Περικοπές ΑΠΕ: Όχι νωρίτερα από το φθινόπωρο η ενεργοποίηση του Μηχανισμού Αντιστάθμισης – Ερωτηματικά για την αναδρομική εφαρμογή από το 1ο εξάμηνο 2025

Τον Σεπτέμβριο -κι αυτό στην καλύτερη περίπτωση- εκτιμάται ότι θα μπορούσε να είναι έτοιμος ο Μηχανισμός Αντιστάθμισης Περικοπών ΑΠΕ (ή αλλιώς Μηχανισμού Αναδιανομής), καθώς σύμφωνα με πληροφορίες απομένουν ακόμη σημαντικές παράμετροι λειτουργίας του μέτρου, οι οποίες θα πρέπει να οριστικοποιηθούν. Έτσι, θεωρείται δεδομένο ότι το υπόλοιπο διάστημα του καλοκαιριού που απομένει δεν επαρκεί για να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις και να ολοκληρωθεί η σχεδίαση του μέτρου. 

Μία τέτοια παράμετρος είναι η κατάρτιση της μεθοδολογίας για τον υπολογισμό της θεωρητικής παραγωγής των έργων. Όπως έχει γράψει το energypress, κατά τη συνάντηση που είχαν με το ΥΠΕΝ για τον Μηχανισμό, οι ΦοΣΕ υπογράμμισαν την ανάγκη να υπάρξει μία συγκεκριμένη «φόρμουλα» για τον υπολογισμό της θεωρητικής παραγωγής, προκειμένου, εφόσον οριστούν εν τέλει οι aggregators για αυτή την δουλειά, αυτή να γίνεται με βάση συγκεκριμένα «standard» που δεν θα επιδέχονται αμφισβήτησης.  

Παράλληλα, όπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου, είναι σημαντικό κατά τη διαδικασία οριστικοποίησης του Μηχανισμού, να υπάρξει μία ευρεία σύσκεψη του ΥΠΕΝ με εκπροσώπους των παραγωγών ΑΠΕ – στα πρότυπα της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε με τους ΦοΣΕ. Κι αυτό γιατί κρίνεται σημαντικό να διαμορφωθεί ευρεία συναίνεση στην αγορά, γύρω από ένα μέτρο το οποίο θα επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τα έσοδα των μονάδων. 

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο του υπουργείου είναι ο Μηχανισμός να ξεκινήσει να εφαρμόζεται αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2025 – εξ ου και συμπεριλήφθηκε σχετική ρύθμιση στο πρόσφατο νομοσχέδιο για το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Ωστόσο, αν και η πολιτική βούληση του ΥΠΕΝ είναι το μέτρο να ξεκινήσει να «τρέχει» από τις αρχές του έτους, εκφράζονται ερωτηματικά για το κατά πόσο μπορεί να θεμελιωθεί νομικά αυτή η προοπτική. 

Οι αστερίσκοι έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι η αρχική διάταξη (που είχε ψηφιστεί το προηγούμενο φθινόπωρο) προέβλεπε την έναρξη εφαρμογής του Μηχανισμού από την επομένη της έκδοσης της σχετικής Υπουργικής Απόφασης. Επομένως, μπορεί η νέα ρύθμιση να θεσπίζει μεν την αναδρομικότητα, παρ΄ όλα αυτά δεν προεξοφλείται ότι δεν θα ήταν «ευάλωτη» σε τυχόν δικαστικές προσφυγές η κάλυψη του χρονικού διαστήματος πριν από την ψήφιση της καινούριας διάταξης, δηλαδή πριν από τον Ιούλιο. 

Με άλλα λόγια, πλέον είναι δεδομένο πως το μέτρο μπορεί να «τρέξει» για όλο το 2ο εξάμηνο του έτους – ανεξάρτητα από το πότε θα εκδοθεί στην πορεία η Υπουργική Απόφαση.  Ωστόσο, αποτελεί θέμα νομικής ερμηνείας το αν θα μπορεί ο Μηχανισμός να εφαρμοστεί και για το 1ο εξάμηνο. 

s