Δεν υπάρχει μία και γραμμική λύση για το ενεργειακό πρόβλημα – Η χάραξη στρατηγικής απαιτεί ρεαλισμό

O κόσμος διανύει μια περίοδο βεβαιότητας, ότι η περιβαλλοντική αλλαγή είναι εδώ, και είναι αναπόδραστη. Ο κόσμος, ταυτόχρονα, διανύει και μια περίοδο αβεβαιότητας, ότι οι διεθνείς δεσμεύσεις και μηχανισμοί λογοδοσίας και υποσχέσεων για την ουδετερότητα άνθρακα δεν τίθενται με την ίδια ένταση από όλες τις χώρες.

Είναι σαφές, ότι χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση στο πλαίσιο συντονισμένου σχεδιασμού και υλοποίησης καθώς και ουσιαστική ενημέρωση. Οι πολιτικές και οι στόχοι είναι ανάγκη να εδράζονται στο ρεαλισμό.

 

Πλέον, δε μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε ότι η Ενέργεια που βασίζεται στα ορυκτά καύσιμα παραμένει σήμερα η φθηνότερη, αλλά «χρεώνει» στο μέλλον ένα μεγάλο περιβαλλοντικό κόστος. Κάθε προσπάθεια αλλαγής του ενεργειακού μείγματος με την προσθήκη πιο καθαρών μορφών ενέργειας είναι πιθανό να οδηγήσει σε δυσανάλογο οικονομικό κόστος. Προφανώς, το όφελος αυτής της πίεσης είναι μακροπρόθεσμο, καθώς θα αποφευχθεί η υπερθέρμανση του πλανήτη και οι απορρέοντες από αυτήν κίνδυνοι.

Οι τεχνολογίες καθαρότερης ενέργειας είναι σήμερα πιο ελπιδοφόρες. Οφείλουμε, όμως, ταυτόχρονα να είμαστε πιο συγκεκριμένοι στο πώς χαρτογραφούμε την μετάβαση και τα κριτήριά της.

Στην Ευρώπη, επί παραδείγματι, υπάρχουν χιλιάδες μονάδες παραγωγής βιοαερίου, που προοριζόταν για την κίνηση οχημάτων, αλλά η απόδοση τους δεν αποδείχθηκε τέτοια, ώστε άμεσα να καλύψει τις ανάγκες σήμερα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το υδρογόνο. Είναι το μοναδικό καύσιμο το οποίο δεν εκλύει αέρια του θερμοκηπίου. Όμως δεν υπάρχει ελεύθερο στη φύση και πρέπει να παραχθεί, εκλύοντας ρύπους, μεταξύ άλλων άκαυτο φυσικό αέριο, δηλαδή μεθάνιο.

Με απλά λόγια δεν υπάρχει μία και γραμμική λύση. 

Ο Ομιλος Motor Oil χαράσσει στρατηγική για το παρόν και το μέλλον. Προχωρά διαμορφώνοντας την Ενέργεια του Μέλλοντος, με τρεις στόχους:

  1. Να καλύπτει σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών της Ελλάδας.

  2. Να οδηγήσει τη μετάβαση σε νέες μορφές ενέργειας, με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο.

  3. Να συνεχίσει, όπως κάνει διαχρονικά, να επιδεικνύει την περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία.

Η Motor Oil συμπληρώνει 50 χρόνια λειτουργίας το 2022.

Μέσα από μια διαδρομή μεγάλης συμβολής στην ελληνική οικονομία, με στόχο πάντα τη διαρκή ανάπτυξη και την προσφορά, ο Όμιλος προχωρά με συνέπεια, αναπτύσσοντας 4 πυλώνες.

  1. Υλοποιούνται σημαντικά έργα και συνεχείς επενδύσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και αυτονομίας του Διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων, ενός από τα πλέον σύγχρονα διυλιστήρια της Ευρώπης. 

