Το φθινόπωρο του 2024 τα Προεδρικά Διατάγματα για τις περιοχές των offshore αιολικών – Αναλυτικά το χρονοδιάγραμμα και η πρόταση για τα πλωτά

Σε ένα χρόνο από τώρα τοποθετείται το βασικό «ορόσημο» για την ωρίμανση της προγράμματος ανάπτυξης των «offshore» αιολικών στις ελληνικές θάλασσες με την δημοσίευση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.

 Ως τότε, τα ενδιάμεσα βήματα προβλέπουν την δημόσια διαβούλευση για την ΣΜΠΕ στη διάρκεια του Νοεμβρίου, την έγκριση του Εθνικού Προγράμματος με ΚΥΑ τον ερχόμενο Δεκέμβριο, τον διαγωνισμό για τεχνικές μελέτες και ΣΜΠΕ σε επίπεδο ΠΟΑΥΑΠ τον Ιανουάριο του 2024, την υποβολή της έκαστης τεχνικής μελέτης και ΣΜΠΕ το καλοκαίρι του 2024, ώστε οι προσπάθειες να καταλήξουν περί τον Οκτώβριο με Νοέμβριο του 2024 στην υπογραφή των Προεδρικών Διαταγμάτων. Σημειώνεται ότι η υπογραφή των ΠΔ συνεπάγεται την ετοιμότητα προκήρυξης των διαγωνισμών για την διάθεση των περιοχών στους επενδυτές προκειμένου να προχωρήσουν στην υλοποίηση των επενδύσεων τους.

Όπως σημείωσε χθες, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ Αριστοφάνης Στεφάτος, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών, η πρόθεση της ΕΔΕΥΕΠ και κατόπιν ενσωμάτωσης συνολικότερων βέλτιστων πρακτικών της οικείας βιομηχανίας, είναι να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Εθνικού Προγράμματος μετά από 3 χρόνια, όταν και συλλεχθούν τα πρώτα δεδομένα πεδίου για επαλήθευση και αναφορά και έκτοτε αναθεώρηση και επικαιροποίηση του σχεδίου κάθε πέντε χρόνια.

Αξίζει να σημειωθεί ακόμη η πρόταση της ΕΔΕΥΕΠ για την ανάπτυξη καινοτόμων πλωτών πιλοτικών έργων Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας, πράγμα που όπως έχει γράψει το energypress, βρίσκεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του Υπουργείου, χωρίς ακόμη να έχουν υπάρξει οριστικές αποφάσεις.

Σημειώνεται ότι για το θέμα αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών  Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, υπογραμμίζοντας ότι το ΥΠΕΝ μπορεί να συμβάλει στην όλη προσπάθεια, επιταχύνοντας την διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, καθώς και αναλαμβάνοντας πολιτική πρωτοβουλία για να καλυφθεί το «funding gap» που έχουν τέτοια έργα, μέσω της χρηματοδότησής τους από κοινοτικούς πόρους.

Αναλυτικότερα, ο κ. Αιβαλιώτης έκανε λόγο για την περίπτωση το Ταμείο Απανθρακοποίησης των νησιών να χρηματοδοτήσει 1-2 πιλοτικά πλωτά αιολικά, ωστόσο μένει ένα τέτοιο ενδεχόμενο να γίνει αποδεκτό από την Κομισιόν.

Σε κάθε περίπτωση, η δεδομένη, αυτή την στιγμή, ωρίμανση της τεχνολογίας, απαιτεί την ενίσχυση των έργων καθώς διαφορετικά δεν μπορούν να προχωρήσουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προώθηση των πιλοτικών έργων στόχο έχει να αποτελέσει το «κίνητρο» ώστε να υπάρξουν βήματα ανάπτυξης συνολικά στην εφοδιαστική αλυσίδα, πράγμα που θα υπηρετήσει και θα στηρίξει μελλοντικά την δημιουργία τέτοιων έργων στις ελληνικές θάλασσες.

