Πώς η ηλεκτροκίνηση αψήφησε την πανδημία και οι τάσεις στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων το 2020.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 14% το 2020 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, καταγράφοντας ακόμα μεγαλύτερη πτώση σε σύγκριση με αυτή που είχε παρατηρηθεί κατά την οικονομική κρίση την περίοδο 2007-2009. Αναλυτικότερα, στην ευρωπαϊκή αγορά υπήρξε μια εμφανής ανάκαμψη τους τελευταίους μήνες, μιάς και η πτώση άγγιξε το 75% τον Απρίλιο του 2020, ωστόσο δεν ήταν αρκετή να οδηγήσει σε θετικό πρόσημο, με τη μείωση ολόκληρου του έτους να φτάνει το 24% σε σχέση με το 2019. 

Παρά το σημαντικό αντίκτυπο της πανδημίας στις πωλήσεις των αυτοκινήτων, το νομοθετικό πλαίσιο σε συνδυασμό με τα επιπλέον κίνητρα που δόθηκαν στην Κίνα και σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία κ.α.) για την ενίσχυση μιας βιώσιμης ανάκαμψης από τον Covid-19 οδήγησαν σε σημαντική στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, με τις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια, καταλαμβάνοντας μερίδιο στην αγορά πάνω από 4% για το 2020 (Σχήμα 1).

Σχήμα 1: Παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, 2010-2020

d

Ειδικότερα η ευρωπαϊκή αγορά για πρώτη φορά στην ιστορία ξεπέρασε σε επίπεδα πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων την Κίνα μιας και το 2020 ήταν η πρώτη χρονιά της εφαρμογής ορίων στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τις νέες πωλήσεις αυτοκινήτων (CO2 standards). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη να ξεπεράσει το 10% το 2020, ενώ ήταν μόλις 3% το 2019. Για παράδειγμα, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε χώρες όπως τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασε το 20% το Δεκέμβριο του 2020. 

Ωστόσο, παρόλο τη μεγάλη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασε μόλις το ένα δέκατο των πωλήσεων SUV (Sport Utility Vehicles). Τα συγκεκριμένα οχήματα καταναλώνουν περίπου 20% περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα αμάξι μεσαίας κατηγορίας, καθώς και το 97% των νέων πωλήσεων οχημάτων τύπου SUV έχουν συμβατικό κινητήρα (καταναλώνουν ορυκτό καύσιμο). Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις των SUV ξεπέρασαν τα 30 εκατομμύρια το 2020, με το μερίδιο τους να αγγίζει το 42% σε παγκόσμια κλίμακα.

Η συγκεκριμένη τάση οδήγησε σε μία αύξηση της τάξης του 0.5% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που οφείλονται στη χρήση οχημάτων τύπου SUV μεταξύ του 2019 και του 2020, ενώ οι εκπομπές άνθρακα σε όλους τους άλλους ενεργειακούς τομείς μειώθηκαν σημαντικά λόγω του Covid-19. Ένα επιπλέον αρνητικό αντίκτυπο της μεγάλης αύξησης του στόλου των SUV είναι και η αναίρεση της μείωσης των εκπομπών άνθρακα εξαιτίας της μεγάλης στροφής προς την ηλεκτροκίνηση κατά την περσινή χρονιά, μιάς και τα συγκεκριμένα οχήματα καταναλώνουν επιπλέον ενέργεια (Σχήμα 2).

Σχήμα 2: Μεταβολές των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά τομέα, 2010-2020

d

Η χρήση μεγάλων και λιγότερο αποδοτικών αυτοκινήτων (SUV) ενδέχεται να καθυστερήσει την επίτευξη των μελλοντικών περιβαλλοντικών στόχων, μιας και είναι αναγκαία τόσο η εντονότερη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση όσο και η χρήση μικρότερων και αποδοτικότερων συμβατικών οχημάτων. Ως απάντηση στη μεγάλη αύξηση του μερίδιου των οχημάτων τύπου SUV στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων, χώρες όπως η Γαλλία εισήγαγαν φόρους με βάση το βάρος των αυτοκινήτων, στοχεύοντας με αυτό τον τρόπο στο να ανακοπεί η σημαντική αύξηση των πωλήσεων οχημάτων τέτοιου τύπου.

Πέρα από τις άμεσες επιπτώσεις εξαιτίας της χρήσης SUV, οι οποίες μεταφράζονται σε περισσότερες εκπομπές, είναι αξιοσημείωτη και οι επιπλέον ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, μιας και ένα ηλεκτρικό SUV καταναλώνει περίπου 10% περισσότερο ηλεκτρισμό σε σχέση με ένα αντίστοιχο αμάξι μεσαίας κατηγορίας. Επιπλέον, η μπαταρία που χρησιμοποιεί είναι περίπου 30% μεγαλύτερη οδηγώντας σε μια επιπρόσθετη αύξηση της ζήτησης πρώτων υλών (π.χ. λίθιο, νικέλιο και κοβάλτιο).

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες:

 https://www.iea.org/commentaries/carbon-emissions-fell-across-all-sectors-in-2020-except-for-one-suvs?utm_content=buffere01d9&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

*Ο Απόστολος Πετρόπουλος είναι Διπλωματούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός (Ε.Μ.Π.) και εργάζεται ως Ενεργειακός Αναλυτής στο Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (World Energy Outlook team) από το 2017

 

 

15 Φεβρουαρίου 2021

energypress