Πως η ρύθμιση για παθητική, και μόνο, συμμετοχή, «έδιωξε» τη Macquarie από το διαγωνισμό για το 20% του Αριάδνη Interconnection

Η υποχρέωση ότι ο επενδυτής που θα αποκτήσει το 20% στη διασύνδεση Αριάδνη Interconnection θα περιορίζεται αποκλειστικά σε ρόλο παθητικού μετόχου, χωρίς δικαίωμα ψήφου και συμμετοχή στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, βρίσκεται πίσω από την χθεσινή ανακοίνωση εξόδου της Macquarie από το διαγωνισμό.

Αυτή λέγεται ότι είναι η αιτία που έκανε τους Αυστραλούς να αποχωρήσουν από την κοινοπραξία στην οποία συμμετείχαν από κοινού με την εταιρεία Φαέθων, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, για να αντικατασταθούν από τη γαλλική Meridiam Europe.

 

Η αλλαγή στο καταστατικό της θυγατρικής κατά 100% του ΑΔΜΗΕ, που υλοποιεί το έργο της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτη - Αττική, προυπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, είχε ήδη ζητηθεί στα τέλη του 2023 από τη ΡΑΑΕΥ και για το σκοπό αυτό είχαν γίνει και οι αναγκαίες τροποποιήσεις.  

Η Αρχή είχε κάνει σαφές ότι όποιος κερδίσει το διαγωνισμό και γίνει μέτοχος μειοψηφίας με 20% στην Αριάδνη, δεν θα μπορεί παρά να έχει αποκλειστικά παθητικό ρόλο, γεγονός που είχε εξ' αρχής βρει αντίθετη τη Macquarie. Είναι πάγια στρατηγική του αυστραλιανού fund να εξαγοράζει ποσοστά σε assets στα οποία έχει ρόλο μόνο ενεργητικού μετόχου, δηλαδή λόγο στο μάνατζμεντ, συμμετοχή στο Δ.Σ και δικαιώμα ψήφου.

Η αλλαγή στο καταστατικό που απαίτησε η Αρχή ενόχλησε τους Αυστραλούς, οι οποίοι, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είχαν πάρει καιρό τώρα την απόφαση να αποχωρήσουν από τη κοινοπραξία, η οποία τελικά γνωστοποιήθηκε χθες.

Τη θέση της παίρνει το γαλλικό fund Μeridiam, το οποίο συμμετέχει για 3η φορά στη διεκδίκηση κάποιας μεγάλης υποδομής στην Ελλάδα. Το 2023 είχε συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, από κοινού με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑVAX, καθώς επίσης για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ μαζί με την AVAX.

Στη τελική ευθεία για την απόκτηση του 20% της εταιρείας έχουν περάσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μeridiam – Φαέθων, η Terna (Διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς), και η κινεζική State Grid, έχοντας πάρει παράταση μέχρι τις 21 Ιουνίου για την υποβολή των οικονομικών τους προσφορών.

Σε επίπεδο χρονοδιαγραμμάτων του έργου, το ένα ορόσημο είναι το κατασκευαστικό εντός του έτους, το δεύτερο αφορά την ηλέκτριση του καλωδίου προς τα τέλη του 2024 και το τρίτο την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας, η οποία τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2025.

 

Η έναρξη εμπορικής λειτουργίας θα σηματοδοτήσει την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα. Έτσι, θα μεγιστοποιηθούν τα οφέλη σε αναβάθμιση του επιπέδου ηλεκτροδότησης, μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος και φυσικά αξιοποίησης του δυναμικού του σε ΑΠΕ, σε συνδυασμό και με την ενεργοποίηση της μικρής διασύνδεσης, Κρήτη - Πελοπόννησος.

Σε ό,τι αφορά τις μονάδες που θα παραμείνουν σε «stand by» λειτουργία, ώστε σε περίπτωση τυχόν βλάβης σε κάποιο καλώδιο να συνεχίζεται απρόσκοπτα η τροφοδοσία της Κρήτης, έχει προταθεί να διατηρηθεί παραγωγή 400 MW (το κατ΄ελάχιστο όριο είναι τα 200 ΜW), μεταξύ των οποίων πιθανώς τα Λινοπεράματα, ένας από τους βασικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στο νησί.

D