Σε πλήρη αναμόρφωση το ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης – Τα έργα του ΑΔΜΗΕ για να φιλοξενήσει το νησί έως και 2 GW έργων ΑΠΕ

Την διαδικασία αναβάθμισης του δικτύου υψηλής τάσης στο εσωτερικό του νησιού «ανοίγει» η επικείμενη – σε λίγους μήνες – ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, πράγμα που θα περιλαμβάνει τόσο την αναβάθμιση υφιστάμενων καλωδίων όσο και την κατασκευή νέων γραμμών.

Ειδική αναφορά επί του θέματος έκανε πρόσφατα ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης σε συνέντευξη που παραχώρησε από κοινού με τον πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο Μάνο Μανουσάκη σε κρητικό κανάλι με αφορμή την επίσκεψη της διοίκησης του Διαχειριστή στο νησί για την επίβλεψη των εργασιών του καλωδίου διασύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα.

«Μαζί με την μεγάλη διασύνδεση, αυτή την στιγμή ωριμάζουμε, αδειοδοτούμε μια σειρά από καινούργιες γραμμές υψηλής τάσης των 150 kV, αναβαθμίσεις υφιστάμενων γραμμών όπου αναβάθμιση σημαίνει είτε αλλαγή των καλωδίων είτε ενίσχυση ώστε να περνάει περισσότερο ρεύμα». Τα παραπάνω υπογράμμισε μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Μάργαρης, σκιαγραφόντας σε αδρές γραμμές τα σχέδια του Διαχειριστή στο νησί παράλληλα και μετά την μεγάλη διασύνδεση.

Ανέλυσε άλλωστε ότι η επιλογή της Δαμάστας όπου καταλήγει το μεγάλο καλώδιο που ξεκινάει από την Αττική δεν είναι τυχαία, καθώς, πέραν των παραπλήσιων υποδομών στα Λινοπεράματα, αποτελεί ένα κεντροβαρικό σημείο του νησιού και επομένως επιτρέπει την διάχυση της ενέργειας στο υπόλοιπο νησί. Χρειάζεται να σημειωθεί ότι η αμέσως επόμενη «πρόκληση» για τον ΑΔΜΗΕ μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης, είναι η «αντιστοίχιση» του ηλεκτρικού συστήματος εσωτερικά του νησιού με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται και απαιτούν αφενός την απρόσκοπτη μεταφορά ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας από την μία άκρη του νησιού στην άλλη και αφετέρου την υποδοχή περισσότερων μονάδων ΑΠΕ.

Σημειώνεται, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνει το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2024-2033, η Κρήτη διαθέτει 188,2 MW σε αιολικά εν λειτουργία με επιπλέον 3,6 MW έργων με ΟΠΣ, 91,9 MW σε φωτοβολταϊκά εν λειτουργία με επιπλέον 30,5 MW έργων με ΟΠΣ, καθώς και 1 MW σε μονάδες βιομάζας-βιοαερίου σε λειτουργία με 4 MW με ΟΠΣ. Επιπλέον διαθέτει ένα μικρό υδροηλεκτρικό ισχύος 0,3 MW σε λειτουργία.

Με την ολοκλήρωση και της μεγάλης διασύνδεσης, οι εκτιμήσεις, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, είναι ότι η Κρήτη θα μπορεί να φιλοξενήσει έως και λίγο πάνω από 2 Γιγαβάτ έργων ΑΠΕ. Κατά συνέπεια το «σκεπτικό» του ΑΔΜΗΕ με βάση το οποίο καταρτίζει και ένα συνολικό σχέδιο παρέμβασης στο ηλεκτρικό σύστημα του νησιού, λαμβάνει υπόψη τόσο τις δύο διασυνδέσεις, την διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, την ανάπτυξη νέων μονάδων ΑΠΕ στο νησί, καθώς επίσης και την παράμετρο «ασφάλεια», δηλαδή να υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής ροής ενέργειας όταν θα χρειαστεί σε περίπτωση ανάγκης λόγω κάποιου τεχνικού σφάλματος.

Υπό το πρίσμα αυτό, ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στην δημιουργία νέας γραμμής μεταφοράς 150 kV ανάμεσα στα Χανιά και την Δαμάστα, ενώ ωριμάζει υποσταθμούς ώστε να φτιάξει καινούργιους κόμβους στο νησί σε σημεία όπως Μοίρες, Ιεράπετρα, Αθερινόλακκος, Ηράκλειο, Χανιά. Τα σημεία αυτά θα συνοδεύονται από βρόγχους ώστε όταν μια γραμμή τίθεται εκτός να υπάρχει η δυνατότητα ανάκτησης φορτίου από μία άλλη.

Τι αναφέρει το δεκαετές του ΑΔΜΗΕ

Σημειώνεται ότι το Δεκαετές Πρόγραμμα του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2033 που έχει υποβληθεί προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων προβλέπει συγκεκριμένα έργα ενίσχυσης του συστήματος της Κρήτης.

Ο προϋπολογισμός των έργων προσδιορίζεται στα 12,9 εκατομμύρια ευρώ το 2024 και 12,79 εκατομμύρια ευρώ το 2025 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Σύμφωνα με όσα αναφέρει το πρόγραμμα, η πρόοδος των έργων μέχρι και τον Μάρτιο του 2023 (όταν καταρτίστηκε το πρόγραμμα) ήταν στο 11.7%.

Αναλυτικότερα, για τις δύο νέες γραμμές Μεταφοράς αναφέρει τα εξής:

Α. ΓΜ 150 kV Αθερινόλακκος – Σύστημα: Τροποποίηση ΑΕΠΟ λόγω διέλευσης πλησίον λατομείου. Καθυστέρηση στη συντέλεση των απαλλότριώσεων

Β. Γ.Μ. 150 kV Χανιά – Δαμάστα: Ο αρχικός σχεδιασμός του έργου παρουσιάζει εμπλοκές με τοπικούς φορείς και την Αρχαιολογία. Εξετάζεται αλλαγή όδευσης και υπογειοποίηση τμήματος πλησίον του Υ/Σ Χανιά Ι μήκους 2 km.

d