Εταιρικοί πελάτες οι πρώτοι στην λίστα για αιτήσεις στο “Κινούμαι Ηλεκτρικά” - Ισχυρό ενδιαφέρον και για δίκυκλα, ποδήλατα

Κλίμα ότι υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον από εταιρείες να ενισχύσουν τους στόλους τους με ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταγράφεται στον απόηχο των προ ημερών ανακοινώσεων για το “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. 

Η εικόνα που μεταφέρουν στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου στο "Energypress" είναι πως τον χορό της ηλεκτροκίνησης θα τον σύρουν, όπως όλα δείχνουν, πρώτα οι επιχειρήσεις, αλλά και τα φυσικά πρόσωπα όσον αφορά όμως στην περίπτωση των τελευταίων, την απόκτηση ποδηλάτων και μηχανών. Η αγορά ΙΧ αυτοκινήτων από ιδιώτες θα ακολουθήσει σε ένα δεύτερο στάδιο. Η αιτία είναι απλή. Το ποδήλατο και η μπαταρία δουλεύουν με μια ηλεκτρική μπαταρία, αντίθετα το ΙΧ απαιτει ένα ικανό δίκτυο υποδομών φόρτισης, το οποίο προς το παρόν δεν υπάρχει. 

Αντίθετα με τα φυσικά πρόσωπα, οι επιχειρήσεις, προφανώς λόγω και των λοιπών κινήτρων που τους παρέχονται, όπως τα φορολογικά και οι αποσβέσεις, δείχνουν προς ώρας τουλάχιστον, μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Αυτό εστιάζεται στην αγορά τόσο υβριδικών όσο και ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων, με το νόμο να τους δίνει την δυνατότητα επιλογής έως 3 οχημάτων (ή έως και 6 αν έχουν δραστηριότητα σε νησί).

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι ελληνικές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων δέχονται εσχάτως πολλά τηλεφωνήματα από φαρμακευτικές, αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, ομίλους τηλεπικοινωνιών, εταιρείες πληροφορικής, καθώς και από μικρότερες επιχειρήσεις οι οποίες ενδιαφέρονται να αντικαταστήσουν (η απόσυρση επιδοτείται με 1.000 ευρώ) τμήμα του γηρασμένου τους στόλου με νέα καθαρά ηλεκτρικά οχήματα. 

Που εστιάζει η ζήτηση

Πρώτα στην λίστα της ζήτησης φαίνεται ότι βρίσκονται τα υβριδικά plug in επαγγελματικά (χαμηλών ρύπων έως 50γρ/χλμ) και τα ηλεκτρικά επαγγελματικά μάζας έως 3,5 τόνων. Τα πρώτα επιδοτούνται με ποσοστό έως του 15% της τιμής τους (μέγιστη αξία τα 50.000 ευρώ) με “ταβάνι” ενίσχυσης τα 4.000 ευρώ. Οσο για τα δεύτερα, το ποσοστό παραμένει το ίδιο, δηλαδή 15%, απλώς η αξία της επιδότησης φτάνει στα 5.500 ευρώ. 

Η σημερινή εικόνα των εταιρικών στόλων στην Ελλάδα είναι απογοητευτική. Κατατάσσονται στους πλέον γηρασμένους πανευρωπαικά και απαρτίζονται από οχηματα τα οποία πολλές ευρωπαικές χώρες ωθούν εκτός κυκλοφορίας για την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των μεταφορών. Στα χρόνια της δεκαετούς κρίσης όχι μόνο μειώθηκε η ροή νέων καθαρών επαγγελματικών αυτοκινήτων, αλλά παράλληλα δεκαπλασιάστηκε η εισαγωγή παλιών και ρυπογόνων Ι.Χ. και φορτηγών. Οχήματα που σε άλλες ευρωπαικές χώρες θα κατέληγαν για παλιοσίδερα απαρτίζουν ακόμη και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό αρκετούς ελληνικούς εταιρικούς στόλους, ο οποίος έχει πανευρωπαικά ένα από τους μεγαλύτερους μέσους όρους ηλικίας. Στα ΙΧ για παράδειγμα, η μέση τους ηλικία φτάνει ή και ξεπερνά τα 16 έτη, έχοντας αυξηθεί άνω του 40% συγκριτικά με ό,τι ίσχυε προ δεκαετίας. Τα αποτελέσματα είναι ορατά καταρχήν στη συχνότητα βλαβών και ατυχημάτων από την οποία υποφέρουν οι εταιρικοί στόλοι στην Ελλάδα και φυσικά στην ατμόσφαιρα των πόλεων.

