστερα τα 9 GW. Όπως έγραφε το energypress, ο ΑΔΜΗΕ έχει εκπονήσει δύο εναλλακτικές οδεύσεις του καλωδίου με κοινό σημείο και στις περιπτώσεις την Αλβανία. Η μία διαδρομή είναι η χερσαία διασχίζοντας τα κράτη Μαυροβούνιο, Κροατία και Σλοβενία για να καταλήξει στην Αυστρία και τη Νότια Γερμανία. Η δεύτερη διαδρομή είναι υποθαλάσσια από τα παράλια της Αλβανίας μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια θα ακολουθεί χερσαία όδευση προς Αυστρία και Νότια Γερμανία.

Όπως σημειώνουν πηγές με γνώση του θέματος, το εν λόγω project αποτελεί φυσική συνέχεια του «ηλεκτρικού διαδρόμου» Αιγύπτου – Ελλάδας που υλοποιείται με το έργο GREGY του Ομίλου Κοπελούζου. Υπενθυμίζεται, όπως έχει γράψει το energypress, ότι το εν λόγω έργο έλαβε μέσα στο καλοκαίρι θετική βαθμολογία από τις Βρυξέλλες για την ένταξή του στα έργα PCI/PMI, ενώ εντός φθινοπώρου, θα προχωρήσει η ανάθεση βασικών και κρίσιμων μελετών που θα κρίνουν την περαιτέρω ωρίμανση του έργου.

Κατά την συνάντηση της Διοίκησης του ΑΔΜΗΕ με τον πρόεδρο του ΔΣ του ENTSO-E, Damian Cortinas, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις διασυνοριακές διασυνδέσεις που αναπτύσσει ο ΑΔΜΗΕ, όπως η δεύτερη διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας (ήδη σε λειτουργία), η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, η συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο Euroasia Interoconnector, project που βρίσκεται στη short list των έργων Κοινού/Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI), όπως και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Διαχειριστής διαθέτει πλέον μια σημαντική τεχνογνωσία στο κομμάτι των διασυνδέσεων μετά και την υλοποίηση της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης και τώρα της μεγάλης (Αττική – Κρήτη), πράγμα που τον φέρνει στο επίκεντρο της συζήτησης και σε ρόλο «κλειδί» για την επίτευξη της ενεργειακής μετάβασης στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπρόσθετα, την ανάγκη για σημαντική ανάπτυξη των υποδομών δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας τόσο για την αποσυμφόρηση του δικτύου και την ενσωμάτωση περισσότερων ΑΠΕ όσο και για την διασύνδεση της Ευρωπαϊκής αγοράς υπογραμμίζουν οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί WindEurope και Eurelectric.

Ειδικότερα, η WindEurope, ενόψει του Forum για τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας που πραγματοποιεί ο ENTSO-E υπό την αιγίδα της Επιτρόπου Ενέργειας Κάντρι Σίμσον, εξέδωσε ανακοίνωση όπου επισημαίνει ότι «καμία μετάβαση χωρίς περισσότερη μεταφορά» (no transition without more transmission). Μάλιστα υπογραμμίζει ότι η Ευρώπη πρέπει να αναβαθμίσει την παραγωγική της δυναμικότητα σε εξοπλισμό δικτύου που σήμερα δεν επαρκεί. Σύμφωνα με την WindEurope, η παραγωγική δυναμικότητα εκτιμάται στα 1,900 χιλιόμετρα υπεράκτιων καλωδίων το χρόνο σήμερα, ενώ η Ευρώπη χρειάζεται 3,200 χιλιόμετρα μέχρι το 2030. Αντίστοιχης έκτασης ανάγκες προκύπτουν και σε μετατροπείς και υποσταθμούς.

Στο ίδιο μήκος κύματος, κινείται και πρόσφατη μελέτη της Eurelectric που κάνει λόγο για αύξηση των επενδύσεων στα δίκτυα διανομής κατά 7 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, καθώς το πεπαλαιωμένο πλέον ηλεκτρικό δίκτυο της Ευρώπης αποτελεί «τροχοπέδη» για την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής μετάβασης για το 2030. Όπως αναφέρει ο σύνδεσμος, η Ευρώπη θα προσθέσει ως το 2030 περίπου 50-60 εκατ. αντλίες θερμότητας, 65-70 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα και πάνω από 600 γιγαβάτ νέων ΑΠΕ, με βάση το σχέδιο REPowerEU. Το 70% της ισχύος αυτής θα συνδεθεί στο δίκτυο διανομής, εξ ου και η ανάγκη αναβάθμισής του.

 

 

 

σ