Aλεξάνδρα Σδούκου: Η ηλεκτροκίνηση θα πετύχει και στη χώρα μας - Νομοθετούμε σε συνεννόηση με την αγορά, όχι αυθαίρετα.
Πίσω από τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας βρίσκεται μια γυναίκα: η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Aλεξάνδρα Σδούκου, η οποία αναλύει στο «Κ» το νομοσχέδιο που τέθηκε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση.
Πιστεύετε ότι είναι εφικτός ο στόχος που έχει τεθεί ώστε ένα στα τρία αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικά;
Πρώτα από όλα να πούμε πως δεν νομοθετούμε αυθαίρετα, αλλά έπειτα από συνεννόηση με την αγορά. Αυτό σημαίνει ότι λάβαμε υπόψη μας τις τάσεις της αγοράς, όπως μας περιγράφηκαν από τις αντιπροσωπείες. Παράλληλα πρέπει να σας πω ότι ναι, ίσως σήμερα φαντάζει υπεραισιόδοξος ο στόχος, αλλά μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) θα είναι περισσότερα, το κόστος των μπαταριών θα έχει φθηνύνει και η τεχνολογία θα έχει προχωρήσει πολύ περισσότερο. Δεν βλέπουμε το 2030 «καθισμένοι» στο 2020, αλλά το βλέπουμε δυναμικά, χρόνο με τον χρόνο. Και βέβαια μέσα στον στόχο αυτόν περιλαμβάνονται και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά μέχρι 50 gr CO2/km.
Με τις υποδομές που χρειάζονται σε όλη την επικράτεια τι γίνεται; Μήπως θα έπρεπε να γίνουν πρώτα οι υποδομές και μετά να δοθούν τα κίνητρα;
Ιδανικά ναι, αλλά, όταν δεν έχεις διείσδυση EVs, το κόστος των υποδομών ποιος θα το επιφορτιστεί; To κράτος; Εμείς δεν θέλουμε να είναι κρατική υπόθεση, καθώς αντίκειται και σε αυτά που επιτάσσει το ευρωπαϊκό μοντέλο. Έτσι, ένας ιδιώτης θα έρθει να επενδύσει όταν υπάρχει αντικείμενο. Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να το κάνουμε παράλληλα. Ενθαρρύνουμε λοιπόν την εγκατάσταση των σημείων φόρτισης μέσω φορολογικών κινήτρων στις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν και παράλληλα δίνουμε και κίνητρα στον ιδιώτη να περάσει στη συγκεκριμένη τεχνολογία. Επίσης, πρέπει να πούμε ότι στο πλαίσιο της «πράσινης συμφωνίας» όλοι οι παραχωρησιούχοι έχουν δεσμευτεί όλες οι εθνικές οδοί να έχουν ένα εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών, ενώ έχουμε υποχρεώσει και τους δήμους της χώρας να χωροθετήσουν τα σημεία φόρτισης. Τέλος, να πούμε ότι οι αντιπρόσωποι αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί για 1.300 σημεία φόρτισης πανελλαδικά.
Αν κυκλοφορήσουν πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το δίκτυο της χώρας, και ειδικά της πρωτεύουσας, θα το αντέξει;
Εμείς δώσαμε στον ΔΕΔΔΗΕ τους στόχους μας και τον ρωτήσαμε αν ως διαχειριστής του δικτύου βλέπει να υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Ακόμη και σήμερα αν ένα στα τρία αυτοκίνητα ήταν ηλεκτρικά, η ζήτηση θα είχε αυξηθεί κατά 4%, κάτι που δεν επηρεάζει το σύστημα. Ωστόσο, μία ακόμα ασφαλιστική δικλίδα είναι ότι εμείς αποφασίσαμε να επιδοτήσουμε τον έξυπνο φορτιστή, έτσι ώστε αυτός να είναι συνδεδεμένος με το σύστημα και αυτό να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τις ανάγκες του δικτύου.
Έχετε σκεφτεί να επιδοτήσετε τη μετατροπή παλαιών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά, όπως γίνεται στη Γαλλία;
Ξέρω ότι η Γαλλία έχει ένα πολύ καλό πλαίσιο. Το έχουμε κουβεντιάσει, αλλά δεν είχαμε την πολυτέλεια χρόνου να το δούμε σε βάθος. Να ξεκαθαρίσω πάντως ότι οι ανακοινώσεις μας αποτελεούν ένα αρχικό σχέδιο, όχι το οριστικό. Έπρεπε να μην καθυστερήσουμε, αλλά στην πορεία θα δούμε όλες τις εκφάνσεις της ηλεκτροκίνησης, τις οποίες και θα δούμε και θα ρυθμίζουμε. Οποιαδήποτε καλή πρακτική από το εξωτερικό είναι καλοδεχούμενη.
Για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα (υπέργηρο στόλο παλαιάς τεχνολογίας), τι αντικίνητρο προβλέπεται;
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε έναν γερασμένο στόλο αυτοκινήτων. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να μπει ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα παλαιάς τεχνολογίας. Εμείς θα θέλαμε να απαγορεύσουμε την εισαγωγή μεταχειρισμένων Euro3 και παλαιότερων και να επιβληθεί ένα τέλος στα άλλα, που θα πληρώνεται κατά την εισαγωγή. Θα είναι ένα αντικίνητρο. Ωστόσο έτσι θίγεται η δουλειά ενός κλάδου, αλλά πρέπει να δούμε πώς αυτό θα γίνει για να απαλλαγούμε από τα παλιά αυτοκίνητα.
Αν τελικά επιβληθεί κάποιο περιβαλλοντικό τέλος, αυτό θα διοχετευτεί στη συνέχεια στην αγορά ως κίνητρο για την αγορά καθαρών αυτοκινήτων.
Τι σημαίνει για εσάς η ηλεκτροκίνηση;
Για μένα είναι κάτι πιο ουσιαστικό και πιο οραματικό. Μια καθαρή πόλη με καλύτερη ποιότητα ζωής. Μια μητέρα να μπορεί να βγάλει βόλτα το παιδί της στο κέντρο της πόλης. Μια πόλη χωρίς ηχορύπανση και καυσαέρια. Προσωπικά πιστεύω πως το μεγάλο στοίχημα είναι οι εταιρικοί στόλοι να κάνουν την αρχή. Θέλουμε να αλλάξει η ψυχολογία του καταναλωτή, που θα ξέρει ότι πάντα θα βρίσκει φορτιστές. Ιδανικά πρέπει ένας οδηγός ενός EV (ηλεκτρικού) μέσω μιας απλής εφαρμογής να ξέρει πού θα βρει φορτιστή και αν αυτός είναι διαθέσιμος. Ναι, είμαστε αισιόδοξοι ότι η ηλεκτροκίνηση θα πετύχει και στη χώρα μας.
(συνέντευξη στον Άρη Γαλανόπουλο, Καθημερινή)
14 Ιουλίου 2020
energypress