Ισχυρό ενδιαφέρον για ποδήλατα, δίκυκλα

Πέραν των εταιρειών, ισχυρό ενδιαφέρον καταγράφεται και για αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων και μηχανών. Το μετέφερε άλλωστε στην προ ημερών συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του “Κινούμαι Ηλεκτρικά” ο υπ. ΠΕΝ Κ.Χατζηδάκης, λέγοντας ότι “οι έμποροι ποδηλάτων μας έχουν ενημερώσει πως οι αναμονές ως προς τις παραγγελίες για ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν ήδη φτάσει τους τέσσερις μήνες”.

Ζήτηση εύλογη, καθώς μιλάμε για μια εξαιρετικά υψηλή επιδότηση. Κάποιος για παράδειγμα που θέλει να αγοράσει ποδήλατο αξίας 1.000 ευρώ, δικαιούται επιδότηση ίση με το 40%, δηλαδή 400 ευρώ. Εαν μάλιστα είναι για παράδειγμα τρίτεκνος, τότε δικαιούται επιπλέον 500 ευρώ. Επομένως βάζοντας από την τσέπη του μόνο… 100 ευρώ, αγοράζει ποδήλατο αξίας 1.000 ευρώ. Ένα ερώτημα εδώ είναι κατά πόσο θα πρέπει να μπει ένα εισοδηματικό κριτήριο, προκειμένου να μην ανοίξει ένα παράθυρο και αρχίσουν να εκμεταλλεύονται την πολύ προνομιακή αυτή ρύθιση υψηλά και πολύ υψηλά εισοδηματα. Σημειωτέον ότι σήμερα το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” δεν προβλέπει εσοδηματικά κριτήρια. Χαμηλά, μεσαία και υψηλά πορτοφόλια, όλα επιδοτούνται με το ίδιο ακριβώς ποσό.

Συγκρατημένο το ενδιαφέρον για ΙΧ

Ενδιαφέρον, αλλά προς το παρόν μικρό, καταγράφεται και για την αγορά ΙΧ από φυσικά πρόσωπα. Ιδανικά, πρώτα θα έπρεπε να είχαν δημιουργηθεί οι υποδομές και μετά να ανακοινωθούν τα κίνητρα, όπως σημειώνουν άνθρωποι του χώρου. Αλλά ακρβώς επειδή θα είναι οι ιδιώτες εκείνοι που θα επωμιστούν μέσω φορολογικών κινήτρων το κόστος των υποδομών και όχι το κράτος, αποφασίστηκε αυτά τα δύο να γίνουν παράλληλα.

Σαν αποτέλεσμα, όταν κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα αρκετά σε αριθμό σημεία φόρτισης στις πόλεις και στο οδικό δίκτυο, τότε αναμένεται να ενεργοποιηθεί ένα πιο ισχυρό ενδιαφέρον για αγορά ΙΧ από ιδιώτες. Αυτός είναι και ο λόγος που όπως λένε πηγές του ΥΠΕΝ “δεν αναμένουμε να συμβεί με το Κινούμαι Ηλεκτρικά, ότι συνέβη με το “Εξοικονομώ”, όταν τα δεσμευμένα ανά Περιφέρεια κονδύλια εξαντλούνταν μέσα σε μερικές μόνο ώρες από την στιγμή που άνοιγε η πλατφόρμα”.

 

energypress