Εγκαινιάστηκε η ηλεκτρική διασύνδεση της Νάξου στην υψηλή τάση - Ακολουθεί η δ' φάση των Κυκλάδων.

17 10 2020 | 08:21

Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης της Νάξου στο Σύστημα Υψηλής Τάσης, γεγονός που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της Β΄ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, εγκαινίασαν τη διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο και την Πάρο, καθώς και τον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης στη Νάξο. Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Εργασίας (και βουλευτή Κυκλάδων) Ιωάννη Βρούτση, του Περιφερειάρχη  Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου, των βουλευτών Κυκλάδων Κατερίνας Μονογυιού και Νίκου Συρμαλένιου, του δημάρχου Νάξου Δημήτρη Λιανού, του Προέδρου της ΡΑΕ Αθανάσιου Δαγούμα και άλλων στελεχών της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

h

Η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει την εγκατάσταση υποβρύχιων καλωδίων μεταξύ Νάξου-Μυκόνου και Νάξου-Πάρου, καθώς και την κατασκευή υποσταθμού κλειστού τύπου (GIS) στη Νάξο. Περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Εύβοιας-Άνδρου και Άνδρου-Τήνου η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η ηλεκτρική τροφοδότηση των νησιών Ηρακλειά, Σχοινούσα και Κουφονήσια. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 68 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το έργο που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι τριπλά χρήσιμο. Πρώτον, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού των Κυκλάδων και φυσικά της Νάξου. Δεύτερον, είναι χρήσιμο περιβαλλοντικά γιατί κλείνουν τα «φουγάρα» της ΔΕΗ, είναι δηλαδή ένα πράσινο έργο. Και τρίτον, είναι χρήσιμο οικονομικά γιατί κάθε χρόνο πληρώνουμε 700 εκατ. το χρόνο για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ), με τις οποίες επιδοτούμε την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Χάρη στις νησιωτικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, η επιβάρυνση αυτή θα μειωθεί δραστικά. Ήδη, χάρη στην ολοκλήρωση των τριών πρώτων  φάσεων της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, εξοικονομούμε περί τα 100 εκατ. ευρώ».

d

 

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Προέδρου και CEO του ΑΔΜΗΕ M. Μανουσάκη στα εγκαίνια της Διασύνδεσης της Νάξου με την Υψηλή Τάση:

Είμαστε πολύ χαρούμενοι που εγκαινιάζουμε τη διασύνδεση ενός ακόμη νησιού, της Νάξου, με την Υψηλή Τάση. Οι κάτοικοι των νησιών γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει αναβάθμιση του συστήματος ηλεκτροδότησης. Οι διακοπές και οι αυξομειώσεις στην τάση του ρεύματος είναι συχνά φαινόμενα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που μας διηγήθηκε ο Αερολιμενάρχης της Νάξου, κ. Κοντοστέργιος, συνέβη πριν από λίγες εβδομάδες όταν η αυξομείωση της τάσης έκαψε τον ηλεκτρικό πίνακα του αεροδρομίου. Την ίδια ώρα, έπρεπε να γίνει η έκτακτη αεροκομιδή ασθενούς από το ΕΚΑΒ και το πρόβλημα που δημιουργήθηκε ήταν πολύ σοβαρό. Με τις διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, αυτά τα φαινόμενα ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Με την τροφοδότηση Υψηλής Τάσης μέσω της Πάρου και της Μυκόνου, οι Ναξιώτες απολαμβάνουν πλέον αξιόπιστη και ασφαλή ηλεκτροδότηση. Εκτός από τη Νάξο, ένα ακόμη ορόσημο της Διασύνδεσης των Κυκλάδων επιτεύχθηκε πριν από λίγες ημέρες από τον ΑΔΜΗΕ. Ηλεκτρίστηκε και το δεύτερο καλώδιο Υψηλής Τάσης που συνδέει τη Σύρο με το Λαύριο. Με αυτό το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνεται και η Γ’ Φάση των Κυκλάδων. Οι νησιωτικές διασυνδέσεις αποτελούν τη ναυαρχίδα του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ σε βάθος 10ετίας. Σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις στην Ελλάδα βρίσκονται σε διαδικασία πλήρους ανάπτυξης. Έως το 2029, ο ΑΔΜΗΕ θα έχει διασυνδέσει με το ηπειρωτικό Σύστημα όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου:

  • Το 2024 θα μπουν στην «πρίζα» και οι Νότιες Κυκλάδες, δηλαδή η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος, ένα έργο ύψους 393 εκατ. ευρώ. 
  • Το 2027 αναμένεται να ολοκληρωθεί η Διασύνδεση των Δωδεκανήσων, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.
  • Το 2029 θα συνδεθούν και τα Νησιά Βορείου Αιγαίου, ένα έργο ύψους 885 εκατ. ευρώ.

Οι νησιωτικές διασυνδέσεις, όμως, δεν είναι απλή υπόθεση. Το Αιγαίο επιφυλάσσει σημαντικές προκλήσεις για το έργο μας. Η έντονη αλιευτική δραστηριότητα, καθώς και η ιδιαίτερη μορφολογία του βυθού, απαιτούν τεχνολογίες state-of-the-art και υψηλή τεχνογνωσία εκ μέρους του Διαχειριστή.  Για τον λόγο αυτό, χρησιμοποιούμε στις υποβρύχιες διασυνδέσεις μας καινοτόμα, ελαφρύτερα υλικά, τα οποία φθείρονται λιγότερο και έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

Το έργο που εγκαινιάζεται, ο υπερσύγχρονος Υποσταθμός κλειστού τύπου (GIS), κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές παγκοσμίως ενώ ταυτόχρονα εναρμονίζεται απόλυτα με την αρχιτεκτονική του τόπου. Ο Υποσταθμός της Νάξου είναι ένα αρχιτεκτονικό «στολίδι», στα μέτρα ενός τέτοιου έργου. Ο σχεδιασμός όλων των έργων του Διαχειριστή, όμως, στοχεύει στην ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης στα νησιά. Για τον λόγο αυτό, ο Υποσταθμός της Νάξου χωροθετήθηκε κοντά στη θάλασσα, ώστε να μην εγκατασταθούν εναέριες Γραμμές Μεταφοράς πάνω στο νησί. Ειδικότερα, η Β’ Φάση των Κυκλάδων περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο με υποβρύχιο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV, μήκους 45 χλμ, και τη διασύνδεση με την Πάρο με υποθαλάσσια γραμμή 7 χλμ. Το πρώτο καλώδιο, το μεγάλο, ποντίζεται σε βάθος 115 μέτρων μέσα στη θάλασσα και το δεύτερο, για την Πάρο, σε βάθος 45 μέτρων. Όλα μας τα καλώδια θάβονται, προστατεύονται, κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Εδώ στη Νάξο έχουμε θάψει τα καλώδια μέχρι βάθος 30 μέτρων, προκειμένου να μην υπάρχει κίνδυνος να αλλοιωθούν, κυρίως από τα αλιευτικά σκάφη. Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση των γραμμών Εύβοιας – Άνδρου και Άνδρου – Τήνου, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του έτους. Το μέγιστο βάθος πόντισης σε αυτές τις γραμμές αγγίζει τα 550 μέτρα. Λόγω αυτού, αναπτύχθηκε και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως ένας τύπος καλωδίου Υψηλής Τάσης με θωράκιση συνθετικών ινών, ώστε το καλώδιο να είναι ελαφρύ, ανθεκτικό και περιβαλλοντικά φιλικό. Στις καλωδιακές Γραμμές αυτού του έργου, έχουν ενσωματωθεί και καλώδια Οπτικών Ινών, τα οποία επιτρέπουν:

  • Τηλε-επιτήρηση των υ/β καλωδίων.
  • Επικοινωνία του νέου Υ/Σ Νάξου με το απομακρυσμένο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας (ΚΕΕ) στο Κρυονέρι Αττικής.
  • Μελλοντική δυνατότητα εκμετάλλευσης τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.

Εκτός από τις τεχνικές προκλήσεις, όμως, σε αρκετές περιπτώσεις είχαμε να αντιμετωπίσουμε και ένα «βεβαρυμμένο» ιστορικό, όπως συνέβη και στην περίπτωση των Κυκλάδων. Όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ πριν από 3,5 χρόνια, η Διασύνδεση των Κυκλάδων είχε περάσει από «40 κύματα». Παρότι η περιβαλλοντική άδεια είχε εκδοθεί από το 2009, ο πρώτος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2012, ο οποίος απέβη άγονος. Το 2013 αποφασίστηκε το έργο να διασπαστεί σε τέσσερις φάσεις και να προκηρυχθούν χωριστοί διαγωνισμοί. Ο διαγωνισμός για την Α΄ Φάση, δηλαδή τη διασύνδεση της Πάρου, της Μυκόνου και της Τήνου, μέσω της Σύρου, ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2014. Για να διασυνδεθούν τα νησιά χρειάστηκαν 3,5 χρόνια: το 2018 εγκαινιάσαμε τις διασυνδέσεις στη Σύρο, την Πάρο και τη Μύκονο. 

Με αυτές τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, έκλεισαν οριστικά τα φουγάρα των σταθμών παραγωγής που βρίσκονταν ως τότε πάνω στα νησιά και επιβάρυναν, εκτός από το περιβάλλον, και την «τσέπη» των καταναλωτών. Και δεν σταματάμε εδώ. Προχωράμε ολοταχώς για την τέταρτη και τελευταία Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων.

 Έως το τέλος του έτους, θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη Σαντορίνη.

Οι διαγωνισμοί για τη Μήλο, τη Σέριφο και τη Φολέγανδρο θα προκηρυχθούν το πρώτο εξάμηνο του 2021, σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας. 

Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτής της φάσης αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και για ένα μέρος από αυτά το Υπουργείο έχει ζητήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι, ούτως ή άλλως, σημαντικός αρωγός στην υλοποίηση των διασυνδέσεων των Κυκλάδων, αφού τα έργα αυτά υλοποιούνται με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. 

Από τα 439 εκατ. ευρώ που κόστισαν συνολικά οι τρεις πρώτες φάσεις των Κυκλάδων, τα 138 εκατ. ευρώ προήλθαν από κοινοτικούς πόρους.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται επίσης αυτή τη στιγμή οι δύο διασυνδέσεις της Κρήτης. 

Το «μικρό» καλώδιο, όπως λέμε, έχει ήδη ξεκινήσει να ποντίζεται και στο τέλος του έτους αναμένουμε η Κρήτη να πάρει για πρώτη φορά ρεύμα από το ηπειρωτικό Σύστημα.  Η μεγάλη διασύνδεση, της Κρήτης με την Αττική, έχει ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης και με την ολοκλήρωσή της το 2023 θα κλείσει όλα τα ρυπογόνα εργοστάσια του νησιού, μειώνοντας τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα κατά 60%.

Αυτό πετυχαίνει με τα έργα του ο ΑΔΜΗΕ: 

  • βελτιώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών,
  • εξοικονομεί χρήματα για τους καταναλωτές από τις χρεώσεις ΥΚΩ,
  • ανοίγει τον δρόμο για πράσινη και καθαρή ενέργεια.

Από τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων, δημιουργείται «χώρος» άνω των 300 MW για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. 

Από τις διασυνδέσεις της Κρήτης, δημιουργείται χώρος άνω των 1000 MW για μεταφορά πράσινης ενέργειας από και προς το μεγαλύτερο ελληνικό νησί.

Με αυτές τις διασυνδέσεις, το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς έρχεται πιο κοντά στα υπεράκτια πάρκα που θα αναπτυχθούν στο Αιγαίο τα επόμενα χρόνια. Η προοπτική αυτή δίνει λύση στη χωροθέτηση των μονάδων ΑΠΕ, με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση των ενδιαφερομένων και τη μικρότερη δυνατή όχληση για τους νησιώτες.

Με συνέπεια και προσήλωση στα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα που καταρτίζει μαζί με το Υπουργείο Ενέργειας και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ο ΑΔΜΗΕ βάζει τα νησιά στην «πρίζα» ώστε όλοι μας να απολαμβάνουμε πιο σταθερό, φθηνό και καθαρό ρεύμα.

Εκτός από τα έργα των διασυνδέσεων που ωφελούν τα νησιά μας, ο ΑΔΜΗΕ στηρίζει τους νησιώτες και ενάντια στην πανδημική κρίση. Τον Αύγουστο παραδώσαμε στο ΕΚΑΒ τρεις φορητούς θαλάμους αρνητικής πίεσης για την εναέρια και θαλάσσια μεταφορά ασθενών με μολυσματικές ασθένειες. Αυτή είναι ακόμη μία ακόμη απόδειξη ότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί τα έργα του με κοινωνική ευαισθησία και σεβασμό στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες.

Η ταυτότητα του έργου

  • Σύντομη περιγραφή του έργου και των στόχων του

Η διασύνδεση της Νάξου περιλαμβάνεται στο έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων που αφορά τη διασύνδεση των Νήσων της Σύρου, της Μυκόνου, της Πάρου και της Νάξου με το ΕΣΜΗΕ και την ενίσχυση της διασύνδεσης του συγκροτήματος των Άνδρου – Τήνου,   έργο που έχει χαρακτηρισθεί με Υπουργική Απόφαση ως «γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας». Το έργο αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεομένων Νήσων και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην Ηπειρωτική Χώρα).

Ο σχεδιασμός διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης επί των Νήσων. Σε αυτή την κατεύθυνση, οι νέοι Υ/Σ επί των Νήσων έχουν χωροθετηθεί πλησίον του αιγιαλού ώστε να αποφευχθεί η κατασκευή εναέριων Γ.Μ. επί των Νήσων, ενώ η διασύνδεση των Νήσων μεταξύ τους και με το Ηπειρωτικό Σύστημα πραγματοποιείται μέσω υποβρυχίων καλωδιακών συνδέσεων.

Συγκεκριμένα, η διασύνδεση της Νάξου αφορά  στην τροφοδοσία της Νάξου με νέο Υποσταθμό και το κλείσιμο του βρόχου μεταξύ της Πάρου, της Νάξου και της Μυκόνου και συμβάλλει αποφασιστικά στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της τροφοδότησης αυτών των Νήσων. Με την ολοκλήρωση της εξασφαλίζεται διπλή τροφοδότηση για τα Νησιά αυτά, με αποτέλεσμα την κάλυψη των αναγκών τους στις περιπτώσεις απώλειας ενός εκ των καλωδίων. 

  • Αριθμοί: χιλιόμετρα καλωδίων και εργαζόμενοι 

Η Νάξος συνδέεται με την Πάρο  και την Μύκονο με υποβρύχια καλώδια Ε.Ρ. 150 kV, μήκους 7.6 km και  40km αντίστοιχα. Στο έργο απασχολήθηκαν περίπου 120 εργαζόμενοι.

  • Διάρκεια υλοποίησης έργου

Ο χρόνος υλοποίησης του έργου, συμπεριλαμβανομένου της παραγωγής και της πόντισης των καλωδίων, της κατασκευής του υποσταθμού της Νάξου και όλες τις απαραίτητες δοκιμές, είχε διάρκεια 26 μηνών. Στα επιμέρους έργα απασχολήθηκαν περίπου 20 εργαζόμενοι από την ευρύτερη περιοχή.

  • Ποια ήταν τα προβλήματα τροφοδότησης των Κυκλάδων τα οποία λύνει η ηλεκτρική διασύνδεση 

Τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα μη διασυνδεδεμένα νησιά συνοψίζονται στα ακόλουθα:

  • Η παραγόμενη ενέργεια προέρχεται από καύση πετρελαίου, με συνέπεια πολύ μεγάλο λειτουργικό κόστος και κατ’ επέκταση πολύ μεγάλο κόστος ΥΚΩ για τους τελικούς καταναλωτές.
  • Οι Τοπικοί Σταθμοί παραγωγής με καύση πετρελαίου προκαλούν περιβαλλοντική όχληση  και στην πλειονότητά τους βρίσκονται εγκατεστημένοι εντός ή πλησίον οικισμών.
  • Λόγω της αυτόνομης λειτουργίας τα συστήματα των μη διασυνδεδεμένων νησιών χαρακτηρίζονται από μικρότερη αξιοπιστία

Τα έργο έχει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά/περιβαλλοντικά οφέλη.

