100 ουδέτερες κλιματικά πόλεις
«Σε 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις στοχεύει η Ε.Ε. έως το 2030. Τον σχεδιασμό τους στηρίζει η Κομισιόν, χρηματοδοτώντας, μεταξύ άλλων, πρότζεκτ για έξυπνες βιώσιμες μετακινήσεις, εναλλακτικά καύσιμα, καθαρές ενεργειακά περιοχές. Τέτοια προγράμματα «τρέχουν» ήδη στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στην Αθήνα, στα Ιωάννινα, στην Καλαμάτα, στην Κοζάνη, στη Θεσσαλονίκη και στα Τρίκαλα». Τα παραπάνω ανέφερε η επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε. Αντίνα Βαλεάν, σε συζήτηση που είχε χθες το πρωί με νέους για το μέλλον των μετακινήσεων. Η κ. Βαλεάν βρέθηκε στην Αθήνα, προκειμένου να εγκαινιάσει τα «Ποσειδώνια», από κοινού με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. «Oι ευρωπαϊκές μεταφορές βρίσκονται σε τροχιά ενός βιώσιμου και πράσινου μέλλοντος, παρά την πανδημία και τα προβλήματα που δημιούργησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στις αλυσίδες τροφοδοσίας», είπε η κ. Βαλεάν.
Τη συζήτηση διοργάνωσε στο κτίριο «Κωστής Παλαμάς» του ΕΚΠΑ, το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ και η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, με αφορμή το Ευρωπαϊκό έτος Νεολαίας. Το κοινό ήταν φοιτητές, νέοι ερευνητές, εκπρόσωποι startups, οργανισμών νεολαίας και εν γένει νέοι με ενδιαφέρον για ζητήματα που άπτονται του περιβάλλοντος και των μεταφορών.
«Η πιο σημαντική πρόκληση της γενιάς της δικής μου και της δικής σας είναι η μείωση των αερίων του θερμοκηπίου. Εχουμε θέσει ως στόχο τον περιορισμό των εκπομπών που προέρχονται από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Για παράδειγμα, τα αεροπλάνα και τα πλοία έχουν πολύ υψηλό κατασκευαστικό κόστος και μεγάλη διάρκεια ζωής, δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε τους σημερινούς στόλους σε μια νύχτα, μολονότι διαθέτουμε προηγμένες καθαρές τεχνολογίες», είπε η κ. Βαλεάν. «Ηδη στους δρόμους μας κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η κατάσταση δεν είναι ίδια με πριν. Ωστόσο, το 60% των υποδομών φόρτισης συγκεντρώνεται μόνο σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες, Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία. Αυτό πρέπει να αλλάξει».
Τον σχεδιασμό τους στηρίζει η Κομισιόν, χρηματοδοτώντας, μεταξύ άλλων, πρότζεκτ για έξυπνες βιώσιμες μετακινήσεις, εναλλακτικά καύσιμα, καθαρές ενεργειακά περιοχές.
Την εκδήλωση προλόγισε ο δρ Αγγελος Αμδίτης, διευθυντής Ερευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών ERTICO, τονίζοντας τον δραστικό ρόλο των μεταφορών στην αναπτυξιακή πολιτική της Ε.Ε. και περιγράφοντας τις τάσεις στον τομέα, έτσι όπως διαμορφώνονται από την κλιματική αλλαγή, τη γήρανση του πληθυσμού της Ευρώπης, τη ραγδαία ψηφιοποίηση του κλάδου, την ανάπτυξη μιας σειράς νέων τεχνολογιών έξυπνης κινητικότητας.
Η επίτροπος ανέλυσε το αποσταθεροποιητικό περιβάλλον στον τομέα της ενέργειας, που δημιουργεί μεγάλες πολυπλοκότητες σε κάθε ρυθμιστική προσπάθεια. Η Ευρώπη, είπε, βρίσκεται σε μια πρωτόγνωρη συγκυρία σχετικά με την αγορά ενέργειας, καθώς το τοπίο είναι διαρκώς μεταβαλλόμενο και τα κράτη-μέλη προσπαθούν να διερευνήσουν το καθένα χωριστά το μείγμα ενεργειακών πηγών που θα εγγυηθεί πράσινες μεταφορές. Σε επίπεδο Ε.Ε. προσφέρονται εργαλεία, κατευθύνσεις και οδηγίες που μπορούν να βοηθήσουν τις χώρες-μέλη, ωστόσο το αποτέλεσμα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, σημείωσε. Ενα από τα μεγάλα και γενικευμένα προβλήματα στον κλάδο, ανέφερε, είναι η αδυναμία εξεύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Η Ε.Ε. αναζητεί τρόπους να το αντιμετωπίσει, π.χ. με αλλαγές στη νομοθεσία, βελτίωση των συνθηκών εργασίας, προσέλκυση γυναικών σε επαγγέλματα κατά παράδοση ανδρικά.
Εντονο ήταν το ενδιαφέρον του κοινού σχετικά με τη χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, τις προοπτικές της ηλεκτροκίνησης και του υδρογόνου και τις εκτιμήσεις που συνοδεύουν την εξάπλωσή τους.
Τασούλα Καραϊσκάκη | Η Καθημερινή