Επιπρόσθετα, η ΕΔΕΥΕΠ προτείνει έξι βασικές ενέργειες που θα επιτρέψουν να «τρέξει» ταχύτερα η διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη την συνθετότητα ανάπτυξης τέτοιων έργων σε συνάρτηση με τον χρόνο που απομένει ως το 2030 για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών, συνολικής ισχύος 1,9 GW, όπως είναι ο στόχος που προβλέπει το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Δέσμευση αντίστοιχου ηλεκτρικού χώρου από τον ΑΔΜΗΕ: Όπως προβλέπεται στο σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε εχθές σε δημόσια διαβούλευση, «μέχρι την έκδοση απόφασης από τον ΑΔΜΗΕ (παρ. 8 άρθρο 74 του ν. 4964/2022), δεσμεύεται από τον Διαχειριστή του Συστήματος, αναγκαίος ηλεκτρικός χώρος για την σύνδεση με τμήματα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) έργων ΥΑΠ, ισχύος τουλάχιστον ίσης με 2000 MW». Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Συντονισμού και Ανάπτυξης Έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ), καθορίζεται το μέγεθος συνολικής ισχύος έργων ΥΑΠ, για τα οποία πρέπει να δεσμευτεί ηλεκτρικός χώρος και ο επιμερισμός του αναγκαίου αυτού ηλεκτρικού χώρου ανά περιοχή του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τους απαιτούμενους λειτουργικούς περιορισμούς του άρθρου 10 του ν. 4951/2022, ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεση των έργων ΥΑΠ από κάθε θαλάσσια περιοχή που περιγράφεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ.

Κεντρική συλλογή επιτόπιων δεδομένων (multiclient campaign): Σε αυτό το σημείο, η ΕΔΕΥΕΠ βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ΑΔΜΗΕ προκειμένου να προχωρήσουν από κοινού στη συλλογή δεδομένων πεδίου που θα παρέχονται σε όλους τους επενδυτές στην αγορά.

Επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης έργων ΥΑΠ.

Προώθηση ανάπτυξης εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Έγκαιρη συνεργασία με την τοπική κοινωνία: Η ΕΔΕΥΕΠ σχεδιάζει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι η πρότερη εμπειρία της εταιρείας σε δραστηριότητες με ισχυρό περιβαλλοντικό κεφάλαιο και αποτύπωμα, διαμορφώνει μια ορισμένη «τεχνογνωσία» προσέγγισης του ζητήματος για την επικοινωνία των ειδικών θεμάτων που συνεπάγεται η ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών.

Προώθηση πλωτών πιλοτικών έργων σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες: Όπως προαναφέρθηκε, η ΕΔΕΥΕΠ συνηγορεί υπέρ του να υπάρξει μια σχετική πρωτοβουλία, αναμένοντας το Υπουργείο για τις οριστικές αποφάσεις που ωστόσο, στέκεται θετικό σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης.

Το σχέδιο που παρουσιάστηκε προσδιορίζει τις επιλέξιμες Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ (ΠΟΑΥΑΠ) και εκτιμά την ισχύ των έργων που μπορούν να αναπτυχθούν σε αυτές, σε μεσοπρόθεσμο (έως το 2030-2032) και μακροπρόθεσμο (μετά το 2030-2032) χρονικό ορίζοντα. Το σχέδιο Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης ΥΑΠ περιλαμβάνει 25 περιοχές, συνολικής έκτασης 2,712 km2 και εκτιμώμενης ελάχιστης ισχύος 12,4 GW. Η πλειοψηφία των προτεινόμενων θαλάσσιων περιοχών ενδείκνυνται για πλωτής έδρασης τεχνολογία ΥΑΠ. 

Σημειώνεται ότι τo σχέδιο, που έχει ήδη υποβληθεί στη Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προκρίνει μια δεξαμενή επιλογών από δέκα (10) περιοχές για ανάπτυξη έως το 2030-2032, συνολικής ισχύος περίπου 4,9 GW, και αφορούν κυρίως έργα πλωτής έδρασης. Στις ανωτέρω περιοχές δεν συμπεριλαμβάνεται η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Έβρου-Σαμοθράκης, η οποία ορίζεται ως περιοχή ανάπτυξης πιλοτικών Έργων ΥΑΠ, σύμφωνα με το Ν. 4964/2022. 

 

 

σ