ΕΛΕΤΑΕΝ: 3 προτάσεις άμεσης εφαρμογής για να αμβλυνθεί η επιδείνωση του ΕΛΑΠΕ λόγω του κόστους εξισορρόπησης.

23 12 2020 | 09:22

Με την υπογράμμιση ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα προς την οριστική επίλυση των ανωμαλιών που παρατηρούνται στην αγορά εξισορρόπησης και επηρεάζουν σφοδρότατα την βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ, η ΕΛΕΤΑΕΝ εκθέτει 3 προτάσεις-άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος σε πρώτο χρόνο.

Ειδικότερα, με επιστολή της στα πλαίσια της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ, η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας προτείνει: 

  • Να θεσπισθεί όριο ανοχής στις αποκλίσεις του ΔΑΠΕΕΠ ή και πλήρη απαλλαγή του από το κόστος εξισορρόπησης
  • Να περιοριστούν σημαντικά τα αυξημένα ποσά εγγυήσεων που αναγκάζεται να καταβάλει  ο ΔΑΠΕΕΠ ως συμμετέχων στο Χρηματιστήριο Ενέργειας λόγω των πρόσφατων συνθήκων  και τα οποία εν τέλει επιβαρύνουν τον ΕΛΑΠΕ. 
  • Περαιτέρω, ένα κρίσιμο ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει την Αρχή είναι η αναδρομική  επιστροφή των υπερβολικών ποσών που ξεπερνούν τα όρια που θα θέσει η αρχή σας και  που έχουν καταβληθεί εξαιτίας της κατάστασης που διαμορφώθηκε την τελευταία  περίοδο.

Σε ότι αφορά τα μέτρα "μόνιμου χαρακτήρα", αυτά πρέπει να εξυπηρετούν μια λύση που συνηγορεί στην αύξηση ανταγωνισμού. Αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την διαμόρφωση συνθηκών ώστε να συμμετέχουν στην αγορά αυτή και άλλοι πόροι, που δεν θα αφορούν ορυκτά καύσιμα, περιλαμβανομένων  κατανεμόμενων χαρτοφυλακίων Α.Π.Ε., πόρων διαχείρισης ζήτησης, μονάδων αποθήκευσης  κλπ. παράλληλα φυσικά με την ικανή ρευστότητα σε όλες τις αγορές και τη δυνατότητα να  διορθώνουν οι Α.Π.Ε. τη θέση τους στην ενδοημερήσια αγορά πιο κοντά στον πραγματικό  χρόνο.  

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ: 

Θέμα: Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ για τη θέσπιση ορίων στην υποβολή προσφορών για  ανοδική και καθοδική Ενέργεια και Ισχύ Εξισορρόπησης για μεταβατικό χρονικό  διάστημα τριών (3) μηνών 

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, 

Με την παρούσα εκφράζουμε τη συμφωνία μας με την πρόταση που έθεσε η Αρχή στην εν  θέματι δημόσια διαβούλευση.  

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωσή σας κρίνεται αναγκαία και επιβεβλημένη, για  λόγους, μεταξύ άλλων, διασφάλισης συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού, της εν γένει εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς (άρθρο 23 ν. 4001/2011) και προώθησης του αποτελεσματικού  ανταγωνισμού (άρθρο 18 παρ. 5 ν. 4425/2016) η «λήψη μέτρων μεταβατικού χαρακτήρα, τα  οποία θα επικεντρώνονται στη διατήρηση συνθηκών ρευστότητας και ανταγωνισμού στις  αγορές. Τα εν λόγω μέτρα θα ισχύσουν προσωρινά, για το ελάχιστο δυνατό διάστημα των τριών  (3) μηνών που απαιτείται, προκειμένου η Αρχή να ολοκληρώσει τη διερεύνηση του  πολυδιάστατου ζητήματος του τρόπου λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης, σε συνάρτηση  και με την εξέταση του τρόπου λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της  Ενδοημερήσιας Αγοράς, ώστε να προβεί ακολούθως στις αναγκαίες ενέργειες, δηλαδή στην  άσκηση των κανονιστικών, ρυθμιστικών ή/και κυρωτικών της αρμοδιοτήτων (…). (…) υπό την  παρούσα κατάσταση, το πλέον κατάλληλο μέτρο συνίσταται στην επιβολή ορίων στις  υποβαλλόμενες προσφορές Ισχύος και Ενέργειας Εξισορρόπησης από τους Παρόχους  Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. Η άμεση εφαρμογή ορίων θα επιτρέψει τον περιορισμό της  έκθεσης των Εκπροσώπων Φορτίου στους κινδύνους εκ της αυξητικής διακύμανσης των τιμών,  δεδομένης και της έως σήμερα μικρής ρευστότητας της Προθεσμιακής Αγοράς, τη  σταθεροποίηση των τιμών προμήθειας των Πελατών ηλεκτρικής ενέργειας και τη διασφάλιση  της ομαλής λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 ν. 4001/2011 (ΕΛΑΠΕ)». 

