Στα... 9 Γιγαβάτ οι αιτήσεις για σταθμούς αποθήκευσης – Τεράστιο το ενδιαφέρον, πολλλες οι εκκρεμότητες σε ρυθμιστικό και θεσμικό πλαίσιο.
Σε νούμερα που ξεπερνούν κάθε προηγούμενη εκτίμηση έχουν φτάσει οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί, ιστορικά, στη ΡΑΕ για έργα αποθήκευσης ενέργειας όλων των τεχνολογιών.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες σε εκδήλωση του ΙΕΝΕ ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Αθανάσιος Δαγούμας, από το 2019 η ΡΑΕ έχει δεχθεί συνολικά 98 αιτήσεις για μπαταρίες, αντλησιοταμίευση και υβριδικά, συνολικής ισχύος 8.213 MW, που μαζί με το έργο της Αμφιλοχίας της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ανέρχονται σε 8.893 MW.
Μέχρι στιγμής, η ΡΑΕ έχει δώσει άδειες παραγωγής για το μεγαλύτερο μέρος των αιτημάτων αυτών και εκκρεμούν προς εξέταση άλλα 34, συνολικής ισχύος 4.519 MW.
Οι άδειες παραγωγής από τη ΡΑΕ, ελλείψει πλαισίου για την αποθήκευση, έχουν δοθεί κυρίως στη βάση του πλαισίου για τις θερμικές μονάδες, θεωρούμενες δηλαδή ως εικονικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
Όπως αναγνώρισε ωστόσο ο κ. Δαγούμας, μένουν ακόμα να γίνουν πολλά ώστε να μπορέσουν να υλοποιηθούν κάποια από αυτά τα επενδυτικά σχέδια.
Πρώτα από όλα να αποφασιστεί το σχήμα στήριξης που θα καθιστά οικονομικά βιώσιμες τις επενδύσεις αυτές. Μελέτη που έγινε πέρυσι για λογαριασμό της ΡΑΕ, απέδειξε ότι από μόνες τους οι μονάδες αποθήκευσης δεν είναι βιώσιμες, ενώ από την άλλη, ακόμα και με extra οικονομική στήριξη, είναι όχι μόνον απαραίτητες, αλλά και συμφέρουσες για το σύστημα.
Προτεραιότητα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΡΑΕ, είναι επίσης το να συμπεριληφθούν οι μονάδες αποθήκευσης στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για την επάρκεια ισχύος (ΕΣΕΚ) και στον Μόνιμο Μηχανισμό Αποζημίωσης Επάρκειας (CRM).
Με την ένταξη μονάδων αποθήκευσης στον ενεργειακό σχεδιασμό, εκτιμάται ότι θα περιορισθούν επενδύσεις σε νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και ότι θα ενισχυθούν τα Δίκτυα.
Στις προτεραιότητες, εξάλλου, του Ρυθμιστή είναι η συμμετοχή της αποθήκευσης στις αγορές του target model, κυρίως, για την παροχή ευελιξίας στην αγορά εξισορρόπησης και η διαμόρφωση ρυθμιστικού πλαισίου για τα συστήματα τιμολόγησης και μέτρησης.
Πρώτα αντλησιοταμίευση και μπαταρίες
Οι μορφές αποθήκευσης που θα «τρέξουν» αρχικά θα είναι της αντλησιοταμίευσης και των μπαταριών, μέχρι να μειωθεί το κόστος των διαθέσιμων νέων τεχνολογιών, επισήμανε ο καθηγητής του ΕΜΠ Παντελής Κάπρος, στην ίδια εκδήλωση. Τα συστήματα αποθήκευσης βασισμένα στο υδρογόνο και στα συνθετικά καύσιμα (e fuels) θα ακολουθήσουν στο μακροπρόθεσμο μέλλον.
Η βέλτιστη ισχύς αποθηκευτικών συστημάτων στο ηλεκτρικό σύστημα, όπως ανέφερε ο ίδιος, θα πρέπει να φθάσει το 2030 στα 3 GW, το 2040 στα 7 GW και το 2050 στα 12 GW.
Απώτερος στόχος είναι, όπως είπε, να φθάσουμε σε ένα «πακέτο» αποθήκευσης και ΑΠΕ, να εκτελείται από τον Διαχειριστή, να λειτουργεί στο πλαίσιο του target model ως διμερές συμβόλαιο και να έχει την ελάχιστη δυνατή έκθεση σε κόστος απρόβλεπτων καταστάσεων και εξισορρόπησης.
Ο κ. Κάπρος υπέδειξε την ανάγκη να αποσαφηνιστούν για τη διαμόρφωση του πολιτικού και ρυθμιστικού πλαισίου:
-Οι κατηγορίες τεχνολογιών αποθήκευσης στις σχεδιαζόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, με δικαιώματα και υποχρεώσεις των επενδυτών.
-Η διευκόλυνση της αδειοδότησης και η άρση περιορισμών και αντικινήτρων.
-Η υποστήριξη των επενδύσεων μέσω φορολογικών κινήτρων και με «εργαλεία» που θα διευκολύνουν τη χρηματοδότηση.
-Να επιτραπεί στους Διαχειριστές να επενδύσουν σε μονάδες αποθήκευσης, που θα λειτουργούν συμπληρωματικά ως υποδομές του Συστήματος, μέσω κοινοπραξιών με επενδυτές.
28 Απριλίου 2021
energypress