Σιάμισιης: Στόχος το μισό γιγαβάτ ΑΠΕ στην τριετία - Η αξιολόγηση του target model θα προηγηθεί της τελικής απόφασης για τη νέα μονάδα αερίου
Ο όμιλος των ΕΛΠΕ στοχεύει σε μισό γιγαβάτ νέων έργων ΑΠΕ μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια με πιθανές εξαγορές, αλλά και επενδύσεις σε γειτονικές αγορές, πέραν της ελληνικής, όπως ανέφερε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος, Ανδρέας Σιάμισιης, σε συζήτηση που είχε με τον διευθυντή του energypress Θοδωρή Παναγούλη στο πλαίσιο του συνεδρίου της ΗΑΕΕ.
Ο ίδιος ξεκίνησε αναφερόμενος στην πανδημία και τόνισε ότι έγινε μια μεγάλη προσπάθεια για προστασία των εργαζομένων και διατήρηση της λειτουργίας στο 100% ώστε να μη γίνει η υγειονομική κρίση και κρίση ενεργειακή. "Επιπλέον, μια εταιρεία πρέπει να συμμετέχει στα κοινά και στο πλαίσιο αυτό εμείς κάναμε μια μεγάλη προσφορά στο σύστημα υγείας", πρόσθεσε.
Σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας για τον όμιλο και την αγορά, δήλωσε πως η κρίση στην αγορά πετρελαίου είχε ξεκινήσει ήδη πριν την έλευση του covid-19. "Είδαμε τους τελευταίους 6-7 μήνες μια δραστική αναδιάρθρωση της αγοράς πετρελαιοειδών, μια εξέλιξη της ζήτησης με μείον 80-90% στα αεροπορικά καύσιμα και πιστεύω ότι στους επόμενους μήνες θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τις επιπτώσεις. Θα χρειαστούν 6-12 μήνες για ομαλοποίηση. Ακόμα και στο τέλος της ανάκαμψης δεν θα επανέλθουμε στο αρχικό σημείο", υπογράμμισε.
Ταυτόχρονα, ανέφερε ότι "η ενεργειακή μετάβαση είναι σε εξέλιξη. Απλώς η κρίση επηρέασε την ταχύτητα των αλλαγών σε κάποια θέματα".
Στα πλαίσια της στρατηγικής μας, έχουμε στοχεύσει στην ένταξη των ΑΠΕ με πιο γρήγορο ρυθμό, σημείωσε ο κ. Σιάμισιης και πρόσθεσε: Χρειάζονται κάποια μεγάλα βήματα στις ΑΠΕ και τα ΕΛΠΕ πήραν την απόφαση να μπουν στην εν λόγω αγορά με ένα σημαντικό έργο στην Κοζάνη με 204 μεγαβάτ φωτοβολταϊκών, το μεγαλύτερο του είδους του στην Ελλάδα και από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Το έργο αυτό θα ολοκληρωθεί στους επόμενους 18 μήνες, ενώ οι παραγγελίες εξοπλισμού και η προετοιμασία του χώρου έχουν ήδη ξεκινήσει. "Έχουμε προσπαθήσει να μεγιστοποιήσουμε τη συμμετοχή ελληνικών και τοπικών εταιρειών. Το 35-40% του συνολικού κόστους των 130 εκατ. θα παραχθεί στην Ελλάδα ή θα κατασκευαστεί από ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι το διπλάσιο από τα συνήθη δεδομένα" τόνισε ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ.
Γενικότερα για τη στόχευση των ΕΛΠΕ στις ΑΠΕ, ο κ. Σιάμισιης είπε ότι υπάρχει στόχος για μισό γιγαβάτ τα επόμενα 2-3 χρόνια και με το έργο Κοζάνης θα φτάσει τα 230 μεγαβάτ, ενώ θα υπάρξουν πιθανότατα και εξαγορές. "Πρέπει να ανοίξει η βεντάλια και να δούμε επενδύσεις και στις γειτονικές χώρες. Ήδη βλέπουμε κάποια μικρότερα έργα, σε χώρες όπως π.χ. στη Β. Μακεδονία", σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος.
