Μάργαρης: "Ξεκαθάρισμα" στη σύνδεση έργων, ανάπτυξη της αποθήκευσης και διεθνείς διασυνδέσεις τα τρία "κλειδιά" για τις ΑΠΕ στην Ελλάδα
Σε τρία επίπεδα εστιάζει η προσέγγιση του ΑΔΜΗΕ για τη μελλοντική υψηλή ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας, όπως εξήγησε μιλώντας στο Renewable & Storage Forum ο Ιωάννης Μάργαρης, αντιπρόεδρος του διαχειριστή.
Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ περιέχει έργα, όπως οι διασυνδέσεις των νησιών και μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η ανακοίνωση των αναδόχων για τα έργα που θα συνδέσουν Μήλο, Σέριφο και Φολέγανδρο. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ προχωρά εντός του 2022 στην ολοκλήρωση των έργων υψηλής τάσης στην Πελοπόννησο, Όλα αυτά έχουν στόχο τη σύνδεση νέων ΑΠΕ στο σύστημα.
Ο ΑΔΜΗΕ λειτουργεί με βάση την παραδοχή ότι ο νέος στόχος ΑΠΕ της χώρας με το νέο ΕΣΕΚ θα είναι κοντά στα 25 γιγαβάτ για το 2030. Το δεκαετές πρόγραμμα του διαχειριστή μπορεί να φιλοξενήσει 28 γιγαβάτ, εκ των οποίων περιλαμβάνονται και 2 γιγαβάτ στα νησιά. Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 10 γιγαβάτ σε λειτουργία και 12 γιγαβάτ που δέσμευσαν ηλεκτρικό χώρο με προσφορές σύνδεσης. Άρα το σύνολο ανέρχεται στα 22 γιγαβάτ, επομένως πρέπει να σχεδιαστεί ποια θα είναι η συνέχεια. Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, υπάρχει ανησυχία στην αγορά και η ουσία είναι ότι τα έργα με προσφορές σύνδεσης πρέπει να είναι υλοποιήσιμα. "Δεν υπάρχουν εργοτάξια για 12 γιγαβάτ αυτή τη στιγμή, άρα είναι απαραίτητη η αυστηροποίηση των χρόνων για τους επενδυτές. Ο ΑΔΜΗΕ έχει καταθέσει σχετική πρόταση στο ΥΠΕΝ για να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση", ανέφερε σχετικά.
Δεύτερον, ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί ότι για την ανάπτυξη των ΑΠΕ χρειάζεται αποθήκευση που θα βοηθήσει στη μείωση των περικοπών ΑΠΕ όταν θα φτάσουν τα 25 και άνω γιγαβάτ και θα συμβάλει στην ένταξη ακόμα περισσότερων. Οι σχετικές αγορές δεν έχουν σχεδιαστεί ακόμα μέχρι στιγμής. Ο κ. Μάργαρης υπενθύμισε ότι η αποθήκευση δεν έχει εφαρμοστεί σε μαζικό επίπεδο ακόμη στην Ευρώπη. Κατ΄ επέκταση, υπάρχει ανασφάλεια για τους ρυθμούς με τους οποίους θα προχωρήσουν τα έργα στην Ελλάδα στα επόμενα χρόνια. Η αποθήκευση μπορεί όντως να συμβάλει στην επάρκεια στο βαθμό που η αγορά θα τις ωθεί. Από την πλευρά του, ο ΑΔΜΗΕ θα ήθελε περισσότερη αποθήκευση στο σύστημα με μπαταρίες και αντλησιοταμίευση, ενώ δεν αναμένει σημαντική συμβολή από το υδρογόνο πριν το 2030.
Επιπλέον ανέφερε ότι, ο διαχειριστής συνεργάζεται αυτή την περίοδο με το ΥΠΕΝ για τον προσδιορισμό των γεωγραφικών περιοχών που είναι σημαντικό να φιλοξενήσουν μονάδες αποθήκευσης, από πλευράς Συστήματος. Μένει, βέβαια, αρκετή δουλειά όσον αφορά τις τεχνικές απαιτήσεις που θα πρέπει να καλύπτουν τα συστήματα αποθήκευσης (χρόνοι απόκρισης, υπηρεσίες κ.ο.κ.), προκειμένου να γίνεται η βέλτιστη δυνατή διαχείριση αυτών των υποδομών. Τα είδη αποθήκευσης που μελετάμε αφορούν:
1. Αποθήκευση μέσα στα έργα ΑΠΕ, με προφανή συμβολή στη λειτουργία των ίδιων των μονάδων, καθώς οι επενδυτές θα είναι σε θέση να διαχειρίζονται βέλτιστα την παραγόμενη ενέργεια σε συνθήκες κορεσμού, συνολικά, του Συστήματος.
2. Αποθήκευση stand-alone, που θα συμβάλει στην διαχείριση του ισοζυγίου ενέργειας ώστε να μειωθούν τα ποσοστά περικοπών που προβλέπουμε στις μελέτες, σε συνθήκες υψηλής διείσδυσης ΑΠΕ. Πρόκειται για επενδύσεις που θεωρούνται εγγυημένες δεδομένου ότι θα επιδοτούνται σε επίπεδο CAPEX και θα λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση.
Τρίτο κρίσιμο θέμα είναι οι διεθνείς διασυνδέσεις. Όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, στις διασυνδέσεις αυτές υπάρχει μεγαλύτερη χωρητικότητα από τους όγκους που εμπορεύονται στα σύνορα. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει συμφόρηση στα Βαλκάνια. Κατ' επέκταση, χρειάζονται ισχυροί ηλεκτρικοί διάδρομοι προς τις μεγαλύτερες αγορές της Κεντρικής Ευρώπης ώστε να γίνει η χώρα παραγωγός πράσινης ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα και να μεταφέρει πιθανώς και ποσότητες από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή.