Η ΡΑΕ βάζει «αγκάθια» στους αυτοπαραγωγούς ενέργειας
Σημεία που χρήζουν βελτίωσης και πρέπει να τροποποιηθούν ώστε να διευκολυνθεί και να επιταχυνθεί η διείσδυση των συστημάτων αυτοπαραγωγής, εντοπίζουν παράγοντες της αγοράς σε σχετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Αφορά στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου εγκατάστασης μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) από αυτοπαραγωγούς με ενεργειακό και εικονικό συμψηφισμό ενέργειας, όπως περιγράφεται σε σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που είχε ετοιμάσει το ΥΠΕΝ και είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον προηγούμενο Οκτώβριο.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση αναμένεται σύντομα να υπογραφεί από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη.
Τα εδάφια της γνωμοδότησης που χρήζουν επαναδιατύπωσης, ή και πλήρους απαλείψεως, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς. Η Αρχή προτείνει συγκεκριμένες τεχνολογίες στους σταθμούς παραγωγής για την εφαρμογή ενεργειακού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες, βιοαέριο, βιομάζα / βιορευστά, ΣΗΘΥΑ, μικρά υδροηλεκτρικά). Και θέτει έναν περιορισμό για τον αυτοπαραγωγό ή την Ενεργειακή Κοινότητα, σύμφωνα με τον οποίο ο συνδυασμός δύο τεχνολογιών να επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση σταθμών που συνδέονται στο δίκτυο Μέσης Τάσης. Ωστόσο, στελέχη της αγοράς θεωρούν ότι ο συνδυασμός δύο τεχνολογιών θα πρέπει να επιτρέπεται και στους σταθμούς που συνδέονται με τη Χαμηλή Τάση.
Προβλήματα εντοπίζονται επίσης, στο εξής εδάφιο: «Περαιτέρω, ειδικά για σταθμούς παραγωγής μικρών ανεμογεννητριών ή σταθμούς παραγωγής που συνδυάζουν δύο τεχνολογίες και περιλαμβάνουν μικρές ανεμογεννήτριες, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των μικρών ανεμογεννητριών να μην υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 60 kW». Στελέχη της αγοράς αιολικής ενέργειας προτείνουν την απαλοιφή του, με το σκεπτικό ότι τα ανώτατα όρια ισχύος μεταξύ των διαφορετικών τεχνολογιών ΑΠΕ, έως το ανώτατο συνολικό όριο του 1 MW,«επιβάλλεται να τίθενται από τον αυτοπαραγωγό κατά την κρίση του, με βάση τεχνικά και οικονομικά κριτήρια και με σκοπό τη βέλτιστη απόδοση και λειτουργία του συνολικού έργου».
Παράλληλα, η ΡΑΕ εισηγείται να μην ισχύει το εικονικό net-metering για τις ενεργειακές κοινότητες σε επίπεδο Περιφέρειας (το προέβλεπε το σχέδιο του ΥΠΕΝ καθώς και ο σχετικός νόμος 4513/18), αλλά Περιφερειακής Ενότητας, δηλαδή νομού. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι, το συγκεκριμένο εδάφιο πρέπει να αφαιρεθεί καθώς, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, στις εφαρμογές με εικονικό net-metering είναι αδύνατο να υφίσταται ζήτημα «απωλειών μεταφοράς», όπως επικαλείται ως αιτιολόγηση η γνωμοδότηση της ΡΑΕ, διότι η παραγωγική μονάδα δεν συνδέεται δια φυσικής γραμμής δικτύου με την κατανάλωση του αυτοπαραγωγού.
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) έχει εντοπίσει προβλήματα που αφορούν κυρίως στις χρεώσεις ΥΚΩ για αυτοπαραγωγούς και στους όρους ένταξης συστημάτων αποθήκευσης από αυτοπαραγωγούς. Η ΡΑΕ θέτει επιπρόσθετες χρονοβόρες διαδικασίες εγκρίσεων από τον διαχειριστή του δικτύου, ενώ για την αποθήκευση ενέργειας δημιουργεί εμπόδια στην ανάπτυξη του τομέα και εκτιμάται ότι θα επιφέρει καθυστέρηση για τουλάχιστον μια τριετία.
Αυτό, σύμφωνα με τον σύμβουλο του ΣΕΦ κ. Στέλιο Ψωμά, θα συμβεί διότι:
- Περιορίζει το εύρος των εφαρμογών με αυθαίρετο περιορισμό του μεγέθους τους (ουσιαστικά αποκλείει τη χρήση συστημάτων αποθήκευσης από μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις και βιοτεχνίες).
- Θέτει αδικαιολόγητους τεχνικούς περιορισμούς που εισάγουν χρονοβόρες διαδικασίες εγκρίσεων, πιστοποίησης του εξοπλισμού, ανάγκη για νέες τεχνικές μελέτες και αποφάσεις, διευκρινιστικές εγκυκλίους, κ.λπ.
- Αυξάνει το κόστος για τους χρήστες γιατί απαιτείται εξοπλισμός, που δεν είναι ευρέως διαθέσιμος, και απαιτεί πολύπλοκες μετρητικές διατάξεις.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται μεγάλες, αλλά και πολλές μικρές εταιρείες, από τις οποίες, όπως αναφέρει ο κ. Ψωμάς, «περιμένουμε να μετατρέψουν την καινοτομία σε επιχειρηματική δραστηριότητα». Σύμφωνα με τον ίδιο, προϋπόθεση για την ανάπτυξη, είναι «η δημιουργία μικρής εγχώριας αγοράς ώστε οι εταιρείες να την χρησιμοποιήσουν ως βατήρα για την διεθνή αγορά». Όσο για την πολυπόθητη προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων, ο κ. Ψωμάς επισημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει θετικό κλίμα και η κατάλληλη νομοθεσία που θα υποστηρίζει αντί να αποτρέπει την ανάπτυξη των εφαρμογών στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον ΣΕΦ, το «άρθρο 8» για την Εφαρμογή Ενεργειακού Συμψηφισμού με αποθήκευση ενέργειας προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής:
- Στις εγκαταστάσεις αυτοπαραγωγών με ενεργειακό συμψηφισμό επιτρέπεται, μετά από αίτηση στον αρμόδιο Διαχειριστή του δικτύου, η εγκατάσταση σταθερού ή κινητού συστήματος συσσωρευτών για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας (εφεξής σύστημα αποθήκευσης). Το σύστημα αποθήκευσης αποτελεί τμήμα της Εσωτερικής Ηλεκτρικής Εγκατάστασης του αυτοπαραγωγού και η εγκατάσταση του θα πρέπει να συμμορφώνεται με τα εθνικά και διεθνή αντίστοιχα πρότυπα και κανόνες.
- Η ονομαστική ισχύς του μετατροπέα του συστήματος αποθήκευσης (σε ΚVA) δεν δύναται να υπερβαίνει την ονομαστική ισχύ του σταθμού παραγωγής (σε kW). Το μέγιστο ρεύμα της συνολικής εγκατάστασης δε δύναται να υπερβαίνει τη μέγιστη ικανότητα φόρτισης της παροχής του αυτοπαραγωγού.
31 Ιανουαρίου 2019
Πηγή: ecopress