Σε ότι αφορά το θέμα της ενεργειακής μετάβασης ο κ. Σιάμισιης επισήμανε πως " Παρά τη στροφή στις ΑΠΕ όσον αφορά την ηλεκτροπαραγωγή, το 50% των συνολικών ενεργειακών αναγκών θα συνεχίσει να καλύπτεται από ορυκτά καύσιμα και συνεπώς πρέπει να δούμε και σε αυτόν τον τομέα ποιές πρέπει να είναι οι παρεμβάσεις. Έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στο λιγνίτη και έχουμε ξεχάσει τα υπόλοιπα. Υπάρχει η υποχρέωση για νέα καύσιμα στη ναυτιλία π.χ. Πρέπει να συμπεριλάβουμε την ένταξη τεχνολογιών στα διϋλιστήρια με παραγωγή καθαρότερων καυσίμων όπου έχουμε πολύ καλή επίδοση, καθώς και τη δυνατότητα επέκτασης σε άλλες τεχνολογίες όπως βιοκαύσιμα ή υδρογόνο. Να στηρίξουμε αυτές τις δράσεις όπως στηρίζουμε τις ΑΠΕ".
Σχετικά με την προσπάθεια συνεννόησης με τη Βόρεια Μακεδονία, ο Διεθύνων των ΕΛΠΕ είπε: "Πιστεύω ότι υπάρχει η βούληση και από τις δύο πλευρές, τα ΕΛΠΕ και τη γειτονική χώρα, για να δούμε ξανά το πλαίσιο συνεργασίας, αλλά και δικών μας επενδύσεων" και πρόσθεσε: "Ευελπιστώ πως τα θέματα των προηγούμενων επενδυτικών πρωτοβουλιών στη Β. Μακεδονία θα μπουν σε μια σειρά διευθέτησης. Πάνω από 30.000 βυτία πηγαίνουν κάθε χρόνο οδικώς από τη Θεσσαλονίκη προς Β. Μακεδονία, άρα υπάρχει λόγος να λειτουργήσει ο αγωγός. Η προσπάθεια είναι να μπούμε σε μια συζήτηση που θα λύσει το θέμα του αγωγού και της ΟΚΤΑ. Θα ξεκλειδώσει έτσι τα σχεδιά μας στη χώρα αυτή".
Σε ερώτηση σχετικά με τη δραστηριότητα στο φυσικό αέριο, ο Δ.Σ. των ΕΛΠΕ είπε ότι "εμείς θεωρούμε ότι η εξέλιξη της ΔΕΠΑ Εμπορίας θα είναι θετική, συμμετέχουμε στο διαγωνισμό, πλην όμως σε περίπτωση που δεν καταφέρουμε να κερδίσουμε, θα πουλήσουμε υπό προϋποθέσεις το ποσοστό μας. Θα συνεχίσουμε βεβαίως να δραστηριοποιούμαστε στο φυσικό αέριο καθώς, για παράδειγμα, το αντικείμενο της Elpedison που σήμερα πουλάει αέριο, θα συνεχιστεί. Από εκεί και πέρα, ένα μεγάλο κομμάτι της εμπορίας είναι η χονδρική και εκεί θα εξετάσουμε τις επιλογές μας εν καιρώ", πρόσθεσε.
Τέλος, σχετικά με τη νέα ηλεκτροπαραγωγική μονάδα αερίου που σχεδιάζει η Elpedison, ο κ. Σιάμισιης δήλωσε τα εξής: "Λειτουργούμε σαν να έχουμε λάβει ήδη την τελική επενδυτική απόφαση σε ότι αφορά τις αδειοδοτικές και άλλες προετοιμασίες μας. Πιστεύουμε σε αυτό το έργο, έχουμε συνεργασία με την Edison και πιστεύω ότι στους επόμενους μήνες θα έχει ωριμάσει η επένδυση ως έργο για την τελική έγκριση. Επενδύσεις αυτής της μορφής όμως εξαρτώνται και από την αγορά και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Άρα θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει η πολιτεία το πλαίσιο στο οποίο θέλει να κινηθεί, να έχει λειτουργήσει το target model, να έχει αξιολογηθεί κ.λπ. Αυτά πρέπει να προηγηθούν πριν αποφασίσουμε εμείς οριστικά να επενδύσουμε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ".
Τα βασικά στοιχεία της συζήτησης σύμφωνα με την ανακοίνωση των ΕΛΠΕ:
«Δεν αναμένεται νωρίτερα από τους επόμενους 6 έως 12 μήνες να υπάρξει ομαλοποίηση στην αγορά καυσίμων, αλλά ακόμη και στο τέλος της διαδικασίας ανάκαμψης δεν θα έχουμε επιστρέψει στο σημείο απ’ το οποίο ξεκινήσαμε πριν τη πανδημία κορωνοϊού» εκτίμησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κ. Ανδρέας Σιάμισιης, μιλώντας το πρωί στο «5ο Συμπόσιο για την Ενεργειακή Μετάβαση» που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ).
Όπως υπογράμμισε ο κ. Σιάμισιης, το τελευταίο επτάμηνο έχει υπάρξει δραστική αναδιάρθρωση της αγοράς πετρελαιοειδών, με την πτώση της κατανάλωσης να φτάνει ακόμη και το 90% σε ορισμένους τομείς όπως τα αεροπορικά καύσιμα, ενώ οι επιπτώσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα. Για τον λόγο αυτό, όπως είπε, «απαιτείται ρεαλισμός για να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε καλύτερα το μέλλον και να υλοποιήσουμε αποτελεσματικά την ενεργειακή μετάβαση και την ένταξη πιο καθαρών μορφών ενέργειας στο χαρτοφυλάκιό μας».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ ξεκαθάρισε ότι η κρίση δεν μετέβαλλε τον στρατηγικό σχεδιασμό του Ομίλου, αλλά την ταχύτητα υλοποίησης των διαδικασιών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με έμφαση στον Ενεργειακό και Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και καθαρή ενέργεια, οι επενδύσεις σε Φυσικό Αέριο, Ανανεώσιμες Πηγές, Ηλεκτροκίνηση, η εξοικονόμηση ενέργειας και η ενεργειακή αποδοτικότητα, αλλά και η διαρκής βελτίωση των παραγόμενων καυσίμων, αποτελούν προτεραιότητες του Ομίλου ο οποίος έχει θέσει ως στόχο τη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος κατά 50% έως το 2030.
Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, η μεσοπρόθεσμη επιδίωξη για 0,5 GW εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ μέχρι το 2025 θα υλοποιηθεί μέσω των έργων που είναι σε εξέλιξη, αλλά και επενδυτικών ευκαιριών που θα προκύψουν, ενώ δεν αποκλείονται επενδύσεις και σε γειτονικές χώρες. Σε 18 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί στην Κοζάνη το μεγαλύτερο Φ/Β Πάρκο στην Ελλάδα - και ενός εκ των 5 μεγαλύτερων στην ΕΕ – συνολικής ισχύος 204 MW, το οποίο θα προσδώσει υψηλή προστιθέμενη αξία και στην εθνική οικονομία, καθώς περίπου 35%-40% της συνολικής επένδυσης θα προέλθει από εγχώριους συνεργάτες.
«Θα είμαστε παρόντες στον κλάδο του Φυσικού Αερίου και αυτό δεν συνδέεται κατ’ ανάγκη με την τρέχουσα διαγωνιστική διαδικασία για την ΔΕΠΑ Εμπορίας», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ, ενώ για την ηλεκτροπαραγωγή σημείωσε πως προχωρά η προετοιμασία για την επένδυση σε νέα μονάδα φυσικού αερίου από την Elpedison, έχουν επιλεγεί ο χώρος εγκατάστασης και η τεχνολογία, ενώ τους επόμενους μήνες θα ληφθεί η τελική έγκριση, αφού πρώτα ξεκαθαρίσει το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και η αμοιβή των μονάδων.
Για τα υγρά καύσιμα, υποστήριξε ότι θα εξακολουθήσουν να καλύπτουν σχεδόν το ήμισυ των ενεργειακών αναγκών τα επόμενα 20-30 χρόνια και «δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τιμωρητικά», καθώς αποτελούν μέρος της λύσης στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2050. Ωστόσο, όπως σημείωσε, ο ευρύς μετασχηματισμός των διυλιστηρίων και η ανάπτυξη σε μεγάλη κλίμακα καινοτόμων υγρών καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα, θα απαιτήσει ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο και μέτρα στήριξης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
Ερωτηθείς, τέλος, για το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού που συνδέει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με τη Β. Μακεδονία, ο κ. Σιάμισης υποστήριξε ότι διακρίνει βούληση από όλες τις πλευρές για να συζητηθεί εκ νέου το πλαίσιο συνεργασίας και επενδύσεων στη γειτονική χώρα, αλλά και να εξευρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή συμβιβαστική λύση, η οποία θα καθιστούσε και τα Σκόπια ένα ισχυρό περιφερειακό διακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προϊόντων.
30 Σεπτεμβρίου 2020
energypress