Αντιλαμβανόμαστε το προσωρινό χαρακτήρα του μέτρου, ο οποίος -ευλόγως- υπογραμμίζεται  στην ανακοίνωσή σας. Επαναλαμβάνουμε όμως την ανησυχία ότι η ίδια η διάρθρωση και δομή  της αγοράς εξισορρόπησης, ούσα ρηχή και χωρίς ικανό πλήθος συμμετεχόντων, δεν επιτρέπει  αποτελεσματικό ανταγωνισμό.  

Μόνιμη λύση αύξησης του ανταγωνισμού είναι η διαμόρφωση συνθηκών ώστε να συμμετέχουν στην αγορά αυτή και άλλοι πόροι, που δεν θα αφορούν ορυκτά καύσιμα, περιλαμβανομένων  κατανεμόμενων χαρτοφυλακίων Α.Π.Ε., πόρων διαχείρισης ζήτησης, μονάδων αποθήκευσης  κλπ. παράλληλα φυσικά με την ικανή ρευστότητα σε όλες τις αγορές και τη δυνατότητα να  διορθώνουν οι Α.Π.Ε. τη θέση τους στην ενδοημερήσια αγορά πιο κοντά στον πραγματικό  χρόνο.  

Έως τότε, θεωρούμε ότι η πρότασή σας θα πρέπει να ενισχυθεί, και για αυτό προτείνουμε  επιπροσθέτως: 

• Να θεσπισθεί όριο ανοχής στις αποκλίσεις του ΔΑΠΕΕΠ (κατά τη λογική του μεταβατικού  μηχανισμού βέλτιστης ακρίβειας πρόγνωσης) ή και πλήρη απαλλαγή του από το κόστος  εξισορρόπησης. Η πρόταση αυτή θα αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο -που δεν μπορεί να  αποκλειστεί- οι τιμές της αγοράς να αγγίζουν συστηματικά τα τιθέμενα κατά την πρότασή  σας ακραία όρια, ακριβώς λόγω των δομικών προβλημάτων έλλειψης ανταγωνισμού. 

• Να περιοριστούν σημαντικά τα αυξημένα ποσά εγγυήσεων που αναγκάζεται να καταβάλει  ο ΔΑΠΕΕΠ ως συμμετέχων στο Χρηματιστήριο Ενέργειας λόγω των πρόσφατων συνθήκων  και τα οποία εν τέλει επιβαρύνουν τον ΕΛΑΠΕ. 

• Περαιτέρω, ένα κρίσιμο ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει την Αρχή είναι η αναδρομική  επιστροφή των υπερβολικών ποσών που ξεπερνούν τα όρια που θα θέσει η αρχή σας και  που έχουν καταβληθεί εξαιτίας της κατάστασης που διαμορφώθηκε την τελευταία  περίοδο. Αντιλαμβανόμαστε ότι το ζήτημα αυτό απαιτεί κατάλληλη νομική τεκμηρίωση, υπενθυμίζουμε όμως ότι ανάλογη αναδρομική επιστροφή πόρων από τον ΕΛΑΠΕ είχε  συμβεί όταν τέθηκε ανώτατο όριο στις χρεώσεις της Χρέωσης Προμηθευτών. 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας. 

Με εκτίμηση, 

Παναγιώτης Λαδακάκος 

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΕΤΑΕΝ

 

 

22 Δεκεμβρίου 2020

ΕΛΕΤΑΕΝ