Ο ηλεκτρικός διάδρομος Saudi Greek Interconnection, βασικό θέμα στην ατζέντα της επίσκεψης Σκυλακάκη στη Σαουδική Αραβία

Στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας θα βρεθεί αύριο και μεθαύριο (28-29 Ιανουαρίου) ο υπουργός ΠΕΝ, Θόδωρος Σκυλακάκης, μετά από πρόσκληση του Υπουργού Ενέργειας και Πρίγκηπα της Σαουδικής Αραβίας, Abdulaziz bin Salman Bin Abdulaziz Al Saud.

Τη συνάντηση αναμένεται να απασχολήσουν τα ενεργειακά θέματα που εν μέρει βρέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού προ μερικών εβδομάδων.

Στο πιο ώριμο εξ αυτών των projects, τον ηλεκτρικό διάδρομο Saudi Greek Interconnection, μια διασύνδεση μήκους άνω των 2.000 χλμ, το κοινό ελληνοαραβικό σχήμα μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της σαουδαραβικής κρατικής National Grid έχει ήδη αναθέσει τις μελέτες σκοπιμότητας, που αναμένεται να έχουν παραδοθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2025.

Στο δεύτερο σχέδιο, που βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο, η πρόθεση του Ριάντ είναι να καταφέρει να εξάγει στην Ευρώπη, πιθανώς μέσω Ελλάδας, το πράσινο υδρογόνο που θα παράγει η μεγαλύτερη μονάδα στον κόσμο που κατασκευάζει και η οποία αναμένεται να ξεκινήσει παραγωγή στα τέλη του 2026.

Η εν εξελίξει μελέτη για τον Saudi Greek Interconnection, θα κρίνει και την τελική του όδευση, γεγονός που εξαρτάται από τη βελτίωση ή μη των σχέσεων ανάμεσα στη Σ. Αραβία και το Ισραήλ.

Τυχόν εξομάλυνση των διμερών σχέσεων σε βάθος χρόνου, μετά και τη κατάπαυση πυρός, μπορεί να σημαίνει ότι το σουνιτικό βασίλειο θα επιλέξει η διαδρομή να συμπεριλάβει και το Ισραήλ, παρ’ ότι τα πάντα είναι ανοικτά, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ένα έργο, που εφόσον ωριμάσει, θα περάσουν πολλά χρόνια για να μπει σε φάση υλοποίησης.

Εννοείται ότι τόσο ο Saudi Greek Interconnection, όσο και ο Great Sea Interconnector (Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ) έχουν αξία μόνο εφόσον ενωθούν με ένα τέταρτο άξονα, αυτή τη φορά κάθετο, τον διάδρομο Ελλάδας - Γερμανίας (Green Αegean). Είναι μονόδρομος, προκειμένου να βρουν διέξοδο όλοι αυτοί οι τεράστιοι όγκοι ενέργειας από Μ. Ανατολή και τη Β. Αφρική προς την Ελλάδα.

Το άλλο μεγάλο στοίχημα που παίζει το Ριάντ είναι να κάνει τη Σαουδική Αραβία έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς υδρογόνου στον κόσμο, χωρίς να είναι πάντως σαφές αν έχουν βρεθεί και οι αγοραστές.

Τα μεγαλόπνοα και φαραωνικά σχέδια του βασιλείου προβλέπουν τη χρηματοδότηση μέσω του κρατικού ταμείου πλούτου, επενδύσεων της τάξης των 10 δισ. δολαρίων, όπως αναφέρουν κατά καιρούς σαουδάραβες αξιωματούχοι, ωστόσο παραμένει ασαφές πώς θα καταστεί δυνατό να μειωθεί το δαπανηρό κόστος της παραγωγής πράσινου υδρογόνου, πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για τις υποδομές και πώς θα μεταφέρεται στις αγορές της Ευρώπης.

Στο πλαίσιο αυτό το Ριάντ συζητά τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου μέσω πλοίων στην Ελλάδα και από εκεί την εξαγωγή του προς τις αγορές της Β. Ευρώπης, πιθανώς μέσω του λεγόμενου σχεδίου «South East Europe Hydrogen Corridor».

Τη δημιουργία ενός διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου 3000 χλμ, που συζητούν σε αρχικό στάδιο, επτά συνολικά Διαχειριστές Φυσικού Αερίου από χώρες της ΝΑ Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του ΔΕΣΦΑ.

d