  2. Είναι σε εξέλιξη η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και η επένδυση στην Κινητικότητα (mobility). Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάζουμε και υλοποιούμε το πρατήριο των καυσίμων του μέλλοντος που θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διαφοροποιημένα προϊόντα, συμπιεσμένο φυσικό αέριο και, αργότερα, διανομή υδρογόνου. Επίσης, θα παρέχει υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς και μια σειρά άλλων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων προς τον καταναλωτή. Σκοπός μας είναι η θυγατρική του Ομίλου nrg να καταστεί ο μεγαλύτερος και ταχύτερος «φορτιστής» ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, καλύπτοντας όλους τους εθνικούς οδικούς άξονες.

  3. Προχωρούν μεγάλες επενδύσεις στον τομέα του Ηλεκτρισμού, Φυσικού Αερίου και ΑΠΕ.

  • Με  την κατασκευή και λειτουργία σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την από κοινού ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία του νέου υπερσύγχρονου Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης μικτής ισχύος 877 MW, στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής.  
  • Με το σχεδιασμό και κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), ΔΙΩΡΥΓΑ GAS A.E., που είναι ένα στρατηγικό έργο διεθνούς εμβέλειας.
  • Με στοχευμένες επενδύσεις για την είσοδο στον κλάδο των Α.Π.Ε. από το τέλος του 2019 διαθέτοντας εγκατεστημένη ισχύ 279MW, και 84MW υπό κατασκευή καθώς και χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW. 
  1. Τέλος, με  σημαντική δραστηριοποίηση στα ανανεώσιμα και Εναλλακτικά Καύσιμα και στον τομέα της κυκλικής οικονομίας και αξιοποίησης αποβλήτων για παραγωγή ενέργειας. 

  • Με δυναμική είσοδο στην αγορά του υδρογόνου με δύο έργα της ελληνικής συμμετοχής στο ευρωπαϊκό IPCEI «Υδρογόνο».  Το πρώτο έργο, είναι το Blue Med που αφορά στην παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Το δεύτερο έργο αφορά στο σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία, στο πλαίσιο του προγράμματος White Dragon. 

Ο Όμιλος Motor Oil ηγείται της προσπάθειας για ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον.

  • Με επενδυτικό πλάνο ανάπτυξης σε όλους τους τομείς ενεργειακής δραστηριότητας
  • Με στόχο μια δίκαιη μετάβαση και τη διαχρονική στήριξη της κοινωνίας

Πιστεύουμε, ότι πρέπει να ωθήσουμε τις οικονομίες μας στη μετάβαση, αλλά πρέπει επίσης να δοθεί στον κλάδο της Ενέργειας ο χρόνος που θα επιτρέψει την ανάπτυξη λύσεων για τη μείωση του κόστους αυτής της μετάβασης. 

Ταυτόχρονα Ο Όμιλος δεσμεύεται και σήμερα και στο μέλλον για τη διατήρηση και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, με σεβασμό στο κοινό μέλλον.

Εν κατακλείδι, αν δεν δράσουμε προς την κατεύθυνση της ορθής, δίκαιης και αποδοτικής μετάβασης και επιτρέψουμε να αποσυνδεθεί η χάραξη στρατηγικών από την πραγματικότητα, θα κάνουμε σπατάλη τεράστιων πόρων, και ατέρμονους σχεδιασμούς. Ενδεχομένως τελικά να  «χρεώσουμε» τις επόμενες γενιές με οικονομικές και ανθρωπιστικές προκλήσεις που θα έχουν δυσχεράνει το μέλλον τους χωρίς να έχουμε συμβάλει στην επίλυση.

----------------------------

*Ο Πέτρος Τζαννετάκης είναι αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil. 

Το άρθρο περιλαμβάνεται στο αφιέρωμα του energypress για τις προκλήσεις, τους φόβους και τις προσδοκίες ενόψει του 2022. 

 

1