  • Θα επιτρέψει τη σημαντικότατη εξοικονόμηση των δαπανών για το καύσιμο. Στα μη διασυνδεδεμένα Νησιά χρησιμοποιούνται υγρά καύσιμα, ελαφρύ (diesel) ή/και βαρύ πετρέλαιο (mazut), με συνέπεια πολύ υψηλό κόστος παραγωγής συγκρινόμενο με το αντίστοιχο στο Ηπειρωτικό Σύστημα και με τιμές οι οποίες ακολουθούν άμεσα την εξέλιξη των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Το γεγονός αυτό έχει άμεση αντανάκλαση στο κόστος Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές της Χώρας.
  • Θα επιτρέψει την αποφυγή επενδύσεων μεγάλου κόστους για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των τοπικών Σταθμών παραγωγής. Οι υφιστάμενες μονάδες παραγωγής στα Νησιά είναι συνήθως παλιές με χαμηλό συντελεστή απόδοσης ενώ παράλληλα δεν μπορούν να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση και απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις για την ενίσχυση του παραγωγικού δυναμικού. Επιπλέον, τα Νησιά παρουσιάζουν πολύ χαμηλό συντελεστή φορτίου (χαμηλά φορτία τον Χειμώνα και πολύ υψηλά το Καλοκαίρι κυρίως λόγω του τουρισμού) γεγονός το οποίο επιβαρύνει το κόστος παραγωγής από τους τοπικούς Σταθμούς λόγω του πολύ υψηλού κεφαλαιουχικού τους κόστους.
  • Θα συμβάλει στον περιορισμό (και μακροπρόθεσμα στην εξάλειψη) των αέριων ρύπων και των συνεπαγόμενων δαπανών οι οποίες σχετίζονται με ρύπους.
  • Θα περιορίσει δραστικά την όχληση η οποία προκαλείται από τη συνεχή λειτουργία των τοπικών Σταθμών, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται πλέον εντός κατοικημένων περιοχών.
  • Θα επιτρέψει την καλύτερη εκμετάλλευση του υψηλού δυναμικού ΑΠΕ των Νήσων, κυρίως του πολύ υψηλού αιολικού δυναμικού. Μέχρι σήμερα η εκμετάλλευση του δυναμικού ΑΠΕ των μη διασυνδεδεμένων Νησιών είναι πολύ περιορισμένη λόγω του μικρού μεγέθους των αυτόνομων συστημάτων των Νησιών.
  • Τέλος, θα επιτρέψει τη διεύρυνση της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας συμπεριλαμβάνοντας τα διασυνδεόμενα Νησιά.
  • Πέρα από τις Κυκλάδες, ποια είναι η εικόνα στα υπόλοιπα νησιά της χώρας; Διαθέτουν ενεργειακή αυτονομία; 

Σήμερα, τα μικρής και μεσαίας κλίμακας αυτόνομα ηλεκτρικά νησιωτικά Συστήματα του Αιγαίου,  αντιπροσωπεύουν το 10% περίπου της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της χώρας. Τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) ανήκουν σε 29 Ηλεκτρικά Συστήματα (ΗΣ), καθένα από τα οποία τροφοδοτείται από έναν ή περισσότερους θερμικούς Σταθμούς παραγωγής και αποτελείται από ένα ή περισσότερα Νησιά, συνδεδεμένα μεταξύ τους με υποβρύχια καλώδια. Αυτά τα Συστήματα εξυπηρετούνται από πετρελαϊκές μονάδες (κυρίως στα μικρά και μεσαία Συστήματα), ενώ έχουν εγκατασταθεί και αεριοστροβιλικές μονάδες (με καύσιμο ελαφρύ πετρέλαιο - diesel) στα Συστήματα της Κρήτης και της Ρόδου.

  • Οφέλη

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ έχουν σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά/περιβαλλοντικά οφέλη:

  • Θα επιτρέψουν τη σημαντικότατη εξοικονόμηση των δαπανών για το καύσιμο και την αποφυγή επενδύσεων μεγάλου κόστους για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των τοπικών Σταθμών παραγωγής,  
  • Θα συμβάλουν στον περιορισμό (και μακροπρόθεσμα στην εξάλειψη) των αέριων ρύπων και των συνεπαγόμενων δαπανών οι οποίες σχετίζονται με ρύπους, περιορίζουν δραστικά την όχληση η οποία προκαλείται από τη συνεχή λειτουργία των τοπικών Σταθμών, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται πλέον εντός κατοικημένων περιοχών.
  • Θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση του υψηλού δυναμικού ΑΠΕ των Νήσων, κυρίως του πολύ υψηλού αιολικού δυναμικού, και
  • Τέλος, θα επιτρέψει τη διεύρυνση της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας συμπεριλαμβάνοντας τα διασυνδεόμενα Νησιά.

 

 

 

14 Οκτωβρίου 2020

9