Ομιλία Δ. Αυγερινοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής για τον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο
«Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, τις επιταγές της επιστήμης και τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας»
Αθήνα, 26 Μαΐου 2022
Ομιλία στη Βουλή πραγματοποίησε η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής και Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή».
Από το βήμα της Βουλής, η κα Αυγερινοπούλου επισήμανε ότι το διακύβευμα που απορρέει από την προϊούσα κλιματική κρίση είναι σπουδαίο, αφορά στην υγεία και την επιβίωση του συνόλου των ζώντων οργανισμών στον πλανήτη μας, και τόνισε ότι παράλληλα με την κλιματική κρίση έχουμε να αντιμετωπίσουμε και μια γεωπολιτική κρίση, για την οποία η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα για την διασφάλιση της ενεργειακής αυτονομίας, διαφοροποιώντας τις ενεργειακές μας πηγές και ενισχύοντας την εισδοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο.
Η κα Αυγερινοπούλου εξήρε δε τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου, όπως τους τομεακούς προϋπολογισμούς άνθρακα, την ανάπτυξη της κλιματικής καινοτομίας και την ηλεκτροκίνηση, και επισήμανε ότι ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, τις επιταγές της επιστήμης και τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας. Ειδική μνεία πραγματοποίησε στη δυνατότητα ανάληψης δράσης για την αύξηση των απορροφήσεων αερίων του θερμοκηπίου από φυσικά οικοσυστήματα εδάφιο, το οποίο είναι μία από τις πλέον άμεσες λύσεις του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, εισηγήθηκε τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κέντρου κυκλικής οικονομίας άνθρακος με έδρα την Ελλάδα, καθώς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, διανύουμε την κρίσιμη δεκαετία για τη δέσμευση, αποθήκευση και επαναχρησιμοποίηση του άνθρακα.
Παρατίθεται κάτωθι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας της:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
το διακύβευμα που απορρέει από την προϊούσα κλιματική κρίση είναι σπουδαίο, αφορά στην υγεία και την επιβίωση του συνόλου των ζώντων οργανισμών στον πλανήτη μας. Το ζητούμενο η μέση θερμοκρασία του πλανήτη να μην αυξηθεί άνω του 1,5 βαθμού κελσίου ως το 2050 δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται με την έως σήμερα ανειλημμένη κλιματική δράση.
Παράλληλα με την κλιματική κρίση έχουμε να αντιμετωπίσουμε και μία γεωπολιτική κρίση, μια παράνομη εισβολή σε έδαφος κυρίαρχου κράτους στην οποία η ενέργεια και οι υπό προϋποθέσεις παροχή της χρησιμοποιείται ως πρακτική και ως μέσο άσκησης διπλωματίας πολέμου.
Είναι συνεπώς ειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και της Βουλής να προασπίσουμε τη χώρα μας έναντι αυτών των κρίσεων και να διαφοροποιήσουμε τις ενεργειακές μας πηγές, να αναπτύξουμε όσο περισσότερο γίνεται τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και να μειώσουμε την κατανάλωση της ενέργειας που χρειαζόμαστε στην οικονομία μας.
Η ενεργειακή αυτονομία και η ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας αποτελεί πρώτιστο μέλημα της νέας ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως φαίνεται και από το REPowerEU. Μέσα σε αυτό το διεθνές πλαίσιο το κείμενο του πρώτου κλιματικού νόμου της χώρας είναι γεγονός και ένα γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό και συμβολικό. Έρχεται να ενδυναμώσει το προϋπάρχον σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας και την κλιματική της δράση.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσιάζει έναν νόμο ο οποίος ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, τις επιταγές της επιστήμης και τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας. Ο ελληνικός κλιματικός νόμος δεν υπολείπεται σε περιεχόμενο. Αντιθέτως, αναφέρεται και καλύπτει τα βασικότερα σημεία στα οποία αναφέρονται οι κλιματικοί νόμοι στην πλειοψηφία των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
- Κατοχυρώνει την εθνική και τις περιφερειακές στρατηγικές για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
- Υιοθετεί τους τομεακούς προϋπολογισμούς άνθρακα ως καινοτόμο και απαραίτητο εργαλείο παρακολούθησης της προόδου της κλιματικής δράσης των επιχειρήσεων και του ελληνικού κράτους, ενώ αποτελεί και δείκτη καταλληλότητας για τις πράσινες χρηματοδοτήσεις.
- Στηρίζει την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής και της κλιματικής καινοτομίας συμπεριλαμβανομένου του βιομεθανίου και του πράσινου υδρογόνου.
- Μετά το 2030 θα επιτρέπει την ταξινόμηση αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών ρύπων.
- Εμπεδώνει τη δέσμευση της Κυβέρνησης για την αποκρατικοποίηση έως το 2028, με ρήτρα επανεξέτασης για γρηγορότερη απεξάρτηση από τον λιγνίτη το 2025.
- Προωθεί και επιλύει ζητήματα γύρω από την ηλεκτροκίνηση στις χερσαίες μεταφορές και θέτει, μαζί με το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις «έξυπνες πόλεις», σε νέα βάση τη λειτουργία των αστικών περιοχών, οι οποίες θα συμβάλλουν σημαντικά στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της και θα προστατεύσουν καλύτερα την υγεία, αλλά και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Στο νομοσχέδιο προβλέπονται ρυθμίσεις που θα προσφέρουν οικονομική στήριξη στα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως, για παράδειγμα, η ρύθμιση της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στη στέγη, αλλά και της αντικατάστασης των ηλεκτρικών οικιακών συσκευών.
Ουσιαστική είναι και η ενδυνάμωση της διάστασης της κλιματικής αλλαγής στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, αλλά και η ρύθμιση για τη μείωση εκπομπών από δραστηριότητες και εκτός του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών.
Επίσης, το στρατηγικό πλαίσιο πρωτοβουλίας «GR- eco Islands» είναι σπουδαίο για την περιβαλλοντική και κλιματική δράση της χώρας μας και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νησιωτικότητας, αλλά και της ευαλωτότητας των οικοσυστημάτων των νησιών μας.
Σημαντική είναι και η ίδρυση νέων θεσμών της κλιματικής διακυβέρνησης, του Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Κλιματική Αλλαγή, του Εθνικού Συμβουλίου για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, του διαδικτυακού τόπου Κλιματικού Διαλόγου και της Επιστημονικής Επιτροπής Κλιματικής Αλλαγής.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στο ένατο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 10, καθώς φέρνει στον δημόσιο διάλογο και συμπεριλαμβάνει στα γενικά μέτρα της κλιματικής πολιτικής της χώρας την προώθηση της κυκλικής οικονομίας άνθρακος. Προβλέπει ρητά τη δυνατότητα ανάληψης δράσης, με στόχο την αύξηση των απορροφήσεων αερίων του θερμοκηπίου από φυσικά οικοσυστήματα, όπως τα δάση μας, ή μέσω αποθήκευσής τους σε γεωλογικούς σχηματισμούς ή με την επαναχρησιμοποίησή τους.
Το εδάφιο αυτό είναι σπουδαίο επειδή αναφέρεται ευθέως σε μία από τις πλέον άμεσες λύσεις του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, καθώς είναι πλέον εφικτό να απορροφάται σταδιακά το υπερβάλλον διοξείδιο του άνθρακα που είτε εκπέμπεται από συγκεκριμένες πηγές, όπως οι μεταφορές και η βιομηχανία, είτε βρίσκεται συγκεντρωμένο παντού στην ατμόσφαιρα.
Αυτές οι τεχνολογίες είναι πια εφικτές, όπως είπαμε, και χρειάζονται περαιτέρω στήριξη για την ευρεία εφαρμογή τους. Επιστήμονες σε Ελλάδα και εξωτερικό και ελληνικές επιχειρήσεις εργάζονται ήδη σε ανάλογα πρότζεκτ. Η χώρα μας πρέπει να εργαστεί εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να ηγηθεί στην αναθεώρηση και επικαιροποίηση του σχετικού εθνικού, ευρωπαϊκού αλλά και του διεθνούς νομοθετικού πλαισίου, ενώ εισηγούμαι και τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κέντρου κυκλικής οικονομίας άνθρακος με έδρα την Ελλάδα.
Διανύουμε την κρίσιμη δεκαετία για τη δέσμευση, αποθήκευση και επαναχρησιμοποίηση του άνθρακα. Αφού διαθέτουμε τέτοιες άμεσες λύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, γιατί δεν το κάνουμε; Αν όχι τώρα, τότε πότε; Ο κλιματικός νόμος μας προσφέρει την κατάλληλη ευκαιρία γι’ αυτό.
Ευχαριστώ πολύ».
φωτο από αριστερά προς τα δεξιά:
Πέτρος Βαρελίδης, Γιώργος Αμυράς, Διονυσία Αυγερινοπούλου, Κώστας Σκρέκας, Αλεξάνδρα Σδούκου