Οκτώ χώρες της ΕΕ απαιτούν “πράσινα” καύσιμα στα ευρωπαϊκά αεροσκάφη.

10 02 2021 | 08:23

Οι υπουργοί οκτώ ευρωπαϊκών χωρών κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει την χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels – SAF), απαιτώντας την ανάμειξή τους στο μίγμα της κηροζίνης, μια πρακτική που λένε ότι θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον συγκεκριμένο τομέα.

Εκπρόσωποι από τη Δανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, την Ισπανία και τη Σουηδία εξέδωσαν τη Δευτέρα (8 Φεβρουαρίου) κοινή δήλωση ζητώντας από την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ να «προωθήσει την πρόσληψη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων».

«Εμείς, τα άνωθεν κράτη μέλη, βλέπουμε τη χρήση των SAF ως μία από τις πιο εφικτές και αποτελεσματικές οδούς για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων του αεροπορικού τομέα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει η δήλωση.

Μια «ευρωπαϊκή εντολή για την πρόσμιξης των SAF» θα αυξήσει την προσφορά και τη ζήτηση για πράσινα καύσιμα, υποστηρίζουν οι οκτώ χώρες στην επιστολή.

Τα SAF, τα οποία περιλαμβάνουν προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτροκαύσιμα, αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις το 0,05% της κατανάλωσης καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών στην ΕΕ.

Ένα υποχρεωτικό ποσοστό μείγματος θα τονώσει τις επενδύσεις στα πράσινα καύσιμα και θα αυξήσει την προσφορά, υποστηρίζουν οι υπουργοί, λέγοντας ότι αυτό θα κάνει τα καύσιμα πιο ανταγωνιστικά.

Η δήλωση έρχεται πριν από τη δημοσίευση της πρωτοβουλίας ReFuelEU, η οποία θα καθορίσει ένα πλαίσιο για την απαλλαγή της αεροπορικής βιομηχανίας από τον άνθρακα, συμπεριλαμβάνοντας και τον καθορισμό απαιτήσεων για τη χρήση των SAF. Μάλιστα, αυτή αναμένεται να δημοσιευθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Όπως εκτιμάται, τα SAF μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα καθώς δεν απαιτούνται αλλαγές υποδομής στα αεροδρόμια. Πρόκειται για μια «drop-in» τεχνολογία που μπορεί να αναμειχθεί με κηροζίνη και να χρησιμοποιηθεί χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στον κινητήρα του αεροπλάνου.

«Η αεροπορία θα συνεχίσει να βασίζεται σε υγρά καύσιμα για την επόμενη δεκαετία», δήλωσε ο Andreas Scheuer, Γερμανός υπουργός μεταφορών και ψηφιακών υποδομών, καθώς οι τεχνολογίες μηδενικών και χαμηλών εκπομπών που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα και φορτηγά, όπως το υδρογόνο και οι ηλεκτρικές μπαταρίες, δεν είναι έτοιμες για χρήση σε εμπορικές πτήσεις.

Η κοινή δήλωση παρουσιάστηκε σε μια διαδικτυακή εκδήλωση που φιλοξένησε η κα Cora van Nieuwenhuizen, Ολλανδός υπουργός υποδομών και διαχείρισης υδάτων.

Μιλώντας στην εκδήλωση, η Ευρωπαϊκή Επίτροπος Μεταφορών η κα Adina Vălean τόνισε το «εντυπωσιακό» δυναμικό των SAF, σημειώνοντας τη συμβατότητά τους με τα σημερινά αεροσκάφη. Η παραγωγή τους δε, «δεν αποτελεί απειλή» για τη χρήση της γης ή τα αποθέματα νερού, πρόσθεσε.

Ωστόσο, η κα Vălean προειδοποίησε ότι τα SAF δεν είναι ακόμη διαθέσιμα στις απαραίτητες ποσότητες, λέγοντας ότι αυτό πρέπει να αλλάξει.

«Με το σωστό οικονομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον, η ανάλυσή μας υποδηλώνει ότι τα συνθετικά καύσιμα θα καταστούν ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την απο-ανρακοποίηση της αεροπορίας. Προς το παρόν, μπορούμε να διαπιστώσουμε μόνο τις δυνατότητές τους, καθώς η παραγωγή τους είναι ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο», είπε.

Απ΄ την πλευρά του ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Jean-Baptiste Djebbari εξέφρασε την υποστήριξή του για τη χρήση των SAF, αλλά προειδοποίησε για τυχόν εξάρτηση από τις πρώτες ύλες – που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βιοκαυσίμων – από χώρες εκτός του Ευρωπαϊκού μπλοκ.

Οι πρώτες ύλες εκτός ΕΕ μπορεί να μην είναι τόσο πράσινες όσο προσδοκούμε και ενδεχομένως να έβλαπταν τις προσπάθειες της ΕΕ για ενεργειακή ανεξαρτησία, δήλωσε ο υπουργός.

Ο κ. Frans Timmermans, επικεφαλής της πολιτικής για το κλίμα της ΕΕ, επαίνεσε τον τομέα των αερομεταφορών για τη δέσμευσή τους για μείωση των εκπομπών, σημειώνοντας ότι οι φορείς της βιομηχανίας δεν έχουν δείξει «καμία απροθυμία» να απαλλαγούν από άνθρακα.

Εκτός της Ευρώπης, η εκλογή του Τζο Μπάιντεν ως Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών έχει καταστήσει πιο πιθανό το “πρασίνισμα” της διεθνούς αεροπορίας, δήλωσε ο Timmermans.

«Αυτό το επιχείρημα που χρησιμοποιείται παραδοσιακά, ότι δεν μπορούμε να αγγίξουμε τον τομέα των αερομεταφορών επειδή είναι ένας διεθνής τομέας και ότι [αν το κάνουμε] θα σκοτώσει τη βιομηχανία μας, κ.λπ. – καθίσταται λίγο πολύ αμφιλεγόμενο καθώς όλοι αρχίζουμε να κινούμαστε προς την ίδια κατεύθυνση», επεσήμανε.

Αρκετοί ομιλητές στην εκδήλωση ανέφεραν τη σοβαρή κάμψη που αντιμετωπίζει η αεροπορική βιομηχανία ως αποτέλεσμα του COVID-19, αλλά τόνισαν ότι η ανάκαμψη πρέπει να γίνει με βιώσιμο τρόπο.

«Η αεροπορία χτυπήθηκε ιδιαίτερα και πολλοί δημόσιοι πόροι διατέθηκαν για να διατηρήσουν τον τομέα ζωντανό και νομίζω ότι αυτό ήταν η σωστή επιλογή. Ο τομέας των αερομεταφορών θα είναι καθοριστικός για την ανάκαμψή μας και τη μελλοντική δομή της οικονομίας μας, αλλά πρέπει να είναι ένας τομέας των αερομεταφορών με ένα πολύ μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα», δήλωσε ο κ. Timmermans.

Η Επίτροπος Vălean συμφώνησε: «Μέχρι το 2035 θα μπορούσαμε να έχουμε 14,4 εκατομμύρια πτήσεις ετησίως στην Ευρώπη. Δεν έχει νόημα να αναπηδήσουμε κατευθείαν από την πλευρά των καταστροφικών απωλειών σε αυτή των αυξημένων περιβαλλοντικών επιπτώσεων », είπε.

 

 

 

9 Φεβρουαρίου 2021